ALL STJELING ER KRIMINELT!

 

Før eg helt kommer til poenget med innlegget skal eg fortelle en liten historie fra da eg var liten:

Eg var en ca 8-9 år og hadde vært på sykehuset for en mindre operasjon. Siden eg hadde vært flink
og tøff pike skulle eg få en premie. Min mor tok meg med på min absolutte favorittbutikk; Dreyer inne
i Stavanger! Kan ennå ta meg i å drømme om denne butikken, en fantastisk butikk for en som elsker
å tegn og male. Eg fikk ei flott tegnebok og SMURFE blyanter! Du husker gjerne de fine lyseblå pennene?? Det var slike plastikk hylster med ca 10-12 blystifter i, når en var brukt opp dyttet du den inn i toppen og en ny spiss kom ut? I allefall, eg fikk den dagen hele 3 stykker i et etui!

 

Vel hjemme danderte eg de nye tegnesakene fiiiint på skirvebordet og var i grunnen klar til å kose meg da det ringte på døra. Det var en klassevenninne som lurte på om eg ville være med henne, så ja, hun fikk komme inn. Stolt viste eg henne hva eg hadde gjort på sykehuset og hva eg hadde fått som premie. Me bare satt inne på rommet og lekte med litt forskjellig, men plutselig måtte hun gå.

 

Jaja, hun gikk og det var klart for middag. da eg så endelig skulle tegne etter middagen oppdaget eg til min stooore fortvilelse at ALLE de 3 nye Smurfepennene var borte!! Eg var livredd for å si det til min mor i frykt for at hun skulle bli sint, men hun oppdaget det likevel og med meg hengende på slep gikk me hjem til venninnen som hadde vært der tidligere. Moren hennes åpnet døren og min mor forklarte hva som hadde skjedd. Klassevenninnen min måtte svare for seg og ganske riktig,
der var pennene mine! 
Husker så godt at eg var livredd der eg sto sammen med min mor på trappa
og hun som stjal de fra meg sto bak moren sin og viste meg knyttneven i det skjulte!

Du kan jo tenkte deg følelsen eg hadde i magen dagen etterpå når eg skulle på skolen?
Ok, litt av den følelsen har eg i magen nå før eg begynner med dette innlegget….

Det å STJELE er kriminelt! Uansett i hvilken grad det utføres – FERDIG SNAKKA – så der kan me
jo i allefall være enige, ikkje det?? Me lærer opp ungene at det å f.eks snike en sjokolade i lommen på butikken ER ulovlig! Det er ingenting å diskutere i det hele tatt for sånt gjør man bare ikkje!

Hvorfor skal da en Strikkedesigner ta det som et kompliment når noen deler ut en kjøpeoppskrift gratis til andre strikkere?? OPPLYSNING: Det er jo STJELING!

Butikken tar det ikkje som et kompliment bare fordi du elsker den sjokoladen!??

Hvorfor? Vil veldig gjerne ha en veldig GOD forklaring på akkurat dette??

Dette er jo levebrødet for noen! Ja selv om det gjerne startet som en hobby! Mange strikkedesignere har kun dette som en inntekt og det er faktisk levebrødet til en person (eller familie) du formelig spytter på og bare gir videre uten å tenke videre over det. Er det SÅ vanskelig å heller dele en link til hvor oppskriften kan kjøpes?? Det skal også deles link om oppskriften er Gratis! Alt som noen har laget, designet osv SKAL krediteres innehaveren! Å nei, det er heller ikkje “Et Godt Kompliment” å bare dele andre sine bilder på nett uten å nevne opphavet! Det koster deg ca 3 sek å legge det til!

Oppførsel som dette vil til syvende og sist gå ut over ALLE som strikker fordi den ene designeren etter den andre gir opp! Hvorfor skal de sitte i timevis å designe, bruke mye penger på teststrikking, fotoshoot og lage gode oppskrifter til oss hvis noen bare deler de ut gratis??

La meg gi deg et par eksempel:
Si en person kjøper en Pdf Strikkeoppskrift av en strikkedesigner, den koster 60 kr (En nok så vanlig pris) Denne personen kopiere så opp 25 eksemplar på sin egen kopimaskin og tar disse med seg på den lokale Strikkekafeèn og deler ut! Dvs at designeren har blitt SNYTT for 1.500 kroner!!!
Er dette en ok handling eller?? Nei det er STJELING!!! Grenser fra hvor Stjeling/Nasking går over til en kriminell handling er når det overstiger 1.000 kr! Mangen burde tenke seg om!

Tenk deg da konsekvensen når ei oppskrift blir ulovlig delt på ei Facebookgruppe!???
La oss si at 500 medlemmer rekker å snappe til seg en Gratis oppskrift før den blir slettet,
det er 30.000 kroner det som skulle ha vært designeren sine!! Så JA; Dette ER meget alvorlig!!

Dette gjelder også om du kopierer en enkel strikkeoppskrift fra ei Strikkebok! Det er akkurat like mye stjeling, men du kan i steden for LÅNE boka av f.eks Biblioteket eller ei god venninne

Mange Norske Strikkedesignere blir kopiert og lurt, ja du blir også lurt og gjerne snapper du til deg ei oppskrift i ren uvitenhet, men som me alt annet her i livet: HVIS noe virkelig for enkelt eller for usannsynlig ja så er det faktisk det! Kjenn litt på din egen magefølelse og ta en sjekk i steden for.
De Norske Strikkedesigneren er ikkje sååå vanskelige å få i tale, det er som regel bare
noen tasteklikk unna og de svarer deg villig.

Det som ofte er det vanskeligste er når Nettbutikker, eller vanlige butikker selger enkle strikkeoppskrifter f.eks i strikkepakker. Hvis dette er oppskrifter fra en Uavhengig designer så stiller
eg spørsmålet om det f.eks er kopi eller orginal. Mange butikker HAR nemligen avtaler med designere hvor det er lov å selge oppskriftene videre på denne måten-Viktig å merke seg,
men likevel er det mangen som ikkje har rent mel i posen!

Det er også mangen utenlandske Strikkedesignere som blir utnyttet på det aller groveste
i norske nettbutikker! Innehaveren kjøper en oppskrift og selger den videre som pdf sammen med garn til prosjektet og i tillegg veldig ofte også sammen med en norsk oversettelse! Dette er overhodet ikkje lov og eg har vært i direkte kontakt med mangen av designere hvor eg har fått bekreftet det skriftlig at ingen av dem har inngått slike avtaler. (Det finnes også i noen tilfeller her avtaler med designerene derfor skal du sjekke det opp!)

Hvis du kommer over en slik oppskrift på en nettbutikk hvor det også tilbys en norsk oversettelse er det i grunnen en veldig enkel måte å finne ut om dette er lovlig. Søk da opp den aktuelle designeren på Ravelry, finn designet det gjelder og se på dette avsnitte:

Her står det nemlig en oversikt over alle språk oppskrift er LOVLIG oversatt til!
Hvis du så kikker på venstre side på siden vil det også stå hvem som er ansvarlige for hver oversettelse og hvis det heller ikkje der står Norwegian Translation, ja så er den du har funnet en ulovlig oversettelse så da kjøper du den IKKJE! Så enkelt kan du finne det ut selv! Eller, du kan som du gjerne gjør med de norske designeren sende en melding på Ravelry til de som hører til i utlandet,
ja for de svare kjapt på slike forespørsler.

Ganske mangen av de som for oss er store og flinke designere har ikkje det nødvendige juridiske nettverket rundt seg så de kommer ingen vei med å klare stoppe omfanget av denne delingen!
Men DU og EG kan gjøre noe med det! SLÅ ned på det du ser og sjekk det du er usikker på!

Dette gjelder både ved de Norske og de utenlandske Strikkedesignerene! Vær en GOD Samaritan
og gjør en god gjerning! Det koster virkelig veldig lite og nesten ingenting!

Blir du der i mot fristet til å bruke NOE av en oppskrift, ja en designbit som du likte spesielt godt til
å strikke “din egen” genser da opplyser du i det minste om OPPHAVET for ideèn, ja for
i utgangspunktet så er det faktisk ikkje DIN idè er det vel? Krediter den som designet utgangspunktet og fortell heller om dine endringer og sankt så ros og skryt for det som er ditt arbeid 🙂

Tenk om det var deg selv som ble snytt for inntekten din!??
Vil tro at du også hadde både blitt fortvilet og forbannet!

 


Eg har iallefall STOR interesse av å beholde de flinke strikkedesigneren!!
Eg orker faktisk ikkje vri hjernen på den måte eg må for å få det til!

HVA SKAL ME STRIKKE OM DESIGNERENE BLIR BORT??

 

 

Del gjerne innlegget og la ALLE blir opplyst!!

10 kommentarer
    1. Ingen problem om designerene blir borte – kan både regne selv og komme på design jeg ønsker. Derimot er det ikke ok om noen tilegner seg oppskrifter/design som er for salg gratis. Er nok dessverre for mange på internettbanen, både av gode, og ikke minst dårlige oppskrifter – men har man lagt ut noe for salg, ja da skal det betales for – det er jo som du sier; stjeling. I våre internettider er slike ting vanskelige og nærmest uunngåelige dessverre. Selv har jeg aldri ønsket å kopiere en oppskrift før disse tider heller – da kan jeg heller kjøpe et ferdigprodukt.

    2. Anonym: Hvis ALLE er oppmerksom på dette så er det fult mulig å få en slutt på det hele ! Ja, man kan jo bare statuere et eksempel og “Ta noen” så tviler eg på at de andre som driver med det samme tørr å fortsette! Ja for det ER straffbart det mangen driver med og hvis me som forbrukere velger å gjøre noe med det så vil det en dag vær slutt på det. Hver enkel må rett og slette være bevist på hva man kjøper og laster ned, det er en måte å begynne på 🙂

    3. Er for såvidt enig med deg. Jeg kjøper vanligvis oppskrifter og kan bli ganske irritert når andre vil ha kopi.
      Men jeg er litt i tvil når det gjelder å ta en idé fra ei oppskrift. Et eksempel: Jeg så et bilde hvor en designer hadde brukt den velkjente setedalsrosa på en spesiell måte i diverse oppskrifter som hun solgte. Og dermed boblet det i hjernen min og jeg brukte den på samme måte og lagde også noen egne vri ut fra samme setedalsrose. Men, jeg strikket kun produkter til eget bruk. Og hjernen boblet videre, jeg fant andre kjente strikkemønstre som jeg kunne bruke på lignende måte.
      Ja, jeg stjal vel idéen, men føler meg faktisk ikke som en tyv.

    4. Anonym: Regner med du mener SelbuRosa? Den er brukt i mange forskjellig design av både designere og hjemmestrikkere. Det ligger også gratis diagram og mønster på nett. Vil tro at når det er til salg så skal man uansett klarere med den som har opphavsretten.

    5. Er det en grunn til at du tar det opp igjen – jeg synes «oftel du tar opp dette?
      Jeg føler meg ikke truffet, selv om jeg deler mønster med datter og svigerdatter – eller låner hverandres bøker og mønster.

    6. Lisbeth: Så lenge deling og kopiering foregår blant både butikker og strikkere generelt så JA, dette trengs absolutt å tas opp for det virker ikkje som om alle lærer

    7. blir ikke sjokkert av noe lenger , er mange frekke folk… dessverre…jeg svarer på endel konkurransenr på IG, noe som er ganske kjekt … men når det er folk som lyver til seg premier , lager seg mange kontoer og tagger seg selv i vei … for så å vinne massevis av flotte premier sendt til ( i dette eksakt tilfelle jeg kjenner best) sin datter på 6 år …da blir jeg litt satt ut… Når det gjelder strikkeoppskrifter kjøper jeg dem og har dem som filer på mobilen… aldri sendt dem videre, kunne ikke falle meg inn… har jeg kjøpt , ser jeg ingen grunn til å la andre få det gratis …og som du sier det er designerens levebrød…

    8. kjerstin: Ja det er en del frekke og ikkje minst smålige mennesker som gjør alt for å karre til seg noe som er gratis! Merker det VELDIG godt her på bloggen også. Eksempel; Når eg har GiveAway, ja da er det ikkje unaturlig at flere kommenterer og det er flott, men at flere legger igjen både 3 og 4 kommentarer under forskjellige navn sjokkerer meg hver gang! De går virkelig inn for å jukse og ha flest mulig sjanser. Mulig de ikkje er klar over at de kommenterer fra samme IP adresse?? haha Er ikkje sååå vanskelig å avsløre.

      Dessuten får eg DAGLIGE forespørsler på om eg kan sende den og den oppskriften på mail bla bla.Undertegnet På forhånd takk! Rimelig frekt ja! Når de da også i tillegg blir irritert fordi eg ikkje vil dele!?!?! Ja man kan virkelig bli sjokkert av enkelte noen ganger

    9. Kan dessverre ikke påminnes ofte nok. Det må bare tas opp nok til at det ikke lengere er allment akseptert. Slike temaer syns jeg burde vært titt og ofte på planen for ulike Strikkefestivaler. Bare med kjøp og salg av ferdigprodukter er en god del fallgruver. Og når er du plutselig på kant med loven inntektsmessig? Det er jo “bare” en hobby. Noe å tenke på ja.

    10. Marianne: Når det kommer til inntekt må jo hver enkel sjekke hva og hvor mye de har lov å tjene i forhold til hvilke inntekter de ellers har (Hvis det f.eks er NAV), Man må jo også være obs på at man blir momspliktig fra første krone etter tjente 50.000. Dette er kan man slettes ikkje lure seg unna for plutselig så banker Skatteetaten på døra og da kan det bli dyrt 😉

Siste innlegg