17.mai m/bismak


Som eg nevnte her for ei ukes tid siden så gikk det bare plutselig opp for meg at i år har me ingen unger i tog, så HVA skal man da gjøre?? Vel helt ærlig? Eg jublet litt (men bare litt) inni meg for å slippe å gå, gå, stå i kø, vente i kø, gå enda litt mer for så å gå litt til mens man inntar en burger KUN med ketchup før man setter seg i bilen for å fortsette å stå i kø. Jaja det var jo egentlig kun den negative siden ved å feire 17.mai haha Mye KOS ved å være ute + at det for en gang skyld er meldt SUPERT vært i dag: Delvis sol (takk og pris) og hele 23 grader!! Jepp, misunner vel ikkje de som skal spille i korpset i dag for det VET eg kan bli varmt! Ære være de som spiller flott musikk for alle oss andre, ja vettu? Eg liker korpsmusikk, om det er kl 6 om morgen på 17.mai eller ut på dagen i tog, spiller ingen roller for eg blir i godt humør av det 🙂 Det er neste så eg bare vil inn i toget å marsjere!
Mange gode minner der fra da eg var yngre.

Må bare fortelle en fin lite 17.mai historie: Me bodde i Oslo nesten i 2 år da Amira var liten. Hun gikk i barnehage på Torshov og skulle jo egentlig gå i det O`store Barnetoget, meeeen det ble litt for skummelt OG stort (for meg) hehe Det me gjorde var å stå på Karl Johan litt nedenfor Slottet, sånn ca ved Universitet. Når det passerte en gruppe i toget som inneholdt for det meste barn og foreldre bare skleeed med 3 stille og rolig inn i toget, så ja, der gikk Ali og eg med Amira mellom oss. Me sang og veivet med flagget og da me kom opp på slottsplassen sto me ei stund MIDT foran balkongen å vinket til Kongen ♥ Amira som da var ca 3,5 år var fra seg av begeistring! Me forsatt i toget litt ned fra slottsplassen på den andre siden, gikk ut av toget og me hadde en strålende fornøyd datter som hadde gått i det O`store Barnetoget! Ja det tok faktisk ganske lang tid å gå den lille sløyfa der haha Her i Tananger “klager” styre og stell på at toget er langt?? Ja troor du ikkje de i år har klart å kappe lengden på det der 15 min “lange” toget?? SKANDALE!! De vet søren meg ikkje hva et langt Barntog er! Minnes hele 12 lykkelige år med  17.mai feiringer i Barnetoget i Stavanger, ikkje en eneste 17.mai uten noen saftige gnagsår pga nye sko.

Som med ganske mange andre “Dager” og høytider syns eg også at 17.mai i år som alle andre år seiler opp med en viss bismak bak i ganen! Bunadspolitiet har så visst hatt sin runde med pekefingeren, men HALLO?? Hvilken skade kan det vel gjør om ei dame fra Karmøy bruker en Hardangerbunad KUN fordi hun syns den er det fineste hun vet?? Eller om Torleif fra Sandefjord ikkje har ekte bunadsokker? Hmm hekkan det finnes så vidt eg vet mer alvorlige problem enn dette i verden, for ikkje så snakke om i DETTE landet pr dags dato. Hva me familien som holder sine 3 barn hjemme i dag fordi de ikkje hadde råd å kjøpe nye klær til ungene?? De er redd for at ungene skal bli mobbet fordi de kommer i “gamle” klær!? De har heller ikkje råd til å betale det det koster å kose seg “på gata” på en dag som dette, ja for det nytter faktisk ikkje å si “Spis hjemme før du går ut” på en 17.mai når man har 3 små som både har lyst på is, ballong, fløyte og “knekk”-pølse på Stadion. Det er liksom ikkje det samme å spise den pølsa hjemme før du går…Om foreldrene selv har mange gode 17.mai minner fra da de var små er det også veldig sårt å se at man selv ikkje kan gi egne unger den samme opplevelsen.

Det heller ikkje en løsning på problemet å utbetale trygd og andre “lønninger” fra Nav før 17.mai, det kan faktisk gi rom for mer frustrasjon!?!? Skyt meg om eg tar feil!? En familie som lever helt på grensen eller langt under streken som mange også gjør er det faktisk veldig vanskelig å få lønna på konto ei uke før normalt når det kommer før en slik “dyr” dag. Uansett hvilken dag eller høytid det er så finnes AKKURAT de samme utgiftene som ellers og de skal betales, veldig mange har den 20. i måneden som trekkdag for alle faste utgifter og hva skjer da hvis man er litt svak i gjerningsøyeblikket? Jo man gir ungene det de vil ha fordi man vil jo sååå gjerne og da kan konsekvensene for mange bli fatale for å si det sånn. Da er man altså i minus før lønna egentlig skulle vært på konto, og ja, eg VET at dette er for mange et problem. Mange får høre “Det gjelder å prioritere” og/eller spare hvis de ytrer sin nød, men du som sitter på din høye hest og har råd til “alt”: Du aner ikkje hva du snakker om, for faktisk er det tilnærmet umulig å prioritere når du ikkje har noe du kan prioritere med! Den som ikkje har opplevd det selv kan umulig klare å sette seg inn i det! “DE” (dvs de som styrer her i landet) kan sette opp så mange regnestykker de vil, de kan handle så mye First Price de vil, men hvis du prøver å leve som fattig en mnd kun for å se hvor de fattige kan spare noen kroner vil det aldri bli reelt! Bekymringene, reddselen, angsten, depresjonen, fortvilelsen og frykten av å ikkje ha nok til nesten måned vil ALDRI bli reell om du faktisk ikkje er fattig!

En annen farsott når det kommer til 17.mai  er jo FLAGGET! OMG! I år igjen?? Kan man ikkje bare legge den debatten dø en gang for alle? I alle de årene hvor debatten har herjer er det fortsatt ingen som har dødd fordi f.eks noen pakistanske eller Iranske barn gikk med sitt flagg i barnetoget! Ja og: DU hadde aldri skrevet ditt eget navn på Knut sin bursdagskaka, I Know, det hadde jo heller ikkje eg gjort, men så velger eg å tenke litt anderledes: Hva om lille Mohammed fra Pakistan f.eks aldri har fått muligheten til feire sin egen nasjonaldag? Kanskje han aldri har vært i Pakistan en gang? Er det da sååå farlig om han bruker 2 flagg på denne dagen bare fordi det muligens er litt stusselig å gå ute med flagget sitt 14.august? Eg ser bare ikkje helt det store problemet? Det mases om at utlendingene MÅÅÅ integrere seg, men FYYY hvis de kommer i en bunad!! Ja da blir det ramaskrik og feite overskrifter!! Det er nesten på grensen til nasjonal skandale!! SÅ hva er da egentlig ønsket av allmennheta??
Ja når det kommer til disse “svartingene” som bor her i landet vårt?? Det virker som uansett hvilken vei
de “bikker” så er det jo bare feil.

Jaja, alle disse diskusjonene, eller debattene om du vil kommer garantert til å bli en fast greie i all sin tid tror eg fordi me må alltid “henge” oss på noe, neste samme hva det er. En debatt har eg nulltoleranse på og det er at dagen i dag er Barnas dag, derfor bør du la alkoholen være i dag for du kan få deg barnevakt neste fredag og heller ta deg en fest da – I dag er ikkje dagen for det.

 

Her i heimen blir det verken Pavlova eller “knekk”pølse i år- me kan klappe oss fornøyd på hverandres skulder for prima innsats i 20 år! Det blir ikkje en gang norske jordbær! Godt å vite at Kongen og Dronninga i det minste fikk tilsendt JoaBær fra Sola og resten som var heldig og fikk seg en kurv måtte stå bort i mot en time i kø for å få kloa i go`sakene hehe Me ga opp uten å ha kjørt ut en gang haha (Saken kan du lese om HER)

Her er det lasagne og salat m/baguetter on the side på menyen + at dagen skal tilbringes vekselvis i sola på terrassen og i Go`stolen sammen med strikkepinnene og Barnetog + fest på Tv2 og Nrk, slettes ingen skam å innrømme det. Passer fint siden me er tomme for gnagsårplaster! Antrekk for dagen blir garantert koseklær siden 7 kg + på vekta sprengte det man hadde av “fin”klær 🙂

 

Lag deg selv et fantastisk Nasjonaldag uansett utgangspunkt for uavhengig av hva allmenheten måtte velge
å gjøre er denne dagen også din og du er faktisk FRI til å gjøre hva du ønsker med den

 

 

 

HURRA OG GRATULERER
MED DAGEN!!

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille i Go`stolen 🙂

6 kommentarer
    1. Hipp hipp hurra 🇧🇻🇧🇻 gratulerer med dagen 🇧🇻
      Off ja det med å spinkle og spare på alt og allikevel ikke få det til er en kamp uten like for mange.
      Her blir det NRK og uten gnagsår 😂

    2. Æ syns kanskje debatten om bunad og festdrakt kjøpt på Coop også kan bli litt slitsom. Sjøl om ho på tv mente det var greit med et billigere alternativ for de som ikke hadde råd til bunad. Kem vet om folk som kjøpe bunad på coop gjør det av økonomiske årsaker. Slik æ ser det, kan de jo ha like mye, om ikke mere penger enn de som velger vanlig bunad. Kankje noen velger å kjøpe festdrakt på Cooo fordi dem rett og slett syns den e fin. Ha en flott 17 mai!!!

    3. Gratulerer med dagen fra en annen ‘hjemmesitter’ *S* Her i huset er det bare meg, og mine bein er ikke enige i å gå ut idag *S* Her hører jeg på både barnetog og borgertog og ikke minst ‘taptoen’ kl 23:00 *S*

      Har spist pølser idag, ikke Wiener eller Grill, men baconpølse med ost fra Rema *S* De liker jeg bedre *S*

      Heldigvis er det mange år siden Junior gikk i barnetog *S* Og dagen er helt min egen *S* Ikke mye strikking enda idag, men skrur litt på sykkelen min, noen eiker knakk og jeg er HELT avhengig av sykkelen for å komme meg rundt *S* Så jeg gjør så godt jeg kan *S*

      Håper alle har en fin dag *S* Hver på sin måte *S*

    4. Så godt skrevet!
      Jeg pyntet meg 17. mai med en 17. mai sløyfe😊Ellers var antrekket dongeribukse, T-skjorte og joggesko😄Grunnen er at jeg og mannen er på noen dagers bilferie. Hadde vi vært hjemme så har det sannsynligvis blitt det samme; heime i stua og sett på TV.

    5. Jepp, det er godt å slippe stresset!
      Hver gang jeg stikker innom bloggen din blir jeg så glad av å se jakken du har på deg på bildet. Ser du brukte den samme på 17.mai.
      Hvor i bloggen din leter jeg for å finne oppskrift og sånn?

Siste innlegg