“2 nøster i retur, Takk!”

Foto: Vibbedille

 

Me er mange strikkere her til lands og det er like mange forskjellige strikkere som det er sauer på Jæren vil eg påstå. Tenk på hvor MYE kunnskap me besitter alle sammen? TENK på hvor mangen strikkepinner me har til sammen Woop Woop!! Forresten aldri noen som spør hvor mangen strikkepinner eg har!? Eg skal love deg, det er en anseelig mengde, det samme gjelder knapper, bånd, dill og dall, for ikkje å nevne oppskrifter!! Oh My!! Jo da eg VET, det ligger masse gratis oppskrifter på nett, de forsvinner ikkje-eg vet, men eg MÅ på en måte ha de hjemme ha de hjemme! Vel, til mitt forsvar så er de fleste oppskriftene mine kjøpte da. Jo da eg vet at også de kan ligge inne i Library på Ravelry….men eg vil ha de på Ipad`n, i mitt eget system…Lettere sånn, eller; BEDRE sånn 🙂 Hver sine behov, ikkje det?

Vel, med sååå mye gøy som omfatter strikking så skulle man tro at det hele er fryd og gammen, ikkje det?? Å jo da, visst koser me oss, ja me er MANGEN som virkelig koooser oss, men likevel er vel Strikkegruppene på nett de gruppen med mest “krangling” i!?! Mest diskusjoner og flest besserwissere. Er ikkje det litt rart?? Det er ofte mye av det samme som popper opp, det stilles spørsmål og for all del det er lov, men veldig ofte er det måten spørsmålet stilles på som skaper splid og spydige kommentarer. Mangen ganger tror eg spørsmål blir stilt for å nettopp fyre opp en diskusjon slik at noen kan poppe popcorn, skjønner?

Tro hvis eg skrev eg innlegg på ei strikkegruppe som startet slik:
“Eg kan ikkje skjønne meg på de som kjører gjerne 1 mil til garnbutikken for å returnere eller BYTTE 2 garnnøster! Har de ikkje plass til de hjemme eller? Kan jo være greit å ha hvis nøden en dag inntraff. Nei takke meg til Garnrommet mitt for da kan eg strikke HVA eg vil og NÅR eg vil. Eg hadde blitt smågal om eg kun hadde
1 prosjekt om gangen og ikkje noen ting annet”

Eg skal love deg at det hadde blitt rabalder haha Det blir heller ikkje hyggelig om samme spørsmål stilles mot de som har garn hjemme. Hvorfor MÅ me alltid SKJØNNE andre? Eg har ingen problem med å skjønne at du koser deg med det siste prosjektet du kjøpte, ja og at du liker å strikke fra A-Å, feste tråder, bli ferdig, returnere for mye garn for så å kjøpe neste prosjekt. Som strikker skulle det være helt unødvendig å føle at man må forsvare seg enten man strikker 1 prosjekt eller om man har et stort lager av garn

Eg der i mot elsker å VITE at eg når som helst kan strikke akkurat det eg vil uten å måtte vente på garn. Garantert at når garnet kommer så har eg startet på noe annet i mellomtiden. “Eg hadde aldri ofret et rom kun til garn i huset vårt,” blir det sagt. Ofre?? Vettu, eg VIER et rom til garn eg, skulle da bare mangle. Tiden hvor poser med garn bakom sofaen avlet hybelkaniner er over for min del. Rommet mitt er som meditasjon, der kan eg sette meg ned om eg vil og bli inspirert og kreativiteten flommer ofte over. Går eg inne på en fysisk garnbutikk blir i grunnen lite kjøpt om det ikkje var planlagt på forhånd foruten de nøstene eg napper med meg fra kurvene bare fordi…FARGENE!

Tiden når kvinner MÅTTE strikke er over! La oss i steden for KOoOSE oss med alt det gøye som omfatter GARN & STRIKKING ♥ Bli heller BEDRE til å SKRYTE av andre strikkere i steden for å påpeke feil og evn mangler (veldig mangen faktisk som er flinke til akkurat dette! *Trist*) Bare husk at me blir aldri ferdig utlært i strikkefaget selv om erfaring kommer med alderen, det er MYE de yngste strikkerene kan som mangen av de eldre ikkje kan (eller vil lære seg?). Lær bort det du kan i steden for å stille spørsmål til hvorfor vedkomne ikkje kan det!

Ikkje vær nedlatende i dine svar, nybegynnere blir jo skremt bort før
de får lagt opp sine første masker. Vær RAUS!

 

Foto: Vibbedille

 

Eg har akkurat nå 2 prosjekt i kurven min, nytt garn er snart på vei hjem
i posten og nytt prosjekt er kanskje snart i lufta! Muligens eg må frem med ei heklenål snart? At eg har bort i mot +/- 80 kg garn på rommet mitt og X antall prosjekt i AKTIVE TurnusGrupper stopper meg ikkje og akkurat SÅNN vil eg ha det fordi det finnes ingen riktig eller gal måte å være en strikker på. Strikker aldri bestilling f.eks for det oppfatter eg som stress(!!) hehe Gaver, ja det kan eg strikke, ingen problem,
men en bestilling hvor eg vet at noen venter…OFF…

da blir det Ufo Produksjon gitt 🙂

 

 

 

KOS DEG MASSE MED
STRIKKETØYET DITT

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

5 kommentarer
    1. Herlig ♥️
      Litt sånn begge deler eg, liker egentlig ikke å ha flere prosjekt, men så dukker det opp et mønster jeg bare måtte ha, eller så fant jeg et fint garn til et mønster jeg måtte ha for lenge siden 😂😂😂 Mannen sier jeg er gal, ja, mm strikkegal sier jeg ♥️😂 Å så er det nå digg å bare kunne gå inn i en av kassene å hente garn, når jeg kommer over noe jeg bare må begynne på akkurat nå, som paser godt til tv-strikk f.eks eller sosialt strikk som jeg liker å kalle det, rett(lett) strikk. Vi strikkere er like forskjellige som resten av befolkningen, vi har bare en felles interesse ♥️♥️♥️ God strikkesommer i sol eller regn ♥️♥️♥️

    2. Jeg er helt enig med deg, tenker at har man ikke noe positivt å si/skrive ? Hold heller munnen lukket eller ta på deg votter før du skriver kritikk om andre 😘Noen burde løpt en 60-meter først også! Mitt garnlager er ikke stort, da jeg blir stresset av å hele tiden finne ut hva jeg skal strikke av det. Sender problemet videre til min yngste datter, hun er mer kreativ enn meg, både på å hive seg ut i nye ting , mor kjøper og datter tar over både garn og perlene 🙂 En diskusjon jeg lenge har lyst å sette i gang er HVA ER MARIUSGENSER? For meg er Marius alle bordene , ikke dødningshoder, hjerter eller hva annet folk vil ha inn der! Kan de la være å kalle det en mariusgenser? For det er jo ikke det uten kryssene. Dette er min mening hvertfall! Kjøper garn til fysiske ting jeg vil strikke, så her er ID-cardigan på pinnene, barnehagegenser til barnebarnet med traktorer på, garnet til Stewen Wests Exploration Station ligger klart , spunnet opp til garnkaker. Skal bruke flerfarget garn kjøpt fra Garnbutikken Fortuna, så jeg er vel en blandingsstrikker: Godt vi er forskjellige🧶🥢 Ha en flott dag på Tananger, heter kanskje i Tananger nå 🙂

      1. Helt enig med deg i det! Marius ER Marius uten kylling, dødningshoder eller traktorer o.l. Eg vet, hvis man herper med et orginalmønster så har man ikkje lov å kalle det for det orginale navnet. Akkurat som alle de som strikker Gannigenseren! Eg får frysninger!

        Selv sier eg at eg bor i Tananger, men noen mener faktisk at det er på, noe osm høres helt rart ut hehe Men uansett, eg har planer om en flott dag, eg trenger bare et par timer extra søvn i løpet av dagen så går det nok bra 🙂 Kos deg du også 🙂

    3. En venninne av meg sa engang at det er viktig med et lager, for plutselig kommer en dag der man ikke kan kjøpe hobbyting. Mye kan jo skje.

      Hun har, som voksen, vært student i tre år og da har ikke økonomien tillatt henne å kjøpe “alt hun ser”

      Jeg har fulgt deg i mange år nå, litt av og på, men du har alltid vært en plass i strikke periferien min. Og jeg digger lageret ditt, måten du skriver på, du har rett og slett gledet og inspirert meg lenge. Lært meg ting har du også gjort😁

      Ønsker deg en nydelig dag, jeg starter ferien i dag (bare en dag igjen på jobb🤪) og feriestrikkingen har jeg planlagt leeeenge. Fra lageret mitt, med rom for å besøke garnpushere i ferien og fylle på👍

      1. Så koselig sagt <3 Ja eg fant tidlig ut at det kunne være smart med et lager av diverse, også garn. Da eg startet denne Garn"Karrieren" min brukte eg penger eg hadde spart litt på til å stæsje opp garn, fikk eg bursdagspenger f.eks så handlet eg garn. Stille og rolig ble lageret ganske solid etter hvert, mye garngaver har det også blitt gjennom årene. For som du sier så kan ting endre seg og det har eg også kjent på! Har vært mange og lange perioder hvor det ikkje var rom for garnshopping i økonomien, men fordi eg har lager merker eg det ikkje og det er herlig 🙂

        Kos deg masse og nyt ferien og strikketøyet 🙂

Siste innlegg