“2 Nøster i retur, Takk!”

Foto: Vibbedille

 

Me er mange strikkere her til lands og det er like mange forskjellige strikkere som det er sauer på Jæren vil eg påstå. Tenk på hvor MYE kunnskap me besitter alle sammen? TENK på hvor mangen strikkepinner me har til sammen Woop Woop!! Forresten aldri noen som spør hvor mangen strikkepinner eg har!? Eg skal love deg, det er en anseelig mengde, det samme gjelder knapper, bånd, dill og dall, for ikkje å nevne oppskrifter!! Oh My!! Jo da eg VET, det ligger masse gratis oppskrifter på nett, de forsvinner ikkje – eg vet, men eg MÅ på en måte ha de hjemme! Vel, til mitt forsvar så er de fleste oppskriftene mine kjøpt da. Jo da eg vet at også de kan ligge inne
i Library på Ravelry….men eg vil ha de på Ipad`n, i mitt eget system…Lettere sånn, eller; BEDRE sånn 🙂
Hver sine behov, ikkje det?

Vel, med sååå mye gøy som omfatter strikking så skulle man tro at det hele bare er fryd og gammen, ikkje det??
Å jo da, visst koser me oss, ja me er MANGEN som virkelig koooser oss, men likevel er vel Strikkegruppene på FB de gruppen med mest “krangling” i!?! Mest diskusjoner og flest besserwissere. Er ikkje det litt rart?? Det er ofte mye av det samme som popper opp, det stilles spørsmål og for all del det er lov, men veldig ofte er det måten spørsmålet stilles på som skaper splid og spydige kommentarer. Mangen ganger tror eg spørsmål blir stilt for
å nettopp fyre opp en diskusjon slik at noen kan poppe popcorn, skjønner?

Tro hvis eg skrev eg innlegg på ei strikkegruppe som startet slik:
“Eg kan ikkje skjønne meg på de som kjører gjerne 1 mil til garnbutikken for å returnere eller BYTTE 2 garnnøster! Har de ikkje plass til de hjemme eller? Kan jo være greit å ha hvis nøden en dag inntraff. Nei takke meg til Garnrommet mitt for da kan eg strikke HVA eg vil og NÅR eg vil. Eg hadde blitt smågal om eg kun hadde
1 prosjekt om gangen og ikkje noen ting annet”

Eg skal love deg at det hadde blitt rabalder haha Det blir heller ikkje hyggelig om samme spørsmål stilles mot de som har garn hjemme. Hvorfor MÅ me alltid SKJØNNE andre? Eg har ingen problem med å skjønne at du koser deg med det siste prosjektet du kjøpte, ja og at du liker å strikke fra A-Å, feste tråder, bli ferdig, returnere for mye garn for så å kjøpe neste prosjekt. Som strikker skulle det være helt unødvendig å føle at man må forsvare seg enten man strikker 1 prosjekt eller om man har et stort lager av garn

Eg der i mot elsker å VITE at eg når som helst kan strikke akkurat det eg vil uten å måtte vente på garn. Garantert at når garnet kommer så har eg startet på noe annet i mellomtiden. “Eg hadde aldri ofret et rom kun til garn i huset vårt,” blir det sagt. Ofre?? Vettu, eg VIER et rom til garn og hobbystæsj eg, skulle da bare mangle. Tiden hvor poser med garn bakom sofaen som avlet hybelkaniner er over for min del. Rommet mitt er som meditasjon, der kan eg sette meg ned og bli inspirert – kreativiteten flommer ofte over. Går eg inn på en fysisk garnbutikk blir
i grunnen lite kjøpt om det ikkje var planlagt på forhånd foruten de nøstene eg napper med meg fra
kurvene bare fordi…FARGENE!

Tiden når kvinner MÅTTE strikke er over! La oss i steden for KOoOSE oss med alt det gøye som omfatter GARN & STRIKKING ♥ Bli heller BEDRE til å SKRYTE av andre strikkere i steden for å påpeke feil og evn mangler (veldig mangen faktisk som er flinke til akkurat dette! *Trist*) Bare husk at me blir aldri ferdig utlært i strikkefaget selv om erfaring kommer med alderen, det er MYE de yngste strikkerene kan som mangen av de eldre ikkje kan (eller vil lære seg?). Lær bort det du kan i steden for å stille spørsmål til hvorfor vedkomne ikkje kan det!

Ikkje vær nedlatende i dine svar, nybegynnere blir jo skremt bort før
de får lagt opp sine første masker. Vær RAUS!

Foto: Vibbedille

 

Eg har akkurat nå 2 prosjekt (eller er det 4 tro…?) i kurven min, nytt garn er er ankommet og enda en pakke venter på postkontoret, så ja, et par prosjekt er snart i lufta! Muligens eg må frem med ei heklenål til snart? At eg har bort i mot +/- 50 kg garn på rommet mitt og X antall prosjekt i AKTIVE TurnusGrupper stopper ikkje meg, og akkurat SÅNN vil eg ha det fordi det finnes ingen riktig eller gal måte å være en strikker på. Strikker aldri på bestilling f.eks for det oppfatter eg som stress(!!) hehe Gaver, ja det kan eg strikke, ingen problem,
men en bestilling hvor eg vet at noen venter…OFF…
da blir det Ufo Produksjon gitt 🙂

 

 

KOS DEG MASSE MED
STRIKKETØYET DITT

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

5 kommentarer
    1. Hei 🤗
      Æ må få si at æ beundrer dere som kan handle garn og tenke: hmm, det får æ bruk for til noe! 👍 Æ er skrudd sammen sånn at æ må ha ett prosjekt og bli ferdig med det. Ok, æ kan ha et lite strikketøy i tillegg,som et par sokker,med mønster, eller votter, men strikker æ en genser/ kofte, må den bli ferdig 👏 Går ofte inn i butikker og kikker, men går ut uten å ha handlet noe. Blir helt overveldet æ. 🙄 Det er så mye fint garn, og fantasien er helt borte vekk… 😅 Og har æ ikke et prosjekt, blir æ rastløs… kikker på restegarnet mitt, og kommer ikke på noen ting å lage bortsett fra sokker… Må ha mønster og en plan.. Derfor, æ beundrer og fasineres av dere og har stoor glede av å se hvor kreativ du/ dere er 🥰

    2. amen sier jeg ,er så enige :=) og jeg vier også et rom til garnlageret mitt for jeg har også det,men jeg ønsker meg en skikkelig garnhylle for nå er det kasser og poser på rommet

    3. Her gsrn i kurv å skap opskrifter i mapper plukket ut fra familien satt i årgangsorden…
      Koser mig med håndarbeide å ja… det er hele spekteret.😉
      Igår var jeg til byen endte på sybutikke å garnbutikken… so what…. brukt 500 kr men de var fort gået unna om jeg hadde gået på kafe….

    4. Er sååå enig! Kosdeg, vær raus, tenk og skriv positive tanker! Syns du ikke ideen er god, tipset er bra eller resultatet fint – ja, så scroll forbi da! Status her 12 pågående prosjekt, 2 som hviler, ca 85 kg garn på EGET garnrom🤗🧶🤗strikket 17,5 kg i fjor fordelt på 120 prosjekt! En fantastisk hobby!! Farger, prosjekt, venner, innkjøp…..jeg er med!!

Siste innlegg