“2 NØSTER I RETUR, TAKK!”

Foto: Vibbedille

Me er mange strikkere her til lands og det er like mange forskjellige strikkere som det er sauer på Jæren vil eg påstå. Tenk på hvor MYE kunnskap me besitter alle sammen? TENK på hvor mangen strikkepinner me har til sammen Woop Woop!! Forresten aldri noen som spør hvor mangen strikkepinner eg har!? Eg skal love deg, det er en anseelig mengde, det samme gjelder knapper, bånd, dill og dall, for ikkje å nevne oppskrifter!! Oh My!! Jo da eg VET, det ligger masse gratis oppskrifter på nett, de forsvinner ikkje-eg vet, men eg MÅ ha de hjemme! Vel, til mitt forsvar så er de fleste oppskriftene mine kjøpte da. Jo da eg vet at også de kan ligge inne i Library på Ravelry….men eg vil ha de på rommet mitt…Lettere sånn, eller; BEDRE sånn 🙂 Hver sine behov, ikkje det?

Vel, med sååå mye gøy som omfatter strikking så skulle man tro at det hele er fryd og gammen, ikkje det?? Å jo da, visst koser me oss, ja me er MANGEN som virkelig koooser oss, men likevel er vel Strikkegruppene på nett de gruppen med mest “krangling” i!?! Mest diskusjoner og flest besserwissere. Er ikkje det litt rart??

Det er ofte mye av det samme som popper opp, det stilles spørsmål og for all del det er lov, men veldig ofte er det måten spørsmålet stilles på som skaper splid og spydige kommentarer. Mangen ganger tror eg spørsmål blir stilt for å nettopp fyre opp en diskusjon slik at noen kan poppe popcorn, skjønner?

Tro hvis eg skrev eg innlegg på ei strikkegruppe som startet slik:
“Eg kan ikkje skjønne meg på de som kjører gjerne 1 mil til garnbutikken for å returnere eller BYTTE 2 garnnøster! Har de ikkje plass til de hjemme eller? Kan jo være greit å ha hvis nøden en dag inntraff. Nei takke meg til Garnrommet mitt for da kan eg strikke HVA eg vil og NÅR eg vil. Eg hadde blitt smågal om eg kun hadde 1 prosjekt om gangen og ikkje noen ting annet”

Eg skal love deg at det hadde blitt rabalder haha Det blir heller ikkje hyggelig om samme spørsmål stilles mot de som har garn hjemme. Hvorfor MÅ me alltid SKJØNNE andre? Eg har ingen problem med å skjønne at du koser deg med det siste prosjektet du kjøpte, ja og at du liker å strikke fra A-Å, feste tråder, bli ferdig, returnere for mye garn for så å kjøpe neste prosjekt.

Som strikker skulle det være helt unødvendig å føle at man må forsvare seg enten man strikker 1 prosjekt eller om man har et stort lager av garn

Eg der i mot elsker å VITE at eg når som helst kan strikke akkurat det eg vil uten å måtte vente på garn. Garantert at når garnet kommer så har eg startet på noe annet i mellomtiden. “Eg hadde aldri ofret et rom kun til garn i huset vårt,” blir det sagt. Ofre?? Vettu, eg VIER et rom til garn eg, skulle da bare mangle. Tiden hvor poser med garn bakom sofaen avlet hybelkaniner er over for min del. Rommet mitt er som meditasjon, der kan eg sette meg ned om eg vil og bli inspirert og kreativiteten flommer ofte over. Går eg inne på en fysisk garnbutikk blir i grunnen lite kjøpt om det ikkje var planlagt på forhånd foruten de nøstene eg napper med meg fra kurvene bare fordi…FARGENE!

Tiden når kvinner MÅTTE strikke er over! La oss i steden for KOoOSE oss med alt det gøye som omfatter GARN & STRIKKING ♥ Bli heller BEDRE til å SKRYTE av andre strikkere i steden for å påpeke feil og evn mangler (veldig mangen faktisk som er flinke til akkurat dette! *Trist*) Bare husk at me blir aldri ferdig utlært i strikkefaget selv om erfaring kommer med alderen, det er MYE de yngste strikkerene kan som mangen av de eldre ikkje kan (eller vil lære seg?). Lær bort det du kan i steden for å stille spørsmål til hvorfor vedkomne ikkje kan det!

Ikkje vær nedlatende i dine svar, nybegynnere blir jo skremt bort før
de får lagt opp sine første masker. Vær RAUS!
Foto: Vibbedille

Nå skal i allefall eg kose meg på denne mandagen 🙂 Eg har akkurat nå 2 prosjekt i kurven min, MASSE nytt garn er på vei hjem i posten og nytt prosjekt skal legges opp til om et par dager. At eg har bort i mot +/- 80 kg garn på rommet mitt og X antall prosjekt i AKTIVE TurnusGrupper stopper meg ikkje og akkurat SÅNN vil eg ha det fordi det finnes ingen riktig eller gal måte å være en strikker på. Strikker aldri bestilling f.eks for det oppfatter eg som stress(!!) hehe Gaver, ja det kan eg strikke, ingen problem, men en bestilling hvor eg vet at noen venter…OFF…
da blir det Ufo Produksjon gitt 🙂

 

 

KOS DEG MASSE MED
STRIKKETØYET DITT

 

 

Go`klem fra ei Halvgal Vibbedille med glimt i øyet 🙂

6 kommentarer
    1. Vi er alle forskjellige — og har forskjellige muligheter til å dyrke hobbyene våre— heldigvis.
      Uten det ville alle meningsutvekslinger stoppe opp i ren kjedsommelighet .
      De siste åra har strikking og strikkemønster nådd slike høyder at det er blitt vanskelig å velge når en skal lage noe nytt. Har en endelig valgt — dukker det opp en mengde nye varianter— og du er på kjøret igjen—😰
      Kos dere med håndarbeidene deres alle her inne— om dere ha ett eller ti.
      Fortsatt god hobbyvinter.

    2. Jeg er så enig så enig! Jeg elsker å strikke og jeg vet ikke hvordan jeg skulle klart meg uten strikketøyet mitt. Jeg har strikket siden jeg var ei lita jente, men har ikke vært like aktiv hele livet. Men etter jeg fikk kreft i 2012 har jeg strikket hver dag (så lenge formen ikke sier noe annet). Strikkingen er den beste terapi!

      Jeg har også et lite garnrom, der jeg koser meg med å kjenne på, se på og nyte hvert garnnøste jeg vet skal bli til noe fint. Nye garnnøster kommer inn for det er ikke alltid jeg klarer å gå forbi mine favoritter i garnbutikkene eller det blir bestilt inn garn til nye prosjekter fra strikkebutikkene på nett. Akkurat nå har jeg et sokkepar på pinnene (det må jeg alltid ha) pluss en sorbet cardigan, et sjal, et uglevottepar til minstejenta mi og noe som er lagt i ufokassa mi. Jeg liker godt godt å følge strikkeblogger på nettet og da er såklart din blogg på øverst på lista (for det var den jeg fant først og jeg elsker alle de flotte tipsene du kommer med :)).

      At noen er kranglevorne over hva andre skriver på strikkegruppene på FB fatter jeg ikke, for strikketøyet skulle heller ha samlet oss. Vi har jo samme interesse, men noen liker vel å krangle. Nei, det beste er å drite i slike folk. Folk som ikke fyller våre liv med godhet og varme er ikke noe å samle på!

      Hilsen en strikkevenn i Bergen 🙂

    3. 80 kg? Haha.. jeg vet jeg har flere kg selv, men ikke såååååå mye. 🙂
      Strikkepinner var det verre med, for jeg følte jeg måtte kjøpe nye pinner hver gang jeg skulle strikke noe, fordi jeg ikke fant de rette hjemme. Med årene innser man jo at noe skurrer, – alle de innkjøpte pinnene..hvor er de?
      Jeg tok meg sammen i fjor og samlet strikkepinner over hele huset. Nå ligger de i en stygg kasse, men jeg har laget lister over alle, så jeg sjekker ihvertfall listen før jeg kjøper pinner nå. Det er bare å stå på hodet i kassen for å finne dem.

      Jeg har også skjønt den spesielle følelsen når man holder en haug garnnøster i armene. Det er samme lykkefølelsen som i det å holde et mykt kosedyr.

    4. Du er Herlig *S* Jeg er så enig med deg når det gjelder krangling i strikke- og andre hobbygrupper *S* Det er noe med hvordan vi sier ting *S* Vi er så ‘flinke’ til å ‘gå i forsvar’ for våre egne meninger. I stedet for å f.eks å spørre hvordan ‘opponenten’ har kommet til sin konklusjon ‘hyler’ vi ut være egne meninger *S*

      Tenk om vi kunne klare å kommentere konstruktivt *S* Tenk om vi alle kunne ‘få lov til’ å følge våre egne tanker og meninger uten at ‘alle’ skal blande seg inn i hva vi tenker og gjør, i alle fall så lenge vi ‘ikke plager andre’ (Kardemommeloven) *S*

      Tenk om vi alle kunne huske at det ikke finnes dumme spørsmål, bare dumme svar *S*

      Tenk litt på hvor mye vi kunne krangle om bare når det gjelder garn og strikking *S* Garn: naturlige/’unaturlige’ fibre, Superwash eller ikke, Pinner: tre, plastikk, metall, Mønstre: Språk, gratis, ikke gratis. osv…. osv . . .

      Selv ønsker jeg å si f.eks. At jeg foretrekker den typen garn til den typen prosjekter fordi . . . Jeg foretrekker den pinnetypen fordi . . . osv. .

      Det som fungerer for en av oss, funker ikke for alle, hvorfor ville det ellers være så mange alternativer?

      Lenge Leve Mangfoldet *S*

    5. jeg hadde ikke mer plass og solgte unna 40 kg garn …. litt kiipt, men nå fylles det på igjen. … det verste her var å miste alle strikkepinnene og mitt store vegg pinneetui da vi flyttet men nå har jeg samlet nok pinner opp igjen. Jeg strikker litt på bestilling, men er litt kresen der, liker utfordringer og vil at folk skal betale for seg… strikker ikke gratis for fremmede ( ja ikke slekt heller) strikker ikke til meg selv, det blir ikke brukt , jeg klarer ikke varme strikkeplagg for tiden … og Victoria vokser så fælt akkuratt nå.. Vi er alle forskjellige og takk for det 🙂

Siste innlegg