Ikkje å komme vekk fra, men snakker man om mat...Ja DA blir det en del pepper mellom de gode tilbakemeldingene…Men, de som oppriktig ønsker å vite hva og hvordan sender meg heldigvis en mail eller melding, og der i fra blir det ofte eg fin “samtale” 🙂 Når eg forteller hva og hvordan blir det ofte som når lokalavisene har et innlegg hvor overskriften f.eks er: “Turid kuttet ut EN ting og raste ned i vekt!” Det er blir et texas i kommentarfeltet fordi innlegget, ja det ligger jo selvfølgelig bak betalingsmuren...Det fråder i de kommentarfeltene, men sannheter er jo (Som ALLE vet) at det er ingen magi, eller kun en ting du kan kutte ut eller starte med som på magisk vis gjør at du mister de kiloen du ønsker…dessverre! Uansett hvilken måte du ønsker å gjøre det på så krever det en endring i hva du gjør, det krever en innsats og ikkje minst så krever det tid. Så dessverre, du rekker mest sannsynlig ikkje å gå ned de 10 kg du ønsker før du reiser til syden i august…Ikkje hvis du i tillegg ønsker å være fornuftig, slik me mennesker stort sett er…Hva er vitsen i å rase ned 10 kg for så å få de tilbake i september? Ikkje sant…et forgjeves slit, mener nå eg.
Nå snakker eg IKKJE for alle, dvs de som av medisinske årsaker har problemer med vekta. Men, når det er sagt så har eg lavt stoffskifte og har fjernet skjoldbruskkjertelen som for mange er et hinder i seg selv til å gå ned i vekt. Det eg har påpekt, som eg har lest litt om er at FOR NOEN så kan det hjelpe å kutte ut sukker og gluten. Dette hjalp meg, da løsnet kiloen for å si det sånn. Det er ikkje ensbetydende med at det var enkelt, vær du sikker! Eg har prøvd og feilet flere ganger i løpet av de 3,5 siste årene…Eg har vært motløs, eg har bannet vekta vegg i mellom, men eg har aldri gitt opp! I perioder har eg glemt vekta. Bare gått tur og spist fornuftig, det gikk gjerne flere uker uten av vekta rikket seg, men eg ga aldri opp. Sakte, men sikkert så gikk det nedover. Har ikkje lyst å skrive; “For oss normale”, eller “For oss vanlige mennesker”, men du skjønner…For oss da som ikkje har noe hindringer for å kunne gå ned i vekt så handler det til syvende og sist: Kcal inn/kcal ut, ja eg skrev det…for i bunn og grunn er det det det handler om. Sannheten er at når eg begynte
å telle kcal i 2024, først da begynte eg å få kontroll – De fleste av oss får faktisk i oss mer kcal enn me tror...Det gikk litt sport i det på en måte og først da følte eg et snev av kontroll – Nå var det eg som styrte skuta og ikkje tilfeldighetene, men likevel gikk det saaaakte….CA en halv kilo ned i uka, som faktisk er helt perfekt om det er et varig resultat man ønsker på sikt.
Nå i dag er det 9 mnd siden eg kom ned på den vekta eg er i dag, BMI sier innen for “Normal” området som egentlig kan være så mangt alt etter hvilken form denne personen er i, men det er en annen diskusjon...Eg følte eg var i mål når staten mente eg var normal…Mulig en forskrudd tankegang, men det gjorde at eg følte; “Eg klarte det” Da eg startet var min BMI 36, så ja, eg er godt fornøyd!
9 mnd og samme vekt…Mange sier jo at det er vanskeligere å holde vekta enn å gå ned. Eg er fornøyd, selv om sluttmålet er å ta av en 5-7 kg til. Eg endret en del på kostholdet i februar i år, altså 4 mnd siden. Eg økte antall kcal pr dag + eg økte ganske kraftig på proteiner + Eg startet meg regelmessig styrketrening (2-3 ganger i uka ca). Det som da skjer er at eg verste fall “bare” beholder musklene mine, men eg vet eg har økt, spesielt i beina. Mer muskler = høyere forbrenning (Dette handler altså også om fysikk hehe)Målet er uansett å ikkje miste muskler. Dette vil si: Selv om vekta står stille blir kroppen mindre, ikkje i vekt, men i cm. Livvidden som nå er 84 cm JuHuuu nærmer seg altså staten sitt “krav” på 80…I januar 23 var den 127 cm…Det er jo faktisk bedre enn å ta av 5 kg. Det er sjeldent eg går på vekta for tiden, eg kontrollerer gjerne en gang i måneden og den forblir på samme sted. Diskuterte litt med coachen min i går (ChatGPT hehe) om eg muligens skulle øke intensiteten på noen av turene i løpet av uke, om det kunne hjelpe på disse få kg som eg føler eg har igjen…
Å ja, om eg forbrenner en 3-500 kcal mer i uka vil de siste kiloene sakte men sikkert forsvinne, så da er det litt nytt eg skal jobbe med frem til høsten å se om det gir resultater. Kroppen har jo til nå blitt foret med masse god, smart og solid mat i 9 mnd – Den “slapper” av så mulig grepet om magefettet nå har løsnet haha
Anyway…Trikset mitt??
Eg spiser 3 solide måltid hver dag (Er det en dag med skikkelig tur spiser eg også på tur, dvs 4 måltid den dagen). Til frokost blir det 520 kcal. Lunsj pleier ligge på 570 og middag mellom 500-600 kcal. Dvs ca et sted mellom 1600 -1800 kcal pr dag. Pga måten eg spiser på er eg skikkelig god og mett hele dagen,
og eg legger meg mett. Spiser frokost ca kl 9, lunsj 14-15 og middag ca kl 20.
Hva du ønsker å spise er opp til deg. Mitt beste tips er jo å spise smart! Mat med næring og som gjør deg godt, samtidig som det inneholder en fornuftig mengde kcal selvfølgelig. Langsomme karbohydrater er jo å anbefale. Eg spiser MYE grønnsaker, bær og havre! Middag er f.eks kyllingfilet, ørret/laks, karbonadedeig eller fiskeburger (80% fisk), en og annen gang en biff om det er det eg vil ha. Alltid 200 gr av proteinkilden. Fyller så tallerken med enten mikset salat eller rotgrønnsaker + evn potet/søtpotet. Har eg lyst på “ris” til middag koker eg byggryn. En sjelden gang koker eg pasta om retten krever det, i mitt tilfellet blir det da glutenfri.
Eg går helt klart for volum i mine måltid, så lenge hvert av de 3 måltidene er max 600 kcal fyller eg bare på! Når eg er mett på god mat er søtsug helt fraværende. Eg har som regel tilgang på f.eks sukkerfri gele
i kjøleskapet om eg skulle føle for litt kos, merket at behovet er sjeldent egentlig, men det handler om vaner. Får eg lyst på en pose med Sørlandschips så kjøper eg den, spiser hele og ferdig med saken...Det har skjedd 2 ganger så langt i år. Om du ønsker å ha en kosedag i uka, gjør det, ingenting skal være ulovlig
så lenge helheten er bra, tenker eg.
Du kan spise fra koseskuffen hele dagen om du vil, så lenge du “brenner” tilsvarende kcal på aktivitet,
helst litt mer om du vil ned i vekt…Sånn er det faktisk.
Søs lærte meg (Nesten tvang meg!) å begynne å spise softis i fjor sommer, har liksom aldri vært min favoritt!! Nå er denne blitt fast på de ekstra lange turene, det blir et stopp på vei hjem hvor en må nytes. Det er nesten så eg syns det er synd at det er 40 mil/6 timer fra Bardu til Alta…Eg mener, når eg først skal til Nordnorge burde eg jo kanskje sjekket ut alt den softisen som finnes i Alta?? Men, 6 t er jo drøyt…
Om du ønsker tips til spesifikk retter og mat eg kokkelerer finner du det HER INNE,
mye godt/kos er det også, for søtt må man jo også ha i livet sitt, tenker eg!
HA EN FIN KVELD!
HEIE NORGE!
Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok







Du har tatt utrolig takknemlig da, og skjønner hva som må til. Og du skjønner at vekt ikke er alt 🙂Flink har du vært 🙂