ÆLVORLIG TALT!??

 

Altså….som hver fredag var me ute å tok ukehandelen vår i dag….Hvis eg skal være ærlig er eg slettes ikkje superflink til å sjekke prisene…Eg er der i mot god på å få med meg tilbud på ting me likevel bruker. Sjekker alltid 50% boksen, men tar kun noe hvis det er noe me likevel bruker. Som på mandag, var innom Rema for å plukke med meg et par småting. Da fikk eg jo med meg Torotilbudet (50%), plukket eg med meg KUN det me vanligvis bruker, eller som eg bruker når eg lager middag: Brun Saus, Pepper Saus, Lasagne, Blomkålsuppe og Mex.Tomatsuppe….Unødvendig å plukke med seg alt annet bare fordi det er på tilbud…
Ref. alle de som hamstret kartonger med Surkål for et par år siden…Ikkje sant!

Ikkje for å virke blærete for det er eg ikkje, og eg er ganske bevisst på hva eg bruker penger på: Det me liker og ikkje minst det som blir spist. Mulig eg har et innbarket “sparegen” fra alle årene me røyket?? Ja, der nevnte eg røyken igjen…Som ufør er man aldri rik på penger så god fantasi i matveien kan jo være en fordel, det skal da være unødvendig å leve på knekkebrød, tenker eg! Men altså, i alle de årene me røyket etter at eg ble ufør måtte det spares der det kunne spares. Eg er ikkje redd for å handle verken FP eller f.eks Landlord –
Altså billigmerkene, men da kun om me liker og spiser matvaren.

Legger ikkje skjul på at det gikk mye penger opp i røyk, men da me begge 2 sluttet nesten samtidig ble det frigjort en del penger kan du trygt si!! (Faktisk 5 år siden i år!!) Me er også begge avholds og det er meeeget sjeldent at me kunne ta oss råd til å spise ute- Sånn har det bare blitt. Plutselig hadde me jo mer penger, noe me merket veldig godt ved ukehandelen – Det me vanligvis handlet ble jo bare halvpartene av det me før betalte når me kjøpte tobakk i tillegg. Ergo begynte i allefall eg å utvide matvaresortementet eg plukket med meg hjem 🙂 Likevel må eg jo si at andre prisøkninger som strøm og bensin merkes, men fortsatt ser eg at me er godt over på +siden og det skyldes nok at me har vært vant med å spare på det aller meste. Det har selvfølgelig også være et stort pluss at Ali er kokk av yrke, for han kan trylle med det meste på kjøkkenet.

Eg unner folk både en og 2 rødvinsflasker i helgen hvis det er noe de liker å kose seg med, hvorfor ikkje? En ting er sikkert og det er at man skal jo ikkje ha dårlig samvittig fordi man faktisk har råd. Men når eg hører på radio når folk blir intervjuet på gata om de kjenner på presset ved alle prisøkningene og noen svarer: “Ja me merker det veldig godt så nå er det slutt på å spise ute, ha datekweller og me vurderer å slutt å røyke. Frisøren er nedprioritert og eg kan ikkje kjøpe like mye klær som før….” Min mening? Da har man ikkje sååå mye å klage over med tanke på at det er mange som faktisk sulter, eller i allefall spiser dårlig…! Tror de fleste uansett årsinntekt kjenner det godt at noe har skjedd de siste årene om det så dreier seg om at de må kutte ut 1 vinflaske, eller at de nå “bare” kan spare 10K i mnd, og ikkje 20….Alle merker me det på hvert vårt vis.

I dag syns eg det bikket over grensen i grønnsakene hos Kiwi….64 kr kg for TOMATER!?? Helt vanlige tomater….Var ikkje Cherry en gang….64 KRONER!?? Herregud, men eg gleder meg til
Vårsol Gartneri åpner for sesongen snart!

 

 

 

GOD HELG!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

0 kommentarer

Siste innlegg