Bli med å Design ditt eget teppe!

 

YES da er eg i gang, i allefall sånn inni mellom strikkinga på Aamu genseren 🙂 Har nå kommet så langt at eg har fått hele teppet ned på et ark og da er det jo bare å strikke i vei da 🙂 Ja jo, eg vet at du og mange andre kan strikke domino og har sikkert strikket flere tepper, men det er også veldig mange som fortsatt ikkje har knekt koden fordi de trooor de ikkje får det til. Det må eg jo gjøre noe med og ganske mange har meldt sin interesse og har lyst å prøve seg 🙂 Hvis det er teppe du vil strikke så kan du jo starte med å bare strikke en lapp i det garnet du skal bruke. Denne måler du og så er det bare å regne ut hvor mange lapper du trenger
i bredde/lengde for at du skal få et stort nok teppe.

 

 

 

Min prøvelapp er 13 X 13 cm, etter litt utregning så trenger eg 135 lapper, absolutt helt overkommelig. Da blir teppet 195 cm langt og 117 cm bredt, passe stort til å krype under når eg trenger en kvil 🙂

Min lapp starter med 53 m, antall masker må passe med at du kan midtstille 3 m og har samme maskeantall på hver side. Altså: Eg la opp 53 m, -3 m = 50 / 2 = 25 m, ok? Dvs eg strikker 25, feller på de 3 midterste (Den blå ringen på bildet over) og strikker 25 m. Måten eg feller på er: Strikk de 25 m, løft 1 m over på høyre pinne, strikk de 2 neste maskene sammen løft den løse masken over, nå felte du 2 masker. Strikk 25 m, snu og strikk rett tilbake. På neste pinne skal du felle igjen, da blir det 24 m, fell på de 3 i mditen og avslutt med 24 m. For hver pinne hvor du feller blir det 2 m mindre på pinne (Altså 1 m mindre på hver side av de 3 midtmaskene)

Du feller altså KUN på annen hver pinne.

 

 

 

Denne grå lappen her er lapp nr 1 på teppet, så ja, eg er i gang 🙂

 

 

 

Den første grå lappen er strikket på samme måte som den gule over, men lapp nr 2 strikkes ut i fra lapp nr 1.
For at fellingene skal skrå samme vei på lappene bortover legger du først opp 26 m på pinnen.

 

 

 

Maske nr 27 skal treffe i hjørnet på lapp nr 1 (Oransj pil) Der etter plukker du opp 26 m langs kanten på lapp nr 1. Anbefaler å strikk vriddrett tilbake. Neste pinne nå blir første pinne med felling over de 3 midterste maskene.

Nå kan du strikke så mange lapper du trenger i bredden bortover. Når du skal starte på rad nr 2 med lapper starter du oven for lapp nr 1: Da plukker du først opp 27 m i den øverste kanten og så legger du opp/strikker opp 26 m på pinnen. Dette skal eg komme tilbake til når eg er kommet dit 🙂

Hvis du ser på diagrammet eg har tegnet helt øverst så ser du at mine fellinger går forskjellig vei? Ja på hver side av den Gule ruta med ring i? Den Gule ruta er den midterset ruta og alle de midterste lappene mine skal strikkes med en annen teknikk og lappene til høyre for midten skal strikkes motsatt av de på venstre side. Kjenner, eller hører meg selv tenke at dette kanskje bli litt for mye akkurat nå, men kanskje du skjønner hva eg tenker?
Anyway
, kommer tilbake til dette, men nå har du i grunnen nok info til å kunne starte selv.

Husk at du kan legge opp akkurat så mange masker du vil, alt etter hvor store du vil ha lappene. Vil du f.eks ha halvparten? Tja, da kan du legge opp 23? Strikk 10 m, fell over de 3 midterse og strikk 10 m.
Du gjør akkurat som du vil – Herlig ikkje sant?

 

 

 

 

Den midterste raden med lappene i lengden på mitt teppe skal strikker på denne måten *peker på bildet over*. Dette er Bonnielapper og oppskriften er hentet fra Classic Weekend Bok 8 (Boka kjøpte eg i 2006!). Det er ikkje noen unik måte å strikke disse lappene på så eg kommer tilbake til de 🙂 Uansett hvilken teknikk du bruker eller hvor mange lapper du strikke, du kommer garantert til å kose deg! Men som sagt, start med å tegne teppet, på den måten blir det jo mer ditt eller mottakeren sitt 🙂 Hvis du strikker kun med Domino f.eks kan du også erstatte 1 lapp med 4 små som blir like store som 1 vanlig lapp, på den måten kan du også designe bokstaver og tall i teppet 🙂 Muligheten er mange, bare tegn og så kan me løse evn problem som måtte komme underveis –
Er jo det som er gøy!

Sitter i grunnen her og er ganske mett! Ble “rester” på oss i dag gitt, ble kokt nye grønnsaker da, men kalkun på dag 2 er ikkje dumt. I morgen blir det lammelår. Kanskje kommer mor mi også, me får se hvordan morgendagen blir. Ellers, tja bare stille og rolig vil eg tro. Fortsett å kos deg du også, nyyyt dagene litt ekstra – Snart er det januar og et nytt år ramler over oss og da gjelder det bare å ta sats vettu 🙂

 

 

 

KOS DEG OG HA EN
FORTSATT FIN JUL

 

 

 

Juleklem fra ei ivrig Vibbedille 🙂

0 kommentarer

Siste innlegg