CLEMATIS – Litt extra pleie

 

Det er virkelig med stor iver eg følger Clematisknuppene fra dag til dag!! Dette er GØY!
Det er først gang eg virkelig har Clematis! Første gang teller ikkje siden eg ikkje visste hva blomst det var for
10 år siden og bare satte den i ei potte på terrassen….ja…den døde rimelig fort…

Før eg kjøpte 2 skjønne Clematis forrige helg leste eg meg litt opp eg fikk gode tips også på Gartneriet hvor eg handler (EdensHave i Tananger). Et av tipsene, eller det var vel mer et RÅD om noe eg burde gjøre og det var
å dekke til “beina”! Altså selve planten der hvor den kommer opp av jorda og et stykke oppover.

 

 

 

Vel, hjemme med robb og rabe var det bare å sette i gang! Hadde en del eg skulle gjøre, kjøpte også en halvstor Buksbom som skulle plantes. Før den kunne plantes skulle eg lakke den store krukka den skulle oppi og siden eg likevel skulle svinge sprayboksene tok eg å lakket alle de manuelle vekteskivene til Amira. Eg var innom BilTema tidligere å fikk kjøpt akkurat de fargene me ville ha 🙂 Eller…eg hadde egentlig lyst til å lakke den store krukke
i Chrome farge eller rosa metalick….men eg fant ut at det var nok sikkert smartest å være litt nøytral og kjøpte Svart Granitt 🙂 Sist nevnte der var forresten et herk å spraye med og tørketiden var laaang…

 

 

 

Fra før av hadde me disse mini stemor, men som du ser så dekker de ikkje nederste del av Clematis så i dag gikk de i bosset….de var uansett lange og dinglete og burdet snart byttes ut uansett.

 

 

 

Eg kjøpte 4 forskjellige Vintergrønne. Ja det ble 4 forskjellige fordi eg klarte ikkje helt bestemme meg! Så forresten når eg var ferdig at eg har plass til en til…kanskje 2 til…MEN!! Nå vil beina til Clematisen får skygge når sola står på 🙂 Har sjekket i løpet av uke når og hvor lenge sola står på her og det er ca fra kl 13 til 19, dvs mange varme soltimer så det var på tide eg fikk ordnet dette – Er nemligen meldt over 20 gr og masse sol ei uke fremover 🙂

Tro om eg ikkje bare skal kjøpe noe til av disse små grønne her…?
Har 2 terrakottakrukker i steinbedet på terrassen som er smekkfulle av ministemor som snart må byttes…
Hmm må tenke litt på det 🙂

 

 

 

Så var det krukka da! Vet ikkje hvor mange ganger eg har kastet den for så å ta den tilbake fordi eg plutselig var
i nøden…Nå tenkte eg det var like greit å spraye den så kan eg kjøpte ny på høstsalget kanskje 🙂
Vasket og tørket den før eg….

 

 

 

…tømte en boks på den 🙂 Sprayet lagvis og lot det neeesten tørke mellom hvert lag. Krukka var ikkje heeelt tørr når eg plantet busken oppi så eg fikk et par “sår” i krukka, men eg har sprayboks nr 2 på lur og skal fikse litt på den i morgen. Uansett, den ble 100 ganger finere nå enn hva den var 🙂

Åååå GJETT om eg drømme om et nytt “gulv” her ute….liker ikkje disse steinene, men eg tror styret i Sameiet besvimer hvis eg spør om ikkje alle kan skifte de ut…

 

 

 

Manualene til Amira ble også veldig bra 🙂 Burde hatt 2 bokser med den Rosa da de kunne trengt et lag til.
Jaja neste gang eg er på hjul får eg plukke med meg en til…

Eg har virkleig vært på farten i dag! Noen ganger går det bare en faen i meg åsså gjøre eg bare ALT på en gang, som i dag! Hoppe i bilen og startet runden: Først leverte eg Dib på skolen (siste utspørringer i 2 fag fordi eksamen ble avlyst grunnet Corona), videre gikk turen til Biltema (Spraylakk), så full frex til Europris fordi Ali ville ha Mars Sjokolade og eg skulle sjekke om de hadde et lite bord mor mi kunne ha på trappa, videre til Mega (Kjøttdeig på tilbud) sååå innom Rema etter Ingefær etc før eg var innom Apoteket og Kiwi og avsluttet på Gartneriet før eg landet hos mor mi….UTSLITT er bare fornavnet. Nå er eg jo ferdig med det som sto på ute ved inngangen her hjemme så nå har eg vært i dusjen og nesten besvimt ned i go`stolen 🙂

Har også vurdert en stund OOOOM eg skal ta på meg å luke hjemme hos mor mi…! Hun har ingen diger hage, men hun har kun planter/blomster og ingen plen, ergo SILLIONER av ugress! Hun blir 80 til vinteren og pga ryggoperasjon for ca 1 år siden er hun ikkje som før + hun fikk et brudd i ryggen nå i vinteren etter at hun ramlet på terrassen, så nei, formen er slettes ikkje osm det en gang var.  Hun har et stor bed i en skråning
og det er det eg vurderer om eg skal hoppe i! Får sjå!

Anyway! Nå blir det enten strikking eller perler!

 

 

KOS DEG!

 

 

 

Go`klem fra ei noe sliten Vibbedille 🙂

0 kommentarer

Siste innlegg