Det beste starten på uka!

 

Eg hadde overhodet INGEN planer om å lage middag i dag, og i allefall ikkje en sånn middag som krevde flere timer…..men så vettu, bare snur det litt sånn på veien 🙂 Planen var bare å kjøre en kjapp tur til Hillevåg, på vei til bilen ser eg på FB at Vårsol Gartneri bort i høgget endelig hadde modne “Perler”!! Woop Woop så da startet eg der da vettu! Åååå der lå mini perletomater på rekke og rad + agurker fra eget gartneri!
Bedre enn det blir det ikke!

Med ett hadde eg planlagt at eg måtte ut til Gardsutsalget på Skjæveland også! Mmmm så deilig! Eg svingte innom Hillevåg for å kjøpe det eg trengte før eg la meg ut på E39 igjen og føk utover mot Jæren! Heldigvis holdt eg fartsgrensene for det var jaggu meg en “saftig” kontroll på veien, som eg bare kunne seile forbi pga god oppførsel 🙂 Da eg surra rundt på Gardsutsalget fant eg ut at eg måtte lage ei gryte – Ei stor gryte som var nok mat til i morgen også! Sjekket “Matappen” for å se om noen hadde litt tilbud på noe god kjøtt…Litt for sent til å ta ut av egen fryser….Mega vettu, de leverer så til slutt var eg innom der å kjøpte noen pakker (Faktisk 4!) med biffstrimler….Jadda, den ble mye kjøtt i mi gryte, 1,2 kg holder det MoHaaa
Dib kunne levd på kjøtt om han fikk lov!

I det øyeblikket eg setter posene fra meg på kjøkkengulvet plinger det i postapp`n….Jadda, siden eg visste det var nytt turtøy som eg fant på Bergans sin Outlet fartet eg ut igjen….Etter det var det bare å svinge grytene og skrelle/skjære opp masse grønnsaker<—Akkurat det elsker eg å gjøre, kunne jobbet på storkjøkken eg…eller, ikke! Eg tok utgangspunktet i DENNE OPPSKRIFTER FRA NrK, eg hadde både mer grønnsaker og kjøtt enn oppskrifter. Eg hadde ikke poteter i gryta, men eg laget en deilig potetstappe fra bunnen 🙂 Som jevning tok eg 1 dl vann i et glass og 2ss Maizena and shake it! Det ble bra det!

 

 

 

 

Fullstendig unødvendig å si at dette ble bra – Meget bra faktisk! Bare en ting; Pastinakk`n som er opp i kan sette “Litt smak” på hele greia som du gjerne ikke er vant med, smak på den før du har den i gryta 🙂 Eg liker det, men eg husker eg tenkte “UPS, Hekkan for en smak” første gang eg hadde det i maten 🙂 Eg BURDE hatt en kokt brokkoli ved siden av, det savnet eg….der av ei agurk on the side.

Nå har me alle 3 spist og det er mer enn nok mat igjen til i morgen – Perfekt! Eg skal ut på topptur i morgen også og da er dette digg middag å komme hjem til 🙂

 

 

 

 

 

Ellers så startet eg dagen med denne!! Dette er en Omega3 bombe! Eg “sliter” med høye Triglyserider…
Det har eg gjort siden eg var ung, noe som kan “knuse” dette er høyt inntak av Omega3, eg har fått resept på Omacor…SVINDYRT! Mener min dose koster rundt 1500 kr pr 14 dag…Så ja..Nyrelegen min søkte det inn til Helfo for at eg skulle få det dekket, men nivåene mine var den gang for lave…mine verdier lå på 5, eg kunne få det innvilget om det lå på 10…Da hadde eg nok sikkert også hatt noe hjerteinfarkt og greier på veien hehe…Ikkje sant! I løpet av siste året har eg mot alle odds fått det ned til 3,7….Fortsatt høyt, men altså...Kom jo frem til at Linfrø er eg veldig bra kilde for Omega3, men da må eg spise ca 2 kg pr dag…Ikkje sant…Prismessig kunne eg jo da like godt bare kjøpt den Omacor hehe Men altså, i februar fant eg Linfrøolje på Mega, regnet litt på det og har nå tatt 2 ss hver dag. Disse 2 ss + de 2 vanlige kapslene eg tar om morningen utgjør ca 2,4 gram med Omega3. Det er ganske mye, men fortsatt lavere enn det den resepten tilsier, men eg må jo prøve meg frem. Tok nye prøver forrige uke for å se om det i det hele tatt har hatt noen effekt…Venter på svar!!! Sa til legen at han måtte skynte seg fordi de 2 ss inneholder også over 200 kcal og hvis det ikke har effekt vil eg heller spise noe i stedet for hehe Uansett, glasset over er kun frosne jordbær, eplejuice
og linfrøolje i blenderen. Den olje kjenner du ingenting til 🙂

Men nå? Tja, nå skal eg strikke en times tid ca og sååå er det rett i seng! Må opp litt tidlig i morgen for da er det ut på tur da vettu! Det er meldt strålende sol og 10 grader!

 

 

 

HA EN FIN KWELL

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

4 kommentarer
    1. den suppen der er favoritten ,skulle bare ønske min mann også syntes det da hadde det blitt supper hver uke :=) Vi var også på Sjæveland gårdsutsalg og litt av hvert ble med hjem til sunnmøre :=)

    2. Takk for oppskriftene. Linfrø er bra til mer enn omega, men vær litt forsiktig med knuste linfrø om de ikke er varmebehandlet, da de inneholder blåsyre. Det er ufarlig å spise dem hele uten varmebehandling og det går også greit å tygge noen få av dem, jeg pleier av og til å blande linfrø med yoghurt for «slimet» de får når de blir våte er veldig bra i tarmen, men da går en glipp av omegaen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg