Det ble en lang tur

 

ENDELIG klar for en lang tur! Årets lengste i tid, ikke i km. Sommeren blingset til med et kraftig besøk; Nesten vindstille, ca 20 gr og full sol! “Alle fregner kom til meg!” Selv om eg måtte bytte sko den siste knappe kilometeren sto virkelig de nye skoene til gull! Plutselig den siste biten ble eg små varm i tærene og tenkte det var lurt å bytte – Jammen godt eg var lur å tok med skift i sekken 🙂

 

 

 

 

Me startet turen på Vistestranda ved Viste Hotel, de 2 første km ca gikk på tursti, etter det: “Gå på eget ansvar” hehe Dårlig med merking om eg kan si det, det heter det skal være blåmerket, men me kan telle de på 1 hånd – Eller så er me blinde hehe

 

 

 

 

Neste gang….Ut i her!!

 

 

 

 

Det kuberte terrenget starter her ved fyrlykta, da er totalt 3,5 km unnagjort.
Dette er en noe krevende tur, den er over 1 mil som i seg selv kan være krevende for noen, men så er det noe med å gå i terreng som dette i rundt 3-4 timer som gjerne blir det tyngste.

 

 

 

 

Det er bare å begynne å hoppe, klyve(?), smyge eller åle seg avgårde hehe

 

 

 

 

Det kan eg jo si: Turen i år tok lengre tid enn i fjor. Ok, me hadde en liten pause på et berg i ca 10 min for
å innta litt kcal,
men altså: ALT du ser av grønt på bildene mine er vått, skikkelig vått….MYK mark/underlag,
og når du går på beiter er det også mye kutråkk! Dette tar tid, mer tid enn nødvendig som f.eks når det er tørt – I år var det vått, dørgende vått….Bare fordi det var strålende sol i dag glemte me jo det at det faktisk har regnet bøtter og spann i ukevis….det gjøøøør noe med terrenget kan du si. Anyway, Ine og eg hadde hele dagen til rådighet så me tok det som det kom 🙂

 

 

 

 

Et eventyrlig landskap her i havgapet…Man kan gå og gå langt avgårde på svaberg!
Ps: Ikkje gå denne turen på vanlige joggesko…Bruk sko med en såle som har godt grep!

 

 

 

 

Som sagt: Alt grønt er vått…var en del “innsjøer” me ikke fant på kartet haha
Noen steder måtte me gå ganske langt rundt f.eks…

 

 

 

 

Det var både geiter, sauer og mange kyr….Så sier Ine: “Der går det også noen dyr” og peker på dyrket mark…Hun er forøvrig litt halvblind med progressive linser….Men ganske riktig, 2 flotte rådyr mesket seg godt inne på ei dyrka mark hehe

 

 

 

 

Mor og 2 små, man må bare digge sauen!

 

 

 

 

Me kom også til et stort område som var smekkfull av disse og brennenesler….
Du utfordrer ikke de i shorts, da går man ruuuundt!

 

 

 

 

Ja, det er bare å fortsette å hoppe, klyve, krype eller åle seg frem 🙂 DETTE er gøy! Du kjenner at kroppen faktisk funker og man få virkelig igjen for alle turene me har gått om igjen og om igjen 🙂

 

 

 

“Ser du meg??”

 

 

 

“Her e eg!”

 

 

 

 

Å balansere på steingjerder som dette anbefales vel ikke helt….
Her var det å gamble hvor det var minst vått, tok sin tid ja…

 

 

 

 

Det er bare å ta på danseskoene å trippe seg over! Gikk veldig fint, mye bedre enn alternativet,
for å si det sånn..

 

 

 

 

Her ser du hvor vått det var i dag…

 

 

 

 

 

Dette bildet er fra turen i fjor (Juni`23) ALT er sand og strand

 

 

 

 

Snudde seg når eg skulle ta bilde…for ei!

 

 

 

 

For å si det sånn: Her fikk virkelig anklene kjørt seg, me gikk begge i lave sko – Noe som gikk mye bedre nå enn f.eks i fjor. Ikke tro at det er mykt å gå dette gresset, er like mye stein der.
Det var etter dette strekket eg skiftet sko 🙂

 

 

 

 

Nydelig å komme til Sandstranda! Der ute ved pilen var med før me kunne svinge til høyre og gå mot dette stranda. Ine flippet av seg skoene og vasset, det var visst helt nydelig! 🙂

 

 

 

 

Altså, turen i år tok totalt 40 min mer enn i fjor 🙂 Knalltur og garantert en tur eg kommer til å gå igjen 🙂
En ting vil eg påpeke: Det var søren ikke så mange strømgjerde på denne turen i fjor?? 2 steder måtte med heeelt ned i sjøen og svinge oss rundt gjerdet for å komme forbi, ingen gjerdeklyver heller. 3 steder måtte me ned på knær/mage for å komme under…! Andre steder var det bra løsninger: Det var plasthåndtak i den ene enden slik at me kunne hekte av strømkabelen som en “port” gå gjennom å hekte på plass.

Nå skal kvelden nytes og så blir det vel en ny topptur med søs i løpet uka tenker eg 🙂

 

 

 

 

NYT KWELLEN

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

0 kommentarer

Siste innlegg