Det er en menneskerett…

 

 

Det er ganske tydelig hva som er Toppemne denne uka, nemlig uførhet og det å slenge dritt om de som måtte være det…eg er en av de, ikkje en som slenger dritt, men en mottaker av denne dritten…Ikkje nå nylig, men etter 20 år i gamet har det jaggu blitt en del…Tenk det du; I år har eg 20 års jubileum som 100%ufør og 40% invalid! Burde jo krevd ei kake fra en eller annen instans….!?

Kan eg bestille en kake og fakturere Nav kanskje? Hmmm

Nå skal ikkje dette bli en avhandling om hva dvs å være ufør, det ligger litt i ordet selv…du kan ikkje jobbe
Men livet er jo sååå mye mer enn jobben du sto i selv om det er mer enn bare jobben som forsvinner i dragsuget den dagen du stemplet ut…alle kollegaer forsvinner gjerne også samme vei om ikkje samme dag,
for ikkje å snakke om alle rutinene dine….det går muligens over tid. Noe av problemet er jo at de som fortsatt er med i gamet de skjønner ikkje alltid at det er jobben du er ufør fra, ikkje selve livet…

Dessuten får du en ny jobb som ufør, fra nå av skal du lære å leve på nytt, eller på en ny måte – Nye rutiner som innføres og hva du kan gjøre for at din hverdag og ditt liv skal bli bedre. Ikkje tro det er enkelt, men det går
Nå har du masse av tid til å “jobbe” deg tilbake til det du selv mener er det beste livet for deg – og ikkje et liv som skal godkjennes av alle andre. Du vil garantert få noen smeller på veien, mistanker kastet mot deg for mye av det du velger å bruke dagene dine til. Spørsmål om hvordan du kan takle det og ikkje en jobb!?? Det kommer til å bli noen tøffe tak, eller kanskje ikkje, men husk at ingen som ikkje har vært i dine sko kan vite –
Det er det bare du som kan!

 

 

 

 

 

Selv om det som oftes er mest godkjent at du velger å ligge på sofaen er ikkje det det beste for deg, selv om det er digg å ha noen selvpålagte dager i pysj! Det anbefales også 🙂  Du skal tross alt leve, du skal ha et godt liv uten jobben. Du må velge noe som gjør deg godt, velg noe som gjør deg glad. Blås støv av gamle hobbyer som du aldri hadde tid til da du var i jobb. Dra på kafe, treff gamle venner som du heller aldri hadde tid til når tidsklemma var et tema…Nå har du masse tid til alt dette. Velg å se det positivie i det, det er nok negativt rundt det å være ufør.…Uførhet er ikkje et glansbilde…Du vil møte på utfordringer slik som ellers i livet, kanskje du ikkje lenger har råd til mye av det skulle ønske du kunne gjøre – Det vil muligens bli tøffe tak. Det går seg til etter hvert og du vil igjen oppnå en “Normal” hverdag hva nå enn det måtte bli. Det er en stor mulighet til at det blir stilt spørsmål til mye av det du velger å bruke tiden din på, ikkje la deg deg påvirke…Lett å si, men mitt beste råd er å ikkje gi opp –
Ting blir bedre. Bare husk at det er….

En menneskerett å være syk på en slik måte at man kan ha litt glede av det!

 

Nå skal eg ut å gå tur, det kan du prøve! Eg lover deg et herlig påfyll av energi, det blir også en vane selv om det FAKTISK stilles spørsmål til hvordan eg “plutselig” kan begynne å gå så mange turer….selv 20 år etter!

 

 

 

LAG DEG EN FANTASTISK DAG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

2 kommentarer
    1. Jeg kan “bare” skilte med 15 år, men skulle gitt hva som helst for å ha smertefrie og fungerende dager enn et liv som ufør. Men opp i alt denne dritten har jeg aldri følt på skrå blikk eller personlig hets. Vært heldig der. Mulig jeg er døv, blind eller treg i oppfattelsen av andres syn på meg. Men jeg ser jo hvor slemme folk kan være. Vi er ikke bare de som synes, er noe alle burde tenke på

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg