Det finnes ikke Drittgarn!

Reklame | House Of Yarn

 

Er du klar over at det dyreste og lekreste garnet kan oppføre seg fullstendig dritt? Lurer på hvor mange ganger eg har hørt f.eks: “Eg skal aldri strikke av alpakka, det garnet er helt håpløst!” Det samme med bomull! Guuu, finnes ikkje verre knirkegarn enn det, får jo helt noja! Mohair og Kidsilk kan også virkelig være en skikkelig floke! Vet om flere tilfeller hvor et påbegynt strikkeprosjekt har blitt revet av pinnene og bare kastet med hele nøstet og alt,
bare fordi det ikkje var noe godt å strikke med.

CLUET ligger jo selvfølgelig i STRIKKEPINNENE!! Selv om du elsker favorittpinnene dine kan de virkelig gjøre et strikkeprosjekt til et et sant mareritt! Eg er sikkert på at du t.o.m har vasket strikkepinnene dine fordi de sikkert var fulle av fett og du tror det var årsaken? Nei nei og nei! Selv om dine favorittpinner er det beste i verden og du har strikket med de i 30 år så funker de slettes ikkje til alle typer garn! Uavhengig hvor mye du vasker og knikker vil ikkje strikketøyet bli et drømmestrikketøy. Du trenger rett og slett flere strikkepinner, MASSE strikkepinner trenger du MoHaaa I allefall forskjellige strikkepinner om ikkje annet 🙂 Du ser det, noe garn kan du faktisk ikkje strikke på trepinner, annet garn kleber seg skikkelig rundt en metallpinne – Spesielt om du er klam i hendene fra før av. Ingenting er verre enn et irriterende strikketøy! ARG!! Du skal jo tross alt kose deg, ikkje svette fordi du må drive
å skyyyve maskene frem og tilbake på strikkepinnen! Ja eg vet du har opplevd det og ikkje sant du blir skikkelig sur da? Ååå eg blir skikkelig hissig kan du si hehe

Så ja, eg tenkte me kunne snakke litt om strikkepinner rett og slett! Det som er mine favoritter trenger slettes ikkje være dine og omvendt, men eg kan jo komme med mine tips. Hadde vært gøy å hørt hva dine erfaringer er. Åsså en annen ting som eg bare må nevne. Dette innlegget er ikkje kjøpt og betalt, men siden eg linker til noen av strikkepinnene som selges hos House Of Yarn må eg merke dette innlegget fordi eg er Ambassadør hos HOY 🙂 Eg står fritt til å linke til hva eg vil, og eg strikker av det garnet eg selv ønsker
og selvfølgelig bruker eg de pinnene eg vil 🙂

 

 

 

 

En av mine aller største favoritter i strikkepinner er Ibenholt! Eg kan finne meg i mye bare eg får strikke med disse, men selv med disse må eg noen ganger gi tapt fordi garnet ikkje oppfører seg skikkelig. Uansett er eg overrasket hvor mye forskjellig garn som glir godt på disse pinnene 🙂 Men ja, de er DYRE! Ikkje litt dyre, men DYRE! De var slettes ikkje sååå dyre da eg begynte å samle, men det er en stund siden sist eg kjøpt for eg syns når de koster OVER 250 kr for et sett med strømpepinner vil eg si det er skamdyrt! Om de er verdt det? Hmmm ja jo de er skikkelig digg å strikke med, men nei, eg hadde ikkje kjøpt de til den prisen fordi det finnes også så mye annet bra! Bare ta en titt på noen av mine andre favoritter:

Foto: House Of Yarn

 

På bildet over ser du NATURAL SYMFONIE – Det er laminerte Bjørkepinner og en sann nytelse! Har prøvd de i flere garnkvaliteter og det glir godt samtidig som at pinnene ikkje bare sklir ut så fort du legger strikketøyet fra deg. Du får de også i rundpinner 🙂 Priser er absolutt overkommelig og slettes ikkje blant de dyreste.

Foto: House Of Yarn

 

Oh La La!! Dette er mine nyeste favoritter og de kommer ganske så tett opp mot Ibenholt, men siden de er Aluminium kan de egentlig ikkje sammenlignes. Det som er skikkelig kjekt med disse og som en nerd som meg elsker er at hver pinnetykkelse har sin egen farge!! Pinnene heter ZING og til å være så herlige er det veldig billige!! En fin pris som gjør at du lett kan samle og kjøpe noen par hver gan du shopper 🙂

Foto: House Of Yarn

 

HVERDAGS PINNENE skal eg innrømme at eg ikkje hadde noen forhåpninger om! Prøvde de første gang da eg var på et Strikketreff og hadde glemt en rundpinne! Kjøpte meg bare en billig “Krisepinne” fordi eg hadde jo bedre pinner hjemme! hehe Men jaggu måtte eg svelge de orda der for dette er søren meg også blitt et favoritt! Elsker at de er ROoOSA og at de er skikkelig gode til flere typer garn 🙂 På toppen av det hele er de kjempebillige! ♥

Så ja, neste gang du sitter å strikker med et garn du banner vegg i mellom; Bytte strikkepinner! Ikkje begynn å vask og styr med de, du må heller ikkje kaste garnet!! Prøv noen andre for så enkelt kan det være. En annen ting du bør være obs på ang strikkepinner er at din egen strikkefasthet endre seg når du bytter pinner. Mange bare blåser av meg når eg sier det, men la de blåse tenker eg for det er slettes ikkje tull. Som eg flere ganger før har sagt er det mye som kan påvirke strikkefastheten. Strikkefastheten du hadde i fjor trenger slettes ikkje være den samme i år 🙂 Derfor, nok en gang: STRIKK prøvelapp! Strikke det også i samme pinner
som du skal bruke på prosjektet ditt.

Til slutt skal eg komme med en liten advarsel! haha Det gjelder strikkepinner på eBay og Wish! Har nemlig sett at de fortsatt selger de store pakkene med masse pinner for en veldig billig penge! Ikkje la deg lure! Det er noe dritt! Eg gikk på den smellen selv for mange år siden. Kan jo nevne at f.eks rundpinne 3 hadde tjukkere kabel enn selve pinnen! Ikkje bare det, men kabelen var i tjukk og av hul gummi! Der måtte du virkelig jobbe med å få maskene fremover. Grusomt! Ellers syns eg generelt at plastikk og gummi ikkje er noe særlig å strikke med. For all del, dette er jo mine meninger, men eg tror eg har prøvd det meste. Det er en fordel å ha litt av alt vil eg si og på den måten vil alt av garn være en drøm å strikke med, billig som dyrt 🙂

Kom gjerne med erfaringer du selv har med diverse strikkepinner,
kjekt å høre og me har jo alle godt av gode tips og ikkje minst å lære noe nytt 🙂

 

 

 

NATTINATTI, eller GOD MORGEN!
Alt etter som!

 

 

 

Go`klem fra ei Vibbedille med god samvittighet! 🙂

 

10 kommentarer
    1. Så sant!! Trodde jeg var en bambus-strikkepinne-menneske, ville ha det for alt! Alpaca prosjekter var ikke så fan av, men ser da en knallfinn genser. Type må-ha egostrikk, hadde ikke riktig pinnestr i bambus, men fant en alupinne med gul vaier. Utalmodig som jeg er ved hver nytt prosjekt startet jeg… og jada plutselig er alpaca ingen stor problem og strikker jeg resten av genseren fortsatt på samme pinne🤣🤣🤣🤣🤣

    2. Wish pinnesett… 😂😂😂 enig med det du skriv om «vaieren» i gummi. Alle dei rundpinnane gjekk rett i bosset. Og strømpepinnane var jo ikkje lengre enn 10-15 cm😂😂😂 fullstendig bomkjøp😬 ( men dei var anvendelige som flettepinne-så dei fekk overleve) ellers er eg veldig glad i trepinnar- men knekk lett på litt tyngre arbeid. Diggar dei mest fordi dei er stille-pinnar- eit must til seminarstrikk👍

    3. Flott at du skriver om pinner. Dette er også mine beste! Men du skriver ikke noe om spissene. Jeg strikker mye lace, og da er en spiss rundpinne viktig. Elsker symphony- men de må byttes fordi spissene blir butte når de slites. Addi har noen gode lacepinner, og har også kommet med en ny spennende pinne med spor i. Den får du på Spødet. Den slipper maskene på en annen måte enn vanlige pinner og virker spennende!

      1. Ja det er sant 🙂 Når eg strikket sjal, eller dvs Lacemønster i tynt garn må eg ha lang tynn spiss 🙂 Har noen runderpinner til det, men husker søren ikkje hva de heter! Fargen på pinnene er gull og vaieren er rød. Det må eg sjekke ut. Er lenge siden eg har strikket lacesjal så eg kom ikkje på det

    4. Har vært på utkikk etter strikkepinner, de jeg bruker nå er nesten formet som U og eldgamle fra Nille 😅 men Zing og hverdagspinnene falt jeg for 😍 hvet du om de selges i sett eller bare en og en? 🤔

    5. Strikkepinner ja det er som verktøy.. Alt til sitt bruk. Man kan ikke bruke skiftnøkkelen som skrutrekker 😁 så forskjellige er helt nødvendig.
      Jeg har de rosa pinnene(kjøpt i krise her også)
      Zing er nydelige, chiaogoo lace elsker jeg, mest pga kabelen som ikke vrir seg. Hiya hiya nja ikke helt min favoritt..

    6. Jeg har akkurat oppdaget Zing, de er veldig gode! 😃 Ellers går det i Knit Pro Symphonie sine utskiftbare pinner og vaiere, har noen Karbonz, og så bruker jeg de gode gamle pinnene i messing, men de slites jo også etterhvert.
      Bruker kun rundpinner, bruker Magic Loop der jeg før brukte settpinner. Settpinner har jeg noen få av som jeg bruker til fletter over mange masker.

    7. Lærte en gang at godt verktøy er halve jobben og det er jeg enig i. Derfor har jeg pinner i alle sorter. Mine favoritter er hiya hiya sharp, spisse og gode metallpinner,men passer ikke til garn som deler seg lett.

Siste innlegg