Det gror, nytes og Knaskes!

 

Dette er et av de beste kjøpene eg har gjort i år! Ååå for et syn! Hver dag den siste uka har det poppet en, ja t.o.m når det plaskregnet blomstret det flere og ennå er det uhorvelig mange knupper som skal poppe! Siste eg telte var det over 50 stk og den klatrer opp over veggen i litt av en fart! Neste år er eg nødt til
å kjøpe Den Rosa Varianten også!

 

 

 

 

Selv om den ganske så store krukka med halvannen meter med sukkererter fikk noe juling under siste runde med uvær bugner det av knasende gode sukkererter. De kan ennå bli større,
men eg knasker nå et par stykker hver gang er ut å vandrer på terrassen 😀

 

 

 

 

De sa det skulle bli mange gode MINI-Agurker! Vel, mange blir det, men de er langt i fra noe mini!

 

 

 

 

Så har me denne her da! Ja det er jo den eg trodde eg hadde tatt liv av tidligere i vår, men jaggu vokser den utrolig fort! Dette er jo selve morplanten som eg klippet av alle grenene på og de blomstrer…

 

 

 

 

…for seg selv i denne krukka! Nå må eg få gang på å plante om begge 2 før de blir for voldsomme 😀
Fine er de, husker ikkje hva den heter, men eg har sett bilder og de kan bli enorme!

 

 

 

 

Dette er de såkalte “Jordbær Tomatene” som altså viser seg å være de bitre bærene man kjøper på butikken som bor i ei liten “kinalykt” – Physalis grisea. Uansett spennede å se at de trives her, har 3 planter, de er store og det er vanvittige mengder med slike lykter. Håpet mitt er jo at disse skal være noe søtere enn de man kjøper.

 

 

 

 

Her har eg 3 stk Physalis grisea og 2 forskjellige Mini Meloner.

 

 

 

 

Humlene er inne å koser seg daglig og det kommer etter hva eg kan se mange minimeloner.
De smaker en blanding av sitron og agurk, har plantet de før 🙂

 

 

 

Har 2 chiliplanter som er rimelig store og etter blomstermengden
å dømme skal det komme masse chili!

 

 

 

 

Av blomstene så syns eg denne gule overrasker mest!
Den var bitteliten når eg kjøpte den og nå er den enorm!

 

 

 

 

Det samme med denne Hosta`n, bitte bitte liten og når begynner den
å bli stor, målet er jo å få den diger 🙂

 

 

 

I dag oppdaget eg flere knupper også på denne 😀

 

 

 

 

Titt og ofte klipper eg inn diverse urter/krydder som: Oregano, Timian, Sitronmelisse og Mynte – Disse fire knyter eg buketter av og henger til tørk i kjøkkenvinduet. Basilikum fryser eg 😀 Krydder som tørkes skal jo henge noen uker før eg kan “knuse” det og ha på tørre glass 🙂 Blir snadder det fremover.

 

Nå har eg i grunnen “tatt kwell” og INGEN bokhylle kom i dag nei, da blir det ny telefon til Posten i morgen. Er ganske så annige på den bokhylla nå altså, men har nå fått sortert en del oppskrifter mens eg har sittet å ventet…Jaja, er en dag i morgen også…

 

 

HA EN FIN KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

7 kommentarer
    1. Hej gro,

      Den plante du har klippet ned, hedder her i Danmark, husløg eller en ungkarle plante…. da den kan tåle at tørre ud… hus løg kan overvintre ude, prøv at sætte en derud, det kan være at din kan tåle frost. Din passionsblomst kan få frugter, passionsfrugt, prøv at undersøge om din kan spises, men mormor havde en der ligner din meget, den fik 32 frugter, de smagte vidunderligt. Keg synes din terrasse er flot, her i Danmark har der hvor jeg bor, i København været 28 grader, det er godt ok varmt….

      Hilsen fra danmsrk

      1. Den som eg klippet ned er en Sukkulent, men eg husker ikkje hva den heter 😀 Den tåler ikke kulde så eg har den inne om vinteren 😀 Det var 24 gr her i dag og alle blomstene koset seg 🙂

    2. Den sukkulenten du lurer på hva heter har jeg funnet ut heter Aeonium arboreum (veldig fint navn,må vite :)) eller også kalt Irish rose. Sant nok så tåler den ikke kulde. Jeg synes den er kjempetøff. Hvor fikk du tak i din?

      1. Så flott; Irish Rose <3 Den fant eg på et garneri rett her borte (Selvåg) tidlig i fjor vår. Aldri sett den der verken før eller etter. Den var ganske stor da eg kjøpte den, godt og vel en halvmeter minst. Vokste mye hele sommeren, hadde det greit inne utover høsten, men så begynte den å slite….Kanskje det var for tørt inne? Den mistet mye "blader". Eg satte den ut litt for tidlig i år for plutselig hadde med opp i mot 20 minus og den så ganske dø ut da eg tok en sjanse å klippe den ned. Så spørsmålet i år blir jo: HVA skal eg gjør for at den skal ha det godt inne til neste år? Eg må nok lese meg litt opp på det området for eg kan jo ikkje klippe den ned (starte på nytt) hver år 😀

        1. Har undersøkt litt mer om planten. Siden det er en sukkulent så skal den ha samme stell som en kaktus, lite vann og mye lys. Den tåler ikke under 10 grader C. Kan hende du ga den for mye vann i fjor høst da du hadde den inne. Jeg leste også noe om at dette er den planten du tar først inn om høsten. Mest sannsynlig pga høstkulden, kanskje.
          Nei, det ville jo kanskje bli noe heftig om du hvert år skulle klippe den ned og starte på nytt, hehe. Men om du nå må det, så kunne du jo slenge over en avlegger/stikling til meg, eller??? :))

          1. Når den står inne er det begrenset m hvor mye vann den får, eg har en del Sukkulenter så eg har lært meg å tegnene når den er tørst. Husker ikkje når eg tok den inn i fjor, men det var ikkje før rundt juletider eg syns den så ut til å bli lei og kastet masse blader.

            Bor du her? Du kan mer en gjerne får avlegger av denne her 👍

    3. Her var det mye godt, det spirer og gror. Jeg har agurk, tomat og paprika som er på god tur. Venter på sukkererter, sådde de litt sent.

Siste innlegg