“Det kommer an på hvilket garn du har brukt…”

 

Garantert, og eg lover deg! Hvis eg legger ut bildet av denne genseren og spør hvilken pris eg kan ta for den blir en av de første kommentarene som følger: “Det kommer an på hvilket garn du har brukt”

Hva hvis eg da svarer: “Eg har strikket den i Skinny Bugga, brukte nesten 6 hesper og hver hespe koster 270 kr” – I noen grupper blir det da nesten halleluja stemning og den havner i kategorien SVIN-dyr genser, ja en virkelig luksusgenser! For så vidt enig, 1620 kr kun i garn er definisjonen på en dyr genser, men hva med selve arbeidet eg har lagt ned? De fleste vil da ha null problem med å f.eks si noe som: “Å ja denne kan du garantert ta 1500 til 2000 for, kanskje enda mer for det er jo skikkelig flott genser i veldig bra kvalitet” På hvilken grunnlag kan du si at genseren over er god kvalitet? Kun basert på prisen!?? Det er så gale vettu!

Oki…

 

 

 

 

Noen dager senere legger eg ut denne, selv om dette er en jakke med hette kan den sammenlignes. Samme mønster, bare tjukkere garn så arbeidsmengden blir omtrent den samme fordi den øverste genseren er tynt garn på tynne pinner. Responser lar slettes ikkje vente på seg når eg spør hva eg kan forlange for denne:
“Det kommer jo an på garnet du har bruk”

Ok, eg svarer som sant er at det hvite garnet er Østlandsgarn og det oransje er Safir, kjøpt på salg og totalkostnaden i garn til denne jakka er ca 300 kr! Det er når eg så får en kommentar om at eg kan gange garnprisen med 3 at eg ler høyt! Eller, “Hvis du velger å bruke *den type* garn får du jo det du betaler for så du kan ikkje prise deg for høyt” – Kan noen i det hele tatt bevise for meg at Østlandgarn og Safir IKKJE er av god kvalitet?

Definér “Den type garn”?

Eg vet hva du mener, med en gang du kan kjøpe garn f.eks i samme butikk som mat eller shampoo, ja da er det ræl og intet noe mer. Det finnes Billiggarn og det finnes Billig Garn – Forskjellen kan du lese om Her InneNår skal alle lære at dyrt garn ikkje er det samme som god kvalitet? Ikkje bare det, men uansett hvilket garn du velger å strikke en genser i så er ARBEIDPENGENE nøyaktig det samme, er det sååå vanskelig å forstå? NEI! Du skal aldri gange opp garnpriser, det vil aldri bli riktig. Det vil jo si f.eks at den øverste genseren i dette innlegget koster 4860 kr (Hvis eg ganger garnprisen med 3) og jakken rett under koster 900 kr! I hvilken verden er det riktig?

INGEN! Ferdig snakka!

Uansett hvordan du velger og vri på det så er den RIKTIGE fomelen slik:
Arbeidspenger + garnpris = Prisen du selger for.

Så da blir prisen på genseren øverst (om eg tar 1500 i arbeidspenger) 3120 kr og jakken vil da ha en total pris på 1800, helt riktig og veldig rettferdig. Strikker du på bestilling så kan du la kunden din bestemme garnet, da vil alltid dine arbeidspenger være det samme. Da kan ikkje kunde si f.eks: “Du kan ikkje kreve så mye for den gensere fordi garnet er billiggarn”. Du nedgraderer ikkje arbeidet ditt fordi du kjøpte garn på Europris. Du kan informere kunden (hvis det er viktig for kunden) om hvor garnet er kjøpte, hvis ikkje opplyser du bare om at garnet er 100% ull for det er jo det det er: ULL! Om sauen gikk på Hansen eller Nilsen sin mark for å beitet har lite å si.

At noen velger å selge for “garnpris” syns eg personlig er en uting, SPESIELT om de f.eks sitter på Julemarked. Hva du gjør privat til dine egne venner og bekjente er helt opp til deg, men beveger du deg ut i det offentlige rom sammen med andre strikkere som ønsker å tjene litt på det de strikker gjør du det ikkje! Det er nesten som å spytte på naboen sitt bord på ei messe. Hva tror du egentlig kundene på ei messe tenker? Ja hvis de står foran 2 bord, på begge bordene ligger det helt like sokker, den ene selger til 50 kr og den andre til 250 pr par. Det kan selvfølgelig slå  ut begge veier: Noen kunder velger å kjøpe 10 par til 50 kr stk fordi det var billig, mens andre kunder kjøper kun 1 par til 250 kr fordi det må jo være kvalitet (Ergo de til 50 kr på nabobordet er drittsokker). Ser du? Det skulle vært en “inngangspris” for å bli med på messer. Du er nødt til å holde deg til en akseptabel pris, ikkje for lavt, men heller ikkje for høyt.

Det er virkelig på tide at ganske mange får et annet syn på garn og pris, og ikkje minst arbeidspenger!
For hvis ikkje? Ja da blir du lurt! *humrer*

 

 

SLUTT Å KRITISER GARNVALGET

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

10 kommentarer
    1. Hm, jeg har akkurat fått ca 75 liter med garn. Skal jeg da GI bort det jeg lager av det? Lurer på hvor mange ganger vi skal forklare at arbeidspenger og garn ikke er samme sak? Jeg blir helt matt.

    2. Selvfølgelig skal arbeidsprisen holdes utenom garnet. For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke problemet.
      Men skulle jeg kjøpt noe ferdig strikket, så ville jeg gjerne visst hvilket garn det er strikket i, det skulle ellers bare mangle.
      Og min grunn er så enkel som etisk dyrehold og at de som jobber med å spinne/farge garnet har en anstendig lønn.

      1. Helt klart 🙂 Det er jo det som er, man skal kunne si hvilket garn, f.eks da garn fra Sparkjøp uten at hele genseren blir degradert og skal plutselig nesten bli gratis fordi det er billiggarn 🙂

    3. sitter med ullkofte på no ,er så deilig og det rett på huda uten att det klør ,30% på salg hos nille 100% ull ,har brukt dette garnet til barnebarn også ,barnehagekle og dei holder seg kjempefint og går i arv til nestemann ,eneste garn jeg ikke like selv er syntetisk garn ,til meg passer ikke det ,men enig med deg ,en priser ikke et arbeid basert på hvor garnet er kjøpt :=)

    4. Jeg er veldig enig.
      I fjor høst fikk jeg et spørsmål om jeg kunne strikke en “sånn”, hvor vedkomne da viste meg et bilde av en kjøpegenser.
      Jo, sa jeg, det skal vel la seg gjøre, men her må jeg regne ut maskeantall osv.
      Vi ble enige om at hun kom med garnet.
      Fikk til beskjed om å ikke være redd for å ta betalt for jobben, for hun visste at det var mye arbeid.
      Da det ble tid for overleveringer og betaling, sa jeg at det ble 700 kr i arbeid. “HVA?? Det var dyrt synes jeg” var da hennes kommentar “Jeg hadde sett for meg 300 kr, siden jeg kom med garnet”

      Så da har jeg lært.. Ikke strikk mer for utakknemlige folk som ikke verdsetter min tid.

      1. Det der er såååå frekt! 300kr for å strikke en genser etter et bilde?! Ja det var frekt om genseren hadde oppskrift også..! Vettu? Eg tror de fleste av oss går i den felle en gang, og aldri mer. Neste gang spør du om noen vil du skal strikke noe: “Hvor mye syns du at du skal betale for jobben eg skal gjøre for deg?” Da vil du jo få en indikator på om de virkelig verdsetter jobben du gjør.

    5. Det er første gang noen har sagt noe om prisen på arbeidet,og det blir siste gang og. Jeg mistenker og grådighet, da vedkomne har mer enn nok penger..

Siste innlegg