Billiggarn VS Billig Garn

Egendesignet jakket strikket i “billiggarnet” SW ULL

 

Sorry Sorry OG Sorry! Men, eg bare må! Det renner enn i alle mine kanaler med meninger og synsinger derfor velger eg å følge dette opp bare bitte litt til, eg beklager virker til dere som mener at dette er unødvendig ♥

Pr i dag defineres ikkje Billiggarn KUN ut i fra pris! Noen snakker om Billig Garn og andre snakker om Billiggarn, ser du forskjellen? Hvis du ikkje ser forskjellen, la meg forklar: Billig Garn er f.eks garn du får på tilbud hos en (ellers dyr) Garnbutikk f.eks. Billiggarn er mer basert på hvor du kjøper det og hvis du er så uheldig å kjøpe Billiggarn på Tilbud…Vel…Da havner det ofte i samme kategori som alt annet ræl…

Kjøper du garn på tilbud hos Garnbutikken så har du ikkje kjøpt Billiggarn,
men rett og slett bare et garn på tilbud og vært kjempeheldig 🙂

Billiggarn får man som oftes kjøpt på butikker som Nille, Europris, Sparkjøp, Rusta, Coop og ellers butikker som er en del av “BilligKjede” butikker. (Drops Garn har også betegnelsen billiggarn) Det å shoppe garn samme sted som du kjøper melk og brød blir helt feil for veldig mange. Tja, eg vet`kje eg, men for meg virker det helt GENIALT! Tenk på alle nøstene du kan snike inn i matbudsjettet da!? Helt suverent! Eg er sikker på at mange av oss kan være enig i at Billiggarnet slettes ikkje er like billig lenger, men det kan jo uansett ikkje måle seg med garnprisene mange garnbutikker kjøre på med. Problemet for mange ligger ikkje alltid i hva du har betalt for garnet, men heller hvor det er kjøpt. Mulig eg er uheldig med min omgangskrets, men JA eg har f.eks fått beskjed om at man kan da ikkje kjøpe en ORDENTLIG Bursdaggave eller Julegave på NILLE!?? Nei, det er ikkje tull, mange assosierer ting fra Nille og lignende butikker med billig ræl. Men det kan eg si, til Nilles forsvar: Nille er slettes ikkje den butikken det kanskje var helt i starten for eg vil ikkje si at det er en sååå billig butikk lenger. Ja, eg elsker Nille! Eg kjøper alle type gaver der om eg finner noe som passer. Kunne ikkje brydd meg mindre.

Anyway, nå var det garn det var snakk om. Den dagen Nille startet med garn ble dette garnet umiddelbart satt i samme bås som resten av sortementet. “Å ja strikker du av Nillegarn” – Garnet har fått et fellesnavn på lik linje med Sparkjøpgarn. Det blir såå negativt ladet når ordene veldig ofte serveres med “det” blikket. Både Nille og Sparkjøp har MANGE garnsortet og hver eneste garnsort har sitt helt eget navn! SAFIR og SILJA er min favoritt – Uten tvil! Når det kommer til Linde Garnet som selges på Nille er i grunnen veldig glad i alle variantene 🙂 Eg MÅÅÅ alltid innom å stryke meg litt forbi den hylla der og noen ganger plukker eg med meg både et og 5 nøster ♥

 

 

 

Isabell Kraemer design strikket i Østlandsgarn (<—billiggarn)

 

Hva som er dyrt og billig garn er veldig individuelt, men alle er vel generelt interessert i å spare noen kroner her
og der? Eller kanskje ikkje...Får alltid tyn for at eg ikkje snakker “andre veien”, altså hva som blir gjort og sagt mot de som shopper dyrt garn. Helt ærlig? Eg verken ser eller hører så mye om det, men det er vel ikkje så vanskelig å bli definert som hun med god råd? Eg vet ikkje, men eg syns det er mer stigmatiserende å være hun på trygd som har elendig økonomi…Har vel i grunnen alltid hatt et hjerte for de som sliter når det gjelder både det ene og det andre. Det er ofte personer som trekker seg tilbake i steden for å ta en konflikt fordi de
i utgangspunktet er kanskje mer sårbare.

 

MEN!! Skal eg fortelle en hemmelig?? ALT garn, uansett pris kommer fra de samme sauene! Ja veldig mye av garnet kommer også fra akkurat de samme garnprodusentene som det garnet som koster mer. Så ja, i bunn og grunn sitter me å strikker fra den sammen sauen – Forskjellen er at noen betaler en del mer enn andre. Hva du ønsker å betale får være opp til deg selv og ikkje alle andre 🙂 Fra nå av finnes det vel forhåpentligvis bare Billig Garn og IKKJE Billiggarn? Skal me si som Jon Almaas sier:

 

 

VI LEGGER`n DØD!

 

 

 

Go`klem fra ei Strikkeglad Vibbedille 🙂

14 kommentarer
    1. Har stor glede av å lese dine innlegg. Jeg er selv ei som kjøper «billig garn» sånn er det når man er på trygd.
      En av gledene i livet mitt er å strikke og så mye som jeg produserer er det ikke budsjett til «dyrt garn» jeg skal jo spise og ☺️
      Ser fram til dine neste innlegg, takk for at vi får følge deg, du høres ut som en tøff dame som står for det hun mener.
      Ha en super dag!

    2. Det er svært sjelden jeg kjøper garn til full pris…altså det dyre garnet. Det nupper og loer akkurat like mye som billiggarnet som man kan kjøpe på billigbutikkene. Om jeg kjøper type dyrt garn, så er det ofte på tilbud. Og da er jeg gjerne innom SandnesGarn og snoper, for der kan man få dyrt garn til en billig penge om man er heldig.
      For det er jo sant, garnet kommer fra de samme sauene, som har de samme betingelsene som alle sine sauevenner.
      Jeg sier ja til både Billig Garn og billiggarn ♥
      Takk for at du setter fokus på dette ♥ Klem

    3. Har stor glede jeg også av å lese dine innlegg. Som lavtlønnet må jeg kjøpe /billig garn/ . Og jeg liker å strikke.Og når mine barn spør om mor kan strikke Den genseren ,da sier jeg vi må vente til garnet kommer på salg. Og da kan jeg kjøpe garn til 2 strikkegensere.Så jeg ser ikke noe problem med det. Må dere alle ha en flott dag videre.

    4. Super blogg du har.
      Jeg er en av dem med veldig dårlig råd, og må se på prisen før jeg handler. Det jeg har lagt merke til med garn er at to 50g nøster med samme strikkefasthet kan inneholde ulik lengde. Jeg har aldri prøvd å se hvor langt jeg kan strikke med de ulike sortene, men har likevel begynt å regne meterpris på garn før jeg handler. Når et nøste har 175m og et annet 100m skulle en tro at en kommer lengst med det med flest meter. Eller? Jeg vet ikke om jeg er helt på jordet…. Må visst prøvestrikke litt for å se om teorien stemmer. Hvis ikke du har prøvd det tidligere, da 🤷‍♀️

    5. Jeg syns vi strikkeglade damer skal strikke med akkurat det garnet vi vil,om det koster 5,- eller 70,- pr nøste,skal ikke andre bry seg med. Jeg strikker mye av garnet til Gjestal (sparkjøp) og synes det er helt topp.Går også på Nille,Europris og ellers der jeg kan få garnet noe billigere enn på garnbutikkene.Hvorfor ikke? Til tider tar jeg bestilling på gensere og jakker,og har til gode å høre at noen klager på garnet jeg har brukt. Enkelte ganger hender det jo selvfølgelig også at jeg kjøper garn på garnbutikken.
      Nei damer,bruk det garnet dere liker å strikke med å bry dere nada om kritikken som kommer fra folk som tydeligvis ikke vet bedre.

    6. Jeg er bare satt sammen sånn….elsker alt som er billig og på salg! Og selfølgelig gjelder dette garn også! 🙂 fin kveld…stå på..

    7. 🥇 til deg!

      Jeg er heldig, har god lønn og økonomi. Det er dermed ikke sagt at jeg sløser med pengene mine, hvorfor skal jeg gjøre det! Tenk økonomisk, og del heller litt med de som ikke er like heldige som deg selv. Da hadde kanskje verden vært et bedre sted, selv om jeg da kanskje er naiv. Jeg følger med på tilbud og benytter meg av de, om det er mat, klær, møbler, etc. Selv handler jeg garn på Europris, Nille og Sparkjøp, boikotter egentlig Drops pga de kopierer design fra uavhengige designere. For hvorfor skal jeg betale uforholdsmessig mye mer for samme ulla? Og jeg er fra sauegård, og vet hvor lite bonden får for ulla. Det er, som så ofte, ikke bonden som sitter igjen med noen fortjeneste!

      Supert at du skriver om dette, vi trenger ikke negativ kritikk. Har du ikke noe positivt å si så la vær å kommenter! Er ikke med i strikkegrupper selv, men som relativt uerfaren strikker (strikker ikke mønster og gensere, helst sokker) hadde jeg ikke likt den type behandling som du viser til. ❤ til deg og dine!

    8. Jeg er mester i tilbud, og har hyllene fulle av billig garn.
      Skulle gjerne visst hva garnpolitiet mente om “ordentlig garn” kjøpt på bruktbutikk og loppis. Hva med i facebookgrupper? Er det virkelig forskjell på garn fra garnius og garn fra garnius?
      Jeg blir matt, jeg, av at det finnes garnsnobber som ser ned på folk fordi de velger “billiggarn”…
      Har strikket med “billiggarn” i alle de år. Jeg sjekker ofte løpemeter, og der vinner gjerne det billigste garnet. Og så er det viktig for meg at det er natuefibre, og der er også kjedene veldig gode.
      Nillegarnet er blitt veldig bra, godt utvalg, gode priser.
      Om jeg møter en sånn garnsnobb skal jeg stikke et nøste billiggarn i kjeften på dem.

    9. Jeg er av den typen som kjøper garn over alt. Er en mester i å finne supert garn på rea (tilbud) om jeg er på ica, Konsum, garnaffären, nille. Garn er vel garn og kommer fra samme utgangspunktet? Sau, kanin osv. Strikke med det garnet en vil og lag alle de fantastiske tingene dere alltid gjør😃😃😃😃😃

    10. For å begrave hele nøstetullet, så skal dere få en hemmelighet til. Har jobba på en av billigbutikkene og vet. Det samme dyre Dalegarnet og andre merker, kjøpes inn i så store kvantum at de kan selges til 1/3 av prisen. Avtalen er da at etiketten må byttes ut. Så vi lar oss lure. Strikk og kos dere med det garnet dere vil ha.

    11. Herlige du ♥️😂 Storkoser meg med dine innlegg, du treffer sånn spot on. Men du, hvorfor går nillegarn i kategori billig? Bare for at nille engang var det? Jeg syns ikke det er det, nemlig… nå er jeg i en drops stim, før ble det solgt på garnbutikken på senteret og var vel ikke særlig billig, nå derimot, handler jeg av hjertens lyst på garnius når det er tilbud, da kan dukker, barn og barnebarn få så mye fint, og jeg får kost meg, uten at det blir nudler til middag 😂😂😂
      Herlig lesing på en lørdagsmorgen, ønsker deg en god strikkedag med det garnet DU ønsker å bruke ♥️

      1. Eg er enig i at Nille er slettes ikkje så billig som de en gang var, det gjelder også garnet. Men, om man ser det i forhold til garn i garnbutikker så er det jo ganske så billig 🙂 Noe me kan være enig i er jo at det sletets ikkje er noe dårlig garn 🙂

        Kos deg masse du også og ha en herlige lørdag 🙂

Siste innlegg