Eg fikk sjokk!!

 

I grunnen får eg ofte sjokk, eller.…mer overrasket kanskje? I løpet av ei ukes tide er det mye som kan overraske meg, samtidig er det enda mer som ikkje overrasker lengre…Sikker på at du føler på litt av det samme noen ganger? Eg trenger i grunnen ikkje gjøre så mye annet enn å bare åpne mailboksen min…
Blir nesten overrasket daglig for å si det sånn *ler*

Noe som faktisk sjokkert meg her om dagen var da eg svingte innom Kiwi for mor mi. Du vet jo at eg handler for henne hver uke og da legger eg ikkje merke til det, men eg stakk altså innom Kiwi for å kjøpe 1 pk sigaretter…Oh my sier eg bare: 159 kr for en pakke!? Eg måtte selvfølge da spørre hva en Petterøes Mild kostet!! Da fikk eg flatsjokk!! 322 K R O N E R!? WHAT!?? Plutselig syns eg liksom ikkje helt at bensinen er så sjokkerende dyr *ler* Nok en gang priser eg meg lykkelig over å være en X-røyker! Tenk, nå er det snart 4 år siden eg kuttet røyket tvert.

Husker så godt da me røykte…Hvis eg da f.eks sa: “Å ja, nei…det har eg ikkje råd til” var alltid tilbakemeldingen: “Slutt å røyk og du får råd til alt”. Ikkje sant? Veeel….Hmm så rart, for vet du hva? Når eg nå kjøper meg noe, la oss si noe så enkelt som flotte blomster til å ha på bordet…Da kommer det kommentarer som: “Hvordan har DU råd å kjøpe så mye blomster hele tiden? Det er vel ingen velstand å være ufør?” Det er da eg lurer; Var ingen som spurte hvordan eg hadde råd å røyke? Det ble bare påpekt hvis eg sa eg ikkje hadde råd til noe annet. For å fylle en vase med flotte blomster betaler du mindre enn en pakke røyk? Eg røykte flere pakker i uka…

Egentlig så har jo ingen noe med hva andre gjør med pengene sine, men eg trooor muligens pga måten spørsmålene stilles så er det ene og alene for å såre – intet annet. Sannheten er det at eg merker det godt (skremmende godt faktisk) på økonomien at me ikkje røyker lengre, eg hadde også i flere år en restskatt som måtte betales (<— Fra da eg ble syk og måtte avvikle firmaet mitt) Nå er alt sånn betalt og borte vekk,
eneste gjelden eg har er leiligheten som me kjøpte i 2018.

En annen forandring er at eg nå har egne penger *humrer* – Å ja, eg har det eg kaller for rullerende hobbypenger og det er kjekke penger, innrømmer det så gjerne 🙂 Ved å selge litt av det eg lager, kan eg shoppe materiale for å kunne lage mer, eller andre ting – Syns det er helt genialt eg, dette gir meg en kreativ og gøyal hverdag. Det er ikkje snakk om noe overskudd, nei nei...Som sagt før: “Tjener” eg 300 så shopper eg garantert materiale for 300, hvorfor er det på død og liv så viktig å ødelegge noe av den gleden? Skjønner ikkje helt det…Garantert at du hadde hatt det bedre om du faktisk unnet meg denne gleden. Til de som lurer på om eg betaler skatt på maskemarkørene min: Nei, det gjør eg ikkje. Det er ikkje noe grenser på hobbyinntekt så sant det ikkje er snakk om masseproduksjon over tid. Dessuten tjener eg ingen formue. Som sagt: En rullerende hobbyinntekt 🙂 Eg betaler der i mot skatt på bloggen om du lurte. Ja eg tjener litt på den hver måned, slettes ingen formue der heller. Å ja, eg melder inntekten til NAV og de nedjusterer uførepensjonen min om eg tjener ei krone for mye…
Ingen fare, eg blir slettes ikkje rik *Ler*

Eg kan på det varmeste anbefale en kreativ hverdag! Prøv, da blir det litt mindre tid til å bry seg så mye om hva andre gjør 🙂 Alle har noe man kan drive med, det gjør oss godt på så mange plan. Det føles godt å kunne mestre noe, hvis det i tillegg kommer andre til nytte eller glede er det helt enestående. Nei da, du trenger slettes ikkje være skolert – Trenger ikkje fagbrev en gang. Lag noe, tør å prøv – Det finnes da ingen regler
for hvordan noe skal se ut?
Bare si det var planen *smiler*

 

 

FINN PÅ NOE

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂 
Vibbedille på Instagram

3 kommentarer
    1. Kos deg med hobbyene dine 😀 at du deler din kreativitet ved å selge noe til andre er bare kjekt. Selv strikker jeg og selger innimellom. Når jeg selger setter jeg pengene på egen konto. De skal ikke gå til melk og brød for å si det sånn. Får jeg lyst på litt dyrt garn snopet jeg det, og dukker det opp noe på min vei som jeg har lyst på så har jeg jo snopekontoen min.

      Hver gang du skriver om hva folk bryr seg med blir jeg like overraska. Hvor frekke kan folk være ? Mamma sier alltid … den største sjuka du kan ha er avholdssjuka som vi sier på nordsia av Boknafjorden 🙃 misunnelse fører aldri til noe godt.

      Kos deg på hobbyrommet og lag deg en fin fin søndag 😘

      1. Snopekonto er helt riktig, mine hobbypenger går heller ikkje inn i matbudsjettet hehe Men det forundrer meg er at ufør alltid må blandes inn i alt….”At du orker, er ikkje du ufør?” – “Hvordan har du råd, er ikkje du ufør?” Hvorfor ikkje bare mene noe uten å dra inn ufør, det forundrer meg. Det er jo nettopp som ufør at det er positivt å ha noe å surre med, mange som fort blir sittende uten å ha noe å ta seg til, det er jo bare trist.
        Kos deg og ha en herlig søndag du også, her plasker det ned…Typisk 😀

    2. Kos deg med hobbiene dine og innkjøpene. Noen har for lite å gjøre og velger å forsure tilværelsen til andre.
      Klem fra Liv

Siste innlegg