Eg gir bort masse ULL!

 

Endelig har eg tatt tak i det eg lenge har gått å tenkt på; Å gi bort deler av Ullgarderoben min, den er ganske tjukk skal eg si deg! Alt er strikket av meg selv og mye er ubrukt, mens annet er gjerne brukt en gang eller 2. Alt er strikket enten i ull eller alpakka så dette er plagg som virkelig er gode nå i kulda. Ja for nå om dagene er det kaldt, skikkelig iskaldt skal eg si. Da er det extra mange som fryser, du og eg klarer oss; Me fyrer opp enten varmen i bilen, ja me har t.o.m rompevarmer og hjemme er det noen ganger så pass varmt at me må lufte. Alt dette tar me som en selvfølge, mens andre klarer ikkje holde varmen skikkelig og fryser hver dag.

I alle byer er det mennesker som rett og slett bor på gata! Her i Stavanger også, og disse tenkte eg å gi ulla mi til 🙂 Har flere ganger tenkt at eg skal strikke litt for å gi bort, hver høst strikker eg jo Oransje sjerf f.eks, men behovet er ofte større enn det. Derfor tenkte eg å benytte meg nå mens det er skikkelig kaldt
å tynne ut den store ullgarderoben min 🙂

 

Beklager til deg som klikket deg inn å tenkte at det var noe annet eg hadde satt i gang med, men –
Kanskje du også kan være med på dette?

 

 

 

 

Her er det eg fant som eg helt enkelt tok ned fra hylla, en del av det andre kjenner eg fortsatt litt eierskap til ennå…Hmm…mulig en del av det som ligger igjen blir gitt bort i neste runde 🙂

 

 

 

 

Pr nå tok eg 2 vester, 4 gensere og 2 ullkjoler + masse tilbehør 🙂

 

 

 

Gode luer i ull og alpakka ♥

 

 

 

 

8 sjal/sjerf og 2 par med votter 🙂

 

 

 

Det ble da noe, mye mulig eg plukker med meg flere plagg fra hylla i morgen 🙂
Når sjekket du ullgarderoben din sist? Kanskje du har noe du også, ja som mer eller mindre ligger urørt i skapet eller på hylla? Er sikker på at det er flere som fryser der du også bor? Ja eg kan jo “bare” gi dette til Fretex, men eg trooor at de som virkelig trenger dette nå ikkje går på Fretex å kjøper seg en god ullgenser? Mye mulig eg tar feil, men dette tenkte eg å gi direkte til de som måtte trenge det. Kommer til å ta kontakt med Kirkens Bymisjon inne i byen å høre hvor det er best å levere det. Vet det finnes noen “hus” i byen hvor de som mer eller mindre bor på gata kan få oppholde seg når det er noe de trenger. Skal ta en runde å sjekke litt 🙂

Dette er jo en fin måte å rydde litt på også, så eg vil jo si det er Vinn-Vinn 🙂
Blir du med?

 

 

 

GJØR EN GOD GJERNING

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

34 kommentarer
    1. Hei kunne du tenkt deg å donere dette til de rasrammede betaler jeg gjerne porto❤️

    2. Lurt å gi mer direkte enn gjennom Fretex ihvertfall. De som virkelig trenger en ullgenser kan ikke kjøpe de på Fretex, det er nå helt sikkert. Så dyre som de har blitt! Veldig bra ting du gjør her, Vibbedille! Jeg gjør også dette innimellom.

      1. Ja ikkje sant? Eg syns også at Fretex har blitt dyre, ikkje for det, pengene går jo uansett til de som trenger det. Vet at mange av de som handler der er like mye de som jakter på noe spesielt som de som har dårlig råd. De som bor på gata tror eg ikkje handler der, de går til et av disse “husene” som eg nevner og får det gratis der. Så eg må finne et av de husene, skal sende en mail til Kirkens Bymisjon først for å få noen tips 🙂

        1. Jeg strikker opp restegarn til luer etc og når jeg strikker en ny genser til meg selv, velger jeg ut en av de andre og gir bort til en organisasjon som gir det videre til dem som trenger det, …. tror det finnes tilsvarende som “Østfold hjelper Østfold” over hele landet. Eller jeg gir til Kirkens Bymisjon, Tante Blå (drives av Blåkors) eller også Fretex. Fint at du minner oss strikkede og healere på at vi kan hjelpe andre som trenger det <3

    3. Så flott. Jeg samlet pent brukte ( eller for små) jakker og gensere for noen år siden, pluss en del nye votter, sokker, sjal, skjerf og luer, og dro ned på Kirkens bymisjon. Der er det alltid velkomment. Noen ganger velger de å bytte med andre byer slik at de som får det ikke skal behøve å tenke på at de møter på giveren. Helt flott så lenge det er innom Bymisjonen tenker jeg.
      Spent på hvor mange som nå kommer til å kommentere under innleggene på FB med ja takk
      Klem fra Liv

    4. Så flott gjort. Og enig, kirkens bymisjon er en fin plass å starte. Og de som ikke har det så bra kan få noen virkelig fine fargerike plagg. 😊😊

    5. Så bra tenkt 👍😍 For noen år siden ble det hengt opp klær utenfor rådhuset på Steinkjer. Der var det alt av yttertøy, luer, votter og annet varmt tøy. Hvem som helst kunne gå dit og henge opp eller ta tøy de hadde bruk for. Jeg hengte fra meg masse flott tøy etter min avdøde mann samt gensere,luer og votter. Fantastisk tiltak 👍 Jeg strikker fort noe nytt… Det er visst en varmestue der, kanskje jeg må lete fram ull og gi der…

    6. Jeg strikker småplagg hvert år og gir bort til de som trenger det.
      Alt fra Frelsesarmeen, hjelpegrupper på FB,
      Kreftpasienter m.m
      Kjekt å bidra der man kan 🙂

    7. Fant fram en del modeller jeg har strikket gjennom årene og jammen ble det ikke en hel IKEA bag med ubrukte gensere herfra. Pakka dem pent inn og skrev ca str på merkelappen med blyant. Så ble det tur til Kirkens bymisjon med julegaver. Personlig synes jeg det er en bedre sak en Frelsearmeen fordi administrasjonskostnaden sannsynligvis er mindre der enn armeen. Tror ingen av oss merker om vi gir bort omtrent halvparten av det vi lager.

    8. Håper du tenker på de som mistet alt i raset på Ask i Gjerdrum
      Røde kors står for utdelingen
      Kan vel ta kontakt med Røde kors i nærmiljøet og få hjelp til å få det sendt opp dit

      1. Denne gangen er det de som bor på gata her i Stavanger som skal få noe godt og varmt. Skulle mer enn gjerne hjulpet alle, men de som trenger hjelp på Gjerdrum får hjelp, de får alt de måtte trenge og mer til – Det fortjener de, men de som lever på gata har ikkje på langt nær det samme hjelpesystemet rundt deg.

    9. Så flott tiltak.Jeg pleier å strikke luer til brukere av varmestua i Stavanger. Kan love deg at de blir glade for å få varme ullklær. Jeg pleier også å gi til Fretex når det passer seg sånn.

    10. Så flott av deg🥰 Tenkte at dette er sikkert en GiveAway og tenkte at det trenger jeg ikke men kunne jo si du kunne gi det til Gateteam Oslo hvis jeg vant 😊 Men du har jo tenkt tanken selv 🥰🥰 Jeg sender til Gateteam Oslo for det er blitt min ting, jeg bruker opp det jeg klarer av diverse garn. I fjor ble det 10 kg, ikke sikkert det blir like mye i år siden det er barnebarn på vei igjen🥰🥰
      Veldig snilt av deg 🥰🥰

    11. Så flott gjort ❤️Dette er vi mange som burde gjøre.
      Selv strikker jeg ikke så mye til meg selv, har mange barnebarn.
      Men innimellom strikker jeg luer, skjerf og votter som jeg gir til veldedighet. Det blir alltid overskudd av sånt i strikkekassa mi. I det siste har det blitt til Barn som fryser og til Gateteam i Oslo.

    12. Det burde vi alle ha gjort 🥰. Det blir noen strikkeplagg i løpet av et liv. Du gir meg nok en gang en god ide. Takk ❤️

    13. Du er bare god du 💖 har gjort det samme selv, men bare ullsokker da… Leverte til kirkens bymisjon 💖 er mange som fryser ja, så vi skulle vært flere som kunne gitt av sin overflod 💖

    14. Så bra. Sønnen samla fra familie venner og seg selv og dro til Oslo og leverte selv til de trengende. Ikke mange tørre øyne og for en glede. Han var i Oslo 4 ggr. Valgte å ikke levere i butikk, for da må de betale. Og de har ikke akkurat flust med penger. Det ga sønnen min utrolig mye..han ble møtt med både vantro og stolthet. Men en glede.. en vanvittig glede.
      Så det vet jeg er et bra tiltak. Lykke til.🤗😍

      1. Sist eg var i Oslo (Nov`18) i forbindelse med NM bodde me på Plaza. Hver dag gikk eg mange ganger over brua til Oslo City og Oslo S. Der satt det flere narkomane/husløse(?) å tigget. Det var BITENDE kaldt! Når me hadde frokost på hotellet smørte eg flere extra matpakker + eg tok fra det me selv handlet og hadde på rommet vårt og ga til de som satt der. Alle som en overøste meg med gode klemmer. Det er fryktelig mange triste sjebner som alt for mange bare går rett forbi. Det var så trist å se. De satt bare rett ned på bakken med teppe eller papp over seg, eg la maten i fanget på dem for det så ut som de sov. Trist, veldig trist! Ble felt en del tårer på den broa der altså. Selv om det ofte bare blir en dråpe i havet føles det veldig godt å kunne hjelpe.

    15. Heia godast du!
      Eit tiltak som kan gjerast av mange. Du er eit forbilde på mange felt!

      Lykke til! Og stor nyttårsklem til deg <3

    16. For en fin ting å gjøre når det er så kaldt 🙂

      Du, de luene med short-rows, hvor finner jeg oppskriften? De er jo så bra til å strikke opp restegarn.

    17. Heisan, så flott. Eg strikker kvart år, sokker, huer, halser, votter og sitteunderlag til dei som bur på gata i Oslo , har hatt med meg stiftelsen Petter uteligger dei første åra,På utdelingsrunde. no kjenner dei fleste meg igjen, så det er trygt å levere ut aleine😊veldig givende, og veldig godt mottatt.
      Godt nyttår🌟mvh Eli

    18. Så snill du e ❤️ Fantastisk gjort👏Er nok mange som blir glade nå 😀

    19. Hei du. Det er flott gjort av deg 🙂 gi det til kirkens bymisjon de vet hvem de skal gi det til. Bare et forslag fra meg. Ps
      eller frelsesarmeen de gir det til de som trenger det de og.

    20. Så fint gjort! Har nok selv også noen gamle slagere som samler støv og tar opp plass. For et par siden strikket jeg luer i trippelt garn i romjula – de gikk til gatebarn i Estland i omvendt julekalender via skolen. Og etter en rydderund på loftet nylig leverte jeg en haug med bsrneting i tillegg til strikk til Hjerte for Sandnes – en plass hvor de som trenger kan komme inn og hente seg klær og ting. Jeg liker også bedre d stedene enn å gi til Fretex.

Siste innlegg