EN JULEFAVORITT – FRUKTFLESK

Dette er den store favoritten til gutta her i heimen! Husker første Jula til Ali her i Norge, han fikk faktisk et ganske stort gledes sjokk da han så hva eg lagde! Denne type Flesk er faktisk et typisk gotteri i Libanon og han trodde han drømte da han smakte på det!! At det var så populært ante eg ikkje! Det var jo ekstra gøy som 20 åring og nygift! Snakk om å skåre full pott med Konepoeng allerede første halvåret inn i ekteskapet! haha Når me første gang dro hjem til Beirut i januar 2003 hadde eg med meg et par kilo hjemmelaga Fruktflesk og eg skal søren meg si at det fikk bein å løpe på! En libaneser ELSKER sukker og det
meste som inneholder SUKKER.

Gutta har vært litt utafor så langt i desember siden glassene som vanligvis rommer noen kilo Fruktflesk enn så lenge er tomme…men egentlig er dette noe som er fort gjort å lage, derfor bør eg nok bare få i hus både sukker, sitronsyre og ikkje minst en del pakker med Gelantinplater 🙂 Da blir det fest vettu 🙂 SUKKERFEST! Er i grunnen bare gutta som spiser det…Eg har i aldri vært særlig begeistret,
men eg syns det er gøy å lage 🙂 

Eg pleier også ALLTID å fylle en del kremmehus i cellofan, da havner det noen hos naboene og ellers hvem som måtte komme på besøk i førjulstiden 🙂 Ja eg har også gitt bort en del her på bloggen. Fruktflesket i seg selv er ikkje så veldig dyrt å lage, men det blir ganske tungt om man fyller opp en boks så med dagens portopriser koster det plutselig flesk! Ho Ho Ho

Tviler vel på at eg rekker dette i år, ja å dele ut på bloggen altså, men…man skal jo aldri si aldri 🙂 Aner uansett en liten glød etter å få fart på Julebaksten, for er det bare EN som måtte fortjene et lass med Julekaker så er det ALI <3 Han baker/koker og kokkelerer absolutt HELE året og eg vet at han alltid ser frem til desember når eg tar frem Juleforklèet og baker 🙂 Så om eg skulle finne kun èn god grunn til å drite i alt å heller bare bake så er det han <3

 

Smaker eg pleier, eller foretrekker å bruke er Grønt Eple, Mango, Sitron (Bruker Sitronsyre/dråper fra Rema. Med syre blir de skikkelig sitronsure og med dråper blir de søte) Bringebær/Jordbær og Ananas. Eg har i grunnen brukt WiltonCacas Farger og C.K Products i sånn “gele”form når eg lager dette, men vanlig konditorfarger går også fint. Selv føler eg Fruktflesket blir litt blasse i fargene da, men det er jo bare litt smak og behag.

Før fikk man kjøpt Smaksessens på Apoteket, men det er slutt på det nå – i allefall her på Boots. Jernia der i mot har som regel en del, hvis ikkje vet eg at Panduro har 🙂 Eg har bestilt en del farger FRA DENNE SIDEN (Mye billigere enn å gå i butikk!!) Dessuten opplever eg ofte at butikker er utsolgt for spesifikke farger noe som er kjipt når du vil bake NÅ! Mulig det er litt sent å bestille fra utlandet i forhold til å rekke baksten til jul, men det er jo uansett noe du
kan ha i skapet en god stund 🙂

Anyway, fikk du lyst å lage Fruktflesk til Jul så mener eg jo selv at eg har den BESTE og enkleste oppskriften til akkurat det! Eg lærte å lage det da eg var i 10-11 års alderen av min moster. Da var det hun som laget masse og delte ut til familien. Oppskriften på Fruktflesk kan du plukke med deg HER!
(Beklager teksten i det innlegget, men pga Blogg.no sin omlegging kan man oppleve at teksten lever sitt eget litt. Uansett, det går fint å lese hva som står)

Tvi-Tvi og Lykke til om du setter i gang!
Bare husk å være nøye med væskene!

 

* * * *

Ok, helga er over og me inntar vel da “VenteRollen” igjen! Det er bare å krysse alt som krysses kan og HÅPE at det ramler innom en tømmermann eller 2! Hvis ikkje?? Ja da er det gode muligheter for at eg blir akkurat like sur som eg ble på fredag og det ønsker eg slettes ikkje! Det er surt å være sur!! Det krever så forbanna mye unødvendig bruk av energi på å være sur! Tenkt på det?? Ja eg mener, etter på når du begynner å mildne opp så er man jo utslitt! I allefall blir eg utslitt av det, så det å være glad og fornøyd er alfa&omega for meg for da blir eg giret og får gjort så mye! Derfor er planen min at alt av lister er på plass i løpet av dagen og da skal eg være full av adrenalin og bare rydde så spona fyker! 🙂

Senere blir det å kjøre DibHassan på trening 🙂 Trodde jo egentlig at det var Juleferie etter Graderinga forrige uke, men der tok eg feil gitt. Spiller ingen roller for Dib var bare glad til for han elsker jo å hoppe/fyke rundt på trening 🙂 I dag har han Heldagsprøve i Elenergi så eg vil tro han kommer hjem tidligere enn vanlig. Selv om eg har inntatt “vente”roller må eg utnytte tiden, eg har en genser som MÅ bli ferdig, men det går sååå treeegt med garnet Nord som er ganske tynt og når ungene vokser så fort er stykket fra under ermene laaangt! Takk og pris for at garnet er helt nydelig å strikke med 🙂 Love It!

Anyway, siden Ali krøp litt under dyna til arbeidsfolka evn kommer tar eg meg en tur på kjøkkenet å ser om eg ikkje kan fixe det litt! Ellers så gjenstår det jo å se hvordan dagen blir og OM eg er sur eller meget fornøyd når kl er 16 og det ikkje er lenger håp om at en tømmemann dukker opp…*Håper de kommer*

 

 

KOS DEG OG HA EN
ELLERS FLOTT MANDAG

 

 

Go`klem fra ei Vibbedille i Ventemodus 🙂

0 kommentarer

Siste innlegg