ENDELIG! Snart i mål!

 

Sommer 2018 kjøpte me leiligheten me hadde leid i 10 år og ENDELIG kunne me gjøre som me ville!
Me visste når me startet at dette ville ta tid. Som ufør har man ikkje all verden, men med litt ekstra tålmodighet
og en god dose kreativitet så får man til det meste 🙂

Med en mann som samler på ALT nede i garasjen er det alltid noe man kan bygge noe av, er det lite pent å se på, ja så maler man det bare 🙂 På bildet over er den spede starten på inngangspartiet med denne massive betongveggen. Me søkte til Sameiet om å kanskje male den, evn legge stein/flis på, men NEI NEI ingenting skulle gjøres med en. Vel, da må man jo tenke ut nye ideèr 🙂

 

 

 

Ali startet med å lage denne lave “kassen” som me i løpet av sommeren klarte å fylle med stein. Hver gang me var ute å gikk tur på en eller annen strand fylte me opp hver vår lille ryggsekk 🙂 Det var tungt, det var et slit, men det var også god trening 🙂 Vel hjemme ble steinene vasket og lagt på plass, det ble ganske mange turer den sommeren der *ler*

 

 

 

Ali laget en ganske diger kasse tilpasset plassen hvor den står. Kun laget på avkapp som lå i garasjen 🙂
Myyye penger spart der gitt 🙂 Før me fylte den med lecakuler, kugjødsel og jord kledde me den skikkelig med fiberduk – Det var vel i grunnen det eneste som kostet noe ved denne kassen.

 

 

 

Me hadde en del maling igjen fra da leiligheten ble malt og brukte det 🙂 Bak blokkene her er det en fjellvegg hvor det vokser en helt fantastisk Eføy! Store og kraftige blader, eg klippet av del avleggere på våren og hadde de
i vann inne helt til eg plantet de her i kassen på sensommeren. Dette er altså 2 år siden….

 

 

 

…dette er i dag og Eføyen har vokst VANVITTIG!!
Den er skikkelig kraftig og flott

 

 

 

Alt dette har eg “knytet” opp og strekt ut. Det er ikkje bare avleggerene som har vokst, men den har skutt opp med masse nytt fra jorda så det var store mengder 🙂

 

 

 

Akkurat nå ser det slik ut 🙂 Ali har kledd første del av betongen med hønsenetting, var en del jobb, men det gikk. Eg har så stått og tatt en og en grein og festet den med sånn blomstertråd for å hjelpe den på veien 🙂
Så ja, eg ble i grunnen veldig fornøyd.

 

 

 

Da eg var innom ei Hage Gruppe på FB i morges så eg en FANTASTISK Clematis!!! Eg hadde en for ca 10 år siden, eg visste ingenting om en slik blomst så eg hadde den bare i ei krukke på terrassen og den døde… Siden har eg ikkje tenkt på Clematis for eg tenkte at den ikkje ville leve her, men så viser det seg at me har den perfekte plassen ute ved inngangen! Fullstendig i le for nordavinden og kun sol på ettermiddagen noen timer.

Spurte på Denne Gruppa om det var ok å la Clematisen bo sammen med Eføy og fikk ja! Av den grunn gikk turen til gartneriet i dag! Spurte også der om det var greit å ha Clematis sammen med Eføy og det var bare å kjøre på, det var faktisk helt perfekt sa de der.

 

 


Her er Clematis nr 2. Ble tipset om å planten de på skrå mot veggen, det er gjort. Har ikkje tatt ut blomsterpinnene ennå, eg tror eg lar de stå til Clematisen har begynt å feste seg 🙂

 

 

 

Disse 2 kjøpte eg. Ble tipset om å kjøpe en Clematis som heter Alpina mener eg det var? De hadde den også på gartneriet, men når eg så den røde/dyp burgunder var eg fortapt og da syns eg det passet finest med en hvit til 🙂 Den ene blomstrer om våren og tidlig på sommeren, den andre fra midt på sommeren til ut i oktober så da satser eg på masse blomster hele sommeren 🙂

Den røde (egentlig er den dyp burgunder) heter: Mikelite
Den hvite: Miss Bateman

Eg gleder meg som en unge!

 

 

 

 

Me skal montere hønsenetting retning pilene og så er det bare å håpe at alt vokser langs hele “bjelken” 🙂

 

Før eg startet på jobben her hjemme hadde eg allerede jobbet i hagen hos mor mi + etterfylt alle krukkene hennes, vasket terrassen hennes og montert opp en del perlerier 🙂 Så ja, eg har gått i ett i dag fra kl halv 12 ca og til eg gikk i dusjen i 20 tiden! Eg er KAPUTT, men akk så fornøyd 🙂 Bare vær forberedt på bildeSPAMMING fram over når ting begynner å vokse og ikkje minst blomstre 🙂 Krysser fingrene for at begge Clematisene kommer til å trives, de har i allefall fått masse deilig kugjødsel, så det er helt etter oppskrifta 🙂

 

Nå skal eg bare sitte her å nyte resten av kwellen,
men eg må nok ut å vanne litt på terrassen før eg ruller meg i seng 🙂

 

 

 

KOS DEG OG HA EN KOSELIG KWELL OG EN RIKTIG GOD NATT

 

 

 

 

 

Go`klem fra ei utslitt, men fornøyd Vibbedille 🙂

9 kommentarer
    1. Det inngangspartiet deres blir skikkelig fint!!
      Først ble jeg irritert på sameiet. Hvorfor kunne dere ikke få gjøre noe med den betongveggen? Å, jeg hater slike sameier med idiotiske regler. (Ja, jeg har bodd i et slikt en gang. )
      Så falt jeg i staver over sen løsningen med den ramma og steinene fra strandturer! Så enkelt, så genialt!!!
      Den tilpassede kassa var også fin. Flott å få brukt slikt som egentlig bare tar opp plass i garasjen. (Jeg har og en mann som samler på ALT)
      Eføyen var et utrolig smart og ble jo så fint, Klarer å se hvor bra det blir når eføyen fortsetter å bre seg etter pilene… Klematis i tillegg blir bare topp! Det kommer ti å bli så fint!
      Nå har jeg bare et lite tips til deg. Den murveggen mellom eføyen og steinene skriker etter noen skikkelig store og fargerike perlerier, synes du ikke?

      1. Takk skal du ha <3 Men du? Du og meg er veldig like skjønner eg!! MoHaaa Ali har ingen idè om at eg jobber på spreng med lillehjernen for å komme opp med noe perlerier!! Har t.o.m spurt på Snapchat om noen har en idé til HVA eg kan klistre opp! Eg kunne tenkte meg en fin tekst evn med noe dill rundt 🙂 Eg er veldig glad i betong og etter at Ali høytrykkspylte veggen og gikk over den med pussemaskinen ble den mye bedre.
        Ser jo f.eks HELT klar for meg at den veggen i allefall skal dekoreres med noe fint til Jul 🙂 Rett og slett få litt stemning der ute i trappene 🙂

        Ang Sameiet; Me er definitivt blant de yngste her, mulig det har noe med saken å gjøre? Alt som skal gjøres på fellesområdene skal det hentes inn hjelp og fagfolk til (koster insane mange kroner) I fjor spadde Ali krøfta på ca 50 m for hånd for å få ned kablene for billading i garasjene. Sameiet spart et par 100 tusen. Ang murveggen så mente jo me at alle kunne jo evn male likt eller bruke de samme flisene og gjøre jobben selv, men nei, det var det ingen som orket (Skjønner at folk opp i åra ikkje orker, men de kan jo bli med å være kreative for d om)

        Hvis du har tips til en GOD tekst på murveggen – Kjør på! 🙂 Noen kloke ord kanskje?

        1. De tekstene som detter ned i hodet mitt vil aldri i verden bli likt av sameiet ditt….
          Men sjekk ut bildene til kunstneren Børge Brekke her på Ringerike. Han har malt kunsten sin på betongbrukarene i byen her, Det kan sikkert gi deg noen ideer til noen fantastiske perlerier.

    2. Så fint det blir! Dette var kjempelurt. Etterhvert vil eføyen dekke veggen tror jeg. For de vokser veldig der de trives….Flinke dere – fin dag videre..

    3. Eg ser for meg hengande lamper fra bjelken,men då må planen om eføyen senkast.Mange muligheter te å vær kreativ der.Eg elske eføy,og kombinert med andre klatreplanter på betongen bler superfint.😊

    4. Superflott!!
      Gleder meg som en unge til avleggerene har fått røtter og jeg får plante dem ut!!!

Siste innlegg