Epler i Julegave….En STRÅLENDE idé! -Masse Tips og Oppskrifter

 

Det første eg kan love deg er at det i allefall blir noen skikkelig smakfulle og herlige gaver!! Nei nei det er vel kanskje ikkje en gave du gir til nevøen på 7, men til de som har alt og ikkje trenger noe er det helt perfekt 🙂
Ikkje minst er det nydelige med gaver som ikkje trenger stor skapplass, eller langtids lagring i skuffer og skap
Det er garantert oppspist innen nyttår!

 

I tillegg til en smakfull gave gir du også borte litt av din tid, tålmodighet og kjærlighet! Finnes det noe bedre enn det? Nop, det er tvilsomt ♥

 

Nå er det jo sånn at familien utenfor våre vegger ikkje lenger gir julegaver, ergo kan eg bruke pengene på mye annet *humrer* Å ja, som vanlig lager eg en del vettu...Når eg først er i gang så er det ikkje noe særlig mer arbeid for å si det sånn. Eg bruker mine glass til å dele ut litt førjulskos. Enten det er til en nabo, en venn, den som sitter i kassen på Rema eller han som jobber på posten – Skjønner? I år tenkte eg å inkl denne eple- og gresskar“produksjonen” sammen med det eg skal kjøre inn til Kirkens Bymisjon. Tror nok de også vil sette pris på litt gode oster/kjeks og en søt dæsj når de skal kose seg på Josephines Café ♥ Hvilke andre planer eg har for Kirkens Bymisjon i år kan du lese om HER, kanskje du også vil bli med?

 

Ok, tilbake til dagens kjøkkentjeneste:

 

Ååå dette er det beste eg har smakt!! Pære og Eplemarmelade m/Valnøtter ♥ Eg laget dette for et par måneder siden også – OPPSPIST! Helt fantastisk godt på en god Brie f.eks! Mmmm Snadder! Skal du gi i gave trenger jo ikkje glassene være så store, spesielt ikkje om du du lager forskjellige ting. Glassen over er Disse fra CC Hobby. Eg bruker de minste, men de har i forskjellige størrelser.

 

 

 

 

Har også kokt 2,2 kilo med Norske Aroma Epler, de er så gode! Syrlig søte liksom, masse smak og geleén blir ganske så digg ja! Bruker Denne oppskriften. Når alt dette er silt skikkelig av seg skal det tilbake i gryta. Tviler på at eg har nok glass til alt av eplegelé, men i så fall får “saften” stå i kjøleskapet til i morgen 🙂 Det går nok fint.

 

 

 

 

I gangen står disse her flotte…Jepp, skal lage go`saker av dette også! Blir vel sikkert ikkje laget av alt, det største veier hele 8 kg så da blir det marmelade til alle innbyggerene i Sola Kommune *ler* Skal uansett ta frøene ut av alle 3 – det er egentlig en drittjobb, men det lønner seg! Frøene skal tørkes/stekes med masse godt krydder som f.eks chili og eg kan love deg skikkelig digg snacks!

Ellers er det Gresskar Marmelade med Chili på planen og noen med Ingefær 🙂 Det er godt på f.eks ristet brød med hvitost og en dæsj på toppen 🙂 Kanskje eg gidder lage litt GresskarPuré også….for det kan du igjen lage Gresskarmuffins av…Men, mye mer arbeid for hele gresskaret skal i såfall steikes i ovnen….Vel vel, eg får sjå! Har ca 1 kg Tranebær i kjøleskapet som også skal bli gelé så eg må ut å ha flere glass, eller kanskje eg bare skal bestille…? Hmm Får se for eg liker i grunnen veldig godt de små eg kjøper på Ikea også…

Uansett, i fjor laget eg masse og fylte på glass og ga bort. Alt sammen finner du HER INNE – Der ligger det også en haug med tips og oppskrifter – Kan jo nevne Salt Karamellsaus som omtrent forsvant før den kom på glass!!

Nå skal eg gå å sjekke om eplene er rent skikkelig av seg sånn at eg kan koke opp til noen av glassene eg har. Ellers så var planen min å lage hamburgere til middag…Tja…kjøpe hamburgebrød og masse gode grønnsaker i går, men oppdaget nettopp at eg hadde glemt hamburgere!!! Ali stakk ned på Rema…*Gullfiskhukommelse*

 

 

KOS DEG!

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

3 kommentarer
    1. Faren med å begynne veldig tidlig med sånt er jo akkurat det… du spiser det opp 😀 Kos deg med lørdagskvelden, og forhåpentligvis hamburgere 😀

    2. Lurt å lage noe spisende i julegave ja… men de gresskarene må være litt av en jobb, håper du får hjelp😀

Siste innlegg