Rimelige LUXUSGAVER lager du selv

 

SÅNN! *Klapser med hendene* – Da var 2 gaver klar for en nisserunde neste uke 😀 Det er absolutt det gøyeste spør du meg, ja og bare overraske noe med litt go`saker 🙂 Gleder meg til runden eg skal ut på,
har noe flere som også skal bli med, må bare få pyntet og stæsjet de til.

Å lage julegaver selv trenger absolutt ikkje svare seg økonomisk, kommer litt an på hva du lager og hvordan du planlegger det. Har sett hårreisende tips rundt på nett som gjøre at når gaven endelig er ferdig, ja så er lommeboka tom! Da kan man jo like gjerne kjøpe gaven, ikkje det? Eg mener ikkje at det skal være gratis å lage julegaver, men at det ikkje skal svare seg til slutt, ja det kan jo noen ganger ta motet fra en…Ikkje det?

Hvis du har laget julegaver noen år så har du de litt i hodet ellers i året, i allefall har eg det + at eg over mange år har samlet nips og rokkel som nå har kommet frem i lyset inne på Hobbyrommet – Der sparer eg så klart mye penger. Dessuten er eg flink å plukke med meg smånips som sagt gjennom året. F.eks alle glassene eg bruker når eg gir bort spiselige gaver. Er det tilbud et sted midt på sommeren, KJØP! Eg kjøpte mine på IKEA, kjøpte noen pakker i sommer, litt flere utover høsten. Tok med meg et par pakker hver gang eg var innom liksom, da blir det ikkje så voldsomt. Spiser dere mye taco gjennom året? Eller andre ting som er på glass?
Begynn å samle nå! Slik glass funker helt supert!

 

 

 

 

Ok, dette er nissegavene til neste uke: Salte mandler, Salt Karamellsaus og Frukt Flesk. Hver enkel av disse koster ikkje mye; 100 gr mandler? ca 8 kr X 2, 2 glass ca 30 kr (Her kan du like gjerne bruke Tacoglass altså) Fruktflesket eg har laget består jo kun av sukker og gelantin (+ smak og farge, men det har de fleste i skapet ellers også + det kun er snakk om noen dråper). I disse dager er også sukkeret på Tilbud, og Ali har fullt opp “spisskammerset”! Cellofanposene kan du kjøpe litt og litt av gjennom året (eBay er en fin plass). Eg kjøpte de fine mine på Slikkepott i år, ellers liker eg veldig godt de de har både på Europris og Staples
(Er du f.eks medlem hos sistnevnte er det alltid gode tilbud/rabatter å plukke med seg)

Lappene eg har på glassene har eg laget selv (Har en del kartong/papir som eg har samlet på i maaange år!)
Eg liker veldig godt å bruke sånn grov “tau”, de selger det nå i julen på matbutikkene også. 19 kr for 30 m på Kiwi (De har også rød tau). Kan knyte rundt mange glass med en rull 🙂

 

 

 

 

Selve pynten kan fort bli neeesten gratis hvis du gidder gjøre jobben selv – Easy Peasy! 2 appelsiner blir myyye pynt! Skjær de i tynne skiver, stek de på ca 50 gr i 2 timer, ta de ut å la de ligge til de er helt tørre. Snu de innemellom. JA eg vet at det kanskje blir dyrt med tanke på strømmen…..Mulig du er ei nattugle som sitter oppe om natta? Vel…nattarbeid. Eller, du kan skru av ALLE ovnene du ellers har på og la stekeovnen ta seg av oppvarmingen et par timer 😀 Dette er jo noe du også kan gjøre hele året, er du ute på handel i mai f.eks, ser appelsiner på tilbud? Vel, kjøp, tørk og oppbevar de på tette glass – Klar for jula. Hel kanel lønner det seg å kjøpe på Internasjonale Butikker, de har store poser – Gjør det samme om du liker å bruke stjerneanis.

Det grønne i pynten min har eg laget av grønne piperensere som eg hadde i stæsjet mitt, det røde kan like gjerne være noe tørka bær du har, eg hadde noen passende splittbinderser. Bjellene fant eg på Staples tidligere i høst, 20 kr for en ganske stor pose med bjeller i diverse størrelser – “Kjekt å ha,” var tanken min da eg kjøpte de 🙂

 

 

 

 

Selve “Verktøykassen” kjøpte eg fra Søstrene Grene på sensommeren i 2 vendinger (Litt om gangen vettu).
Hvis du ikkje vil bruke penger på det kan du f.eks lage dine egne
Gaveposer? Kjapt og enkelt!

Hvis du vil ha noen GODE oppskrifter så finner du de her—>
Salt Karamellsaus, Salte Mandler og FruktFlesk – LYKKE TIL!

 

 

 

 

Dette er noen andre Luxus Gaver eg har laget i år, de startet eg med i sommer faktisk! Har laget deilig EpleGelé med epler fra Helgøy som eg fikk kjøpte hos bonden bort i gata. Plommegeleén med Anis er plommer eg selv plukket på hytta til søss. Da, i sommer kokte eg masse plommesyltetøy, satte de i fryseren og såååå for en måndes tid siden eller litt lengre tok eg ut det eg trengte å “Jobbet” videre med syltetøyet og laget gelé.

Den kuleste geleén eg laget var absolutt Mynte Gelé! Sprek i fargen og kraftig og spennende på smak –
Himmelsk på et stykke Brie ♥

Alt om Eplegeleén finner du HER INNE – Etter at eg hadde kokt opp plommene, silt dem og tilsatt gelantin jobbet eg videre med selve plommene og laget en skikkelig sprek Plomme Chutney! SPENNENDE som tilbehør til middag. Andre ting eg har laget som egner seg flott til gaver er Hot Chilisaus og Diverse krydder

 

Alle disse gavetipsen er ting du kan lage i løpet av høsten, alt holder seg lenge i kjøleskapt og blir bare bedre og bedre. Når så julen nærmere seg er det bare å pynte og pakke (Der er eg nå!)

 

 

Eska over med geleér og karamellsaus +

 

 

…salte mandler og fruktflesk sendt eg avgårde i dag. De skal ut å nisse helt på egenhånd! Håper og tror det faller
i smak når det endelig lander ut i uka 😀 Ellers er jo alt av snop og kaker som du lager lekre julegaver, men det må du lage nå i desember 🙂 Bruk det som julegaver, vertinne/vertgaver. En liten ting til naboen, hun som sitter
i kassen på Rema, eller til han som jobber seg halvt i hel på posten i disse dager. Er ganske sikker på at du også har noen rundt deg som trenger en liten oppmuntring? Gjør det, ikkje bare tenk at du burde gjort det ♥

 

 

KOS DEG OG HA EN
FIN FØRJULSTID

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

5 kommentarer

Siste innlegg