Er vi virkelig så naive??!

 

 

Dramatikken i garn/strikkeverden går i bølger føler eg…? Nå er det ca 5-6 år siden sist det ble STOR oppstandelse over at det norske garnet slettes ikkje er norsk! Jøss, me blir rundlurt hele gjengen!! Katastrofe! Denne gangen er det Ivar Ullebust, daglig leder av Viking Garn som blir hengt ut til tørk…Hvorfor? Jo fordi han selger garn som er produsert i utlandet og våger i tillegg å sette det norske flagget på nøstene…For å si det sånn, man skal være veldig lite opplyst om man ikkje visste at det i bunn og grunn ikkje er et norsk garn…Dette er jo gammelt nytt. Det var jo i “nyheten” da han la produksjonen til utlandet, eg husker det godt. (Mulig eg er veldig inhabil når det kommer til Ivar, han er en eg liker godt, me har hatt mye show og galskap sammen i forbindelse med strikking opp gjennom årene.) Et Norsk flagg kan også brukes som et kvalitetsstempel, og Viking Garn er jo slettes intet dårlig garn. Er man ute etter å kun strikke av norsk ull/garn bør man lese banderolen, der står det jo vitterlig hvor garnet er fra.. Han er jo slettes ikkje alene om å produsere ullgarn i utlandet med utenlandsk ull…Kun 0,5% av Dale Garn er norsk f.eks,
Sandnes garn bruker ca 20% norsk ull…

75-80% av den norske ulla sendes jo til utlandet skal du vite…
Det er akkurat like latterlig som at den norske strømmen sendes til utlandet...

 

 

 

 

 

Mesteparten av ulla som brukes her i landet er fra andre siden av kloden, dette kan me egentlig takke oss selv for! Me er alle skyld i å ha avlet frem en “DET KLØR”- generasjon! Ergo må garnet både bli mykere
og helst tynnere…Den norske ulla er ikkje egnet for dette, for den er nå i allefall ikkje pusemyk…

Dessuten er den harde virkeligheten den at om ALLE skulle strikket av 100% ren norsk Ull, ja da hadde det ikkje vært nok, nei bare noen av oss kunne da strikket! Tenkt på den krisa du! Totalsalget av norsk ull i Norge er kun 5%!! Totalsalget av ren ull i Norge er på 18%! (Kun 5% av disse er altså norsk) Da er heller ikkje ulla som er superwash medregnet  og totalsalget av superwash er faktisk så mye som 25% og ligger på toppen av den mest solgte kvaliteten. (Da er alle produsentene medregnet) Hva betyr det da om norske garnprodusenter lager garnet sitt i utlandet? Me får jo faktisk akkurat det garnet me gir utrykk for at me vil ha? Eg setter stor pris på f.eks Hillesvåg og Rauma garn til enkelte prosjekt, tja…som f.eks når eg strikker Selbuvotter da er det kun Finull som gjelder.

 

 

 

 

 

Eg tror…me er ganske naive? Ser me det norske flagget blir me trygge og tar alt for god fisk, ikkje det?
Hva annet er det som er typisk norsk? Ja som får oss til å kjenne på stolthet? Jo, de norske skiheltene våre! Er det noe mer norsk enn det? ALLE som har reist i utlandet og får spørsmål om hvor me er i fra blir stolte når me sier Norge og en amerikaner, tysker, greker m.m sier f.eks Northug tilbake! Alle, ja hele verden kjenner våre skihelter. Mange av de stor skiheltene våre har designet hver sin ullkolleksjon…Kan jo da nevne Northug, Dæhlie, Ulvang, Kari Traa, Johaug og Tufte-Hurra for norske ullklær, hæ? Trodde du? Bortsett fra at noe av Ulvang sine klær som er laget av norsk villsau er alt laget i utlandet, og det er ikkje med norsk ull…Det samme gjelder også Bergans og Norrøna, alt som me altså ser på som norsk“made in Kina” står det på det meste, ikkje dermed sagt at det er dårlig kvalitet, langt der i fra, men likevel ikkje norsk ull.
“Bergans of Norway er for meg like misvisende som det norske flagget på et garnnøste…

 

 

 

 

 

NÅ SKAL EG STRIKKE LITT,
Hva med deg?

 

 

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

6 kommentarer
    1. Heilt enig med deg, det er ei synd at det nok ein gang er Viking garn som blir svartmalt fysja meg 🙈

    2. Hva er helt norkt lenger…. Jeg titta på en, tror det var rema merket saltstenger. Regna med det var produsert i Norge. Neida…. I Polen. Så selv om det logisk sett burde være norsk, så er det ofte ikke det, om det er garn eller mat eller andre ting.

    3. Altfor mye produseres utenlands, men aller viktigst for meg er matsikkerheten. Håper det er politisk vilje til å sikre mat, selv om pandemien er over for denne gang.

    4. Helt greit at det produseres i utlandet, men jeg må si jeg er imot at det skal ha det norske flagget på seg da. Kanskje er det nyt Norge merket som har satt disse forventningene i oss? Men ser jeg det norske flagg, da forventer jeg hel-norsk.

    5. Hei,
      For lenge siden la du ut link til noen fine puter. De hadde dyremotiv, ekorn, reinsdyr og en med 8blad stjerne. Jeg klarer ikke å søke i bloggen din, tror dette var fra 2016🤔
      Hadde satt stor pris på om du kunne sende meg en link til oppskriftene som skal være gratis.
      Jeg hadde blogg for lenge siden, men har gått over til Instagram. Savner bloggingen litt. På Instagram heter jeg: gorilloelschlagel

    6. Alt for mye produseres utenlands? Joda, men når “jeg” kunden ikke vil ha rene norske varer og norsk ull bare er bra nok til isolasjon i hus, blir det slik. At vi bruker norsk flagg på utenlandsk garn, er det ikke verre at Napapiri som ikke har noen tilknytning til Norge, bruker flagget? Det er faktisk opp til oss kunder å lære å bruke og ETTERSPØRRE rene norske varer og være villig til å betale for det?

Siste innlegg