Fikk du livet snudd på hodet??

 

Har du noen ganger prøvd å endre på en vane eller rutine? Eller en Uvane for den saks skyld?? Det er fryktelig vanskelig skal eg si deg, ja enten det gjelder å slutte med sukker, slutte å bite negler, slutte å røyke, slutte med brus,  ALT som er en vane er vanskelig å snu på, ja du må virkelig jobbe med det, enten det er en vane eller Uvane! Det samme når det kommer til rutiner! Du har gjerne dine rutiner fra du våkner i senga til du legger deg om kwellen, det samme hver dag, eller mandag-fredag om du er i jobb for så å snu deg til rutinene og vanene du har
i helgene som ofte er veldig forskjellige fra selve uke.

Ta deg noen øyeblikk å tenk på hvilke rutiner og vaner du har…..

 

Hva hadde vært det vanskeligste å slutte med, eller bare å endre litt på?? Du tror det er enkelt, men det er det jaggu meg ikkje! Hvis du tror det, ja da har du aldri gjort et iherdig forsøk en gang –
det kan me bare avklare med en gang, ok?

Hvis du virkelig har prøvd å endre på noe, da vet du hvor fryktelig vanskelig det er! Det kan ha innvirkning på hele dagen din, humøret ditt og din evne til å utføre de andre rutinene dine. Det er vanskelig og til tider kan det være ganske tøft alt etter hva du prøver å endre på. Tenk deg et senario: Du står opp en morgen og starter på dine faste rutiner, alt går på skinner som vanlig, men PLUTSELIG smeller det av en eller annen grunn ute i “universet” og i løpet av bare noe FÅ sekunder er absolutt hele livet ditt endret, ja alt fra de minste rutinene dine til den herligste vanen, ALT, ja absolutt alt blir røsket bort under beina dine og du står igjen helt på bar bakke uten noen som helst faste holdepunkt! Hva tenker du om det?? Helt grusomt ikkje sant?? Vettu hva?? Dette er faktisk helt vanlig for veldig mange mennesker, det skjer mange mennesker hver eneste dag
og eg er sikker på at nettopp du kanskje kjenner flere??

Veldig ofte er sykdom eller ulykker en årsak til at en plutselig får livet endret i løpet av noen minutt, ja faktisk sekunder! Alt du en gang var vant med er nå borte. Jobben, venner og hele din vanlige hverdag, livet ditt har endret seg totalt! Du kan ikkje lenger starte på de vanlige rutinene dine når du våkner, nei, for du skal liksom ingenting…..ingenting…..du føler deg knust av en sorg som ingen, ikkje du selv en gang klarer å forstå…du vet bare at hjertet ditt er knust og livet er forvandlet til det ugjenkjennelige og det føles utrygt! Du ser bare en lang og mørk tunnel foran deg uten antydning til lys i andre enden….

Andre sine liv fortsetter i samme spor, de har sine rutiner å følge og du er ikkje inkl, du blir sittende der alene og du føler deg ensom. Det er da du skal vite at du ikkje er alene, du vet bare ikkje helt hva du skal gjøre! Det du må gjøre er å lage deg et nytt liv og en ny tilværelse! Nye rutiner må etableres og du må få deg både nye uvaner og vaner. Det er slettes ikkje enkelt, men det må til om du igjen skal få et liv som er verdt å leve. Det kommer til
å koste blod, svette og tårer
og alt er ene og alene opp til deg selv!

Dette var noe av det min psykolog sa til meg da eg satt der å følte at livet mitt var over. Gjennom smerteklinikken fikk eg muligheten til å gå til smertespykolog og det er virkelig noe eg ikkje angrer på. Sakte men sikkert begynte eg å forme det nye livet mitt! Det skulle være et liv som kunne passe det nye meg! Det nye meg var en nybakt 2 barnsmamma som var påført en skade ingen kunne gjøre noe med. Tilbake satt eg med smerter fra en annen verden og alle drømmer og planer ble knust i løpet av en formiddag. Sakte men sikkert klarte eg å få inn mine rutiner i en ellers ganske travel hverdag med 2 små og en mann som gjorde så godt han kunne og mer til.
Han led under å ha mistet den kona han var vant med.

Eg husker eg begynte med å forme en morgen/formiddag siden frokost og tidlige morninger var veldig viktig for meg da eg gikk i full jobb. En kosestund i morgentimene før Amira skulle i barnehagen måtte lages på nytt, den måtte fungere etter min nye form og slik eg nå var blitt. Sakte men sikkert så utviklet rutinene seg og etter noen år hadde eg både rutiner og vaner nok til å fylle en hel dag, min dag! Etter hvert begynte eg å inkl andre i min nye hverdag. Det eneste du trenger for å få dette til å fungere er tid, det er også noe du plutselig har mye av. En god dose tålmodig er heller ikkje å forakte! Push deg selv i ditt eget tempo!

Ennå så lever eg etter mine rutiner. Noen ganger må rutinene endres, men det skjer gradvis etter som livet utenfor min egen boble endre seg. Ungene blir store og de krever ting og tid på en annen måte, da må også eg sakte, men sikkert endre bruken av min tid. I starten kan det være litt tungt å endre på noe som fungerer og føles trygt, men det må til om en familie skal fungere sammen 🙂 Det eneste eg har sluttet med er å være skikkelig spontan, det kan mange ganger rase en hel dag for meg. Gi meg en dag eller 2 og eg kan justere det slik at eg kan være planlagt spontan 🙂 Det som er det tøffeste med å få livet endre på en kort og ofte brutal måte er ikkje det at du selv må endre deg og hverdagen din, men det er å få andre til å skjønne og forstå! Mangen ganger står de du kjenner og ser ut som et levende spørsmålstegn for de klarer ikkje å forstå at du av alle har endret seg så mye bare fordi……! Mangen orker slettes ikkje denne omveltingen og det er de vennene som sakte,
men sikkert forsvinner ut av livet ditt..

Da er me kommet til det forbanna spørsmålet som man får om man virkelig er ute å koser seg en dag;
“Hvordan orker du dette, ja du er jo så syk??”

Hadde vedkomne hatt tid kunne du forklart om den nye og kronglete veien du har gått for å få det nye livet ditt til å fungere, ja om de nye fine rutinene og vanene du har laget deg, men det er det sjelden tid eller forståelse til det, det blir med en hånd som de vifter med og sier noe som:

“Jaja, du må bare gjøre sånn og sånn, ja for det hadde eg gjort – så går det så fint! Eg kjenner ei som bare gjorde sånn og sånn – hun lever helt vanlig nå”- de tror det er så enkelt, ja det er da slettes ikkje noe problem, men de må bare passe seg….. ingen vet når og hvor “universet” smeller neste gang….

 

“Det er ikke noe som er så vanskelig å utføre, har så liten sjanse til å lykkes,
eller er så farlig å håndtere som innføringen av en ny tingenes tilstand.”

 

DU som er rammet av tingenes tilstand i dag er KANOOONHELDIG! Du er ikkje alene, hele verden er i samme bås som deg. Ikkje minst blir de fleste løsninger servert deg på et sølvfat uten at du må slite deg ihjel i månedsvis…kanskje årevis…Du vet at de vaner og uvaner du tilegner deg nå kun er midlertidig, men eg håper egentlig at det er litt vanskelig. For ved å havne i en slik situasjon vil du mest sannsynlig og forhåpenligvis forstå hva dvs å få livet og hele verden i hodet på kort tid!

 

Hold deg hjemme og hold deg frisk!
LYKKE TIL ♥

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

1 kommentar
    1. Fantastisk flott skrevet.. Er selv der man må porsjoner ting utover dagen/dagene så skjønner deg veldig godt 💗
      Ps. Ta vare på deg og dine 💞💞

Siste innlegg