Flaut å være Toppblogger…!

 

-“Hadde eg vært en Toppblogger med et par tusen lesere hadde eg slettet bloggen, noe sååå flaut”

-“Det er direkte pinlig å være Toppblogger i dag”

-“En bloggers glansdager er over, før hadde en blogger gjerne 100k klikk pr dag”

 

 

Det mangler ikkje meninger om temaet og den lista er lengre enn Topplista, men det er vel uansett ikkje min feil? Hvorfor fortelle meg dette? Er det mitt problem? Hmm Det er vel heller de som burde være over meg på lista sin feil, ikkje det? Det er det samme når eg f.eks poster 1 innlegg i ei Facebookgruppe hver dag og får beskjed av Admin at eg spammer gruppa!? Er det også min feil? Er det virkelig min feil at de 5000 andre medlemmene av den gruppa ikkje poster et eneste innlegg? Vil vel heller påstå at det kanskje er admin sin feil som ikkje gjøre den gruppa noe mer forlokkende….

Det har helt klart vært en endring hva gjelder blogging de siste årene…Men vil me egentlig tilbake til “den” tiden? En tid med hårreisende catfight mellom diverse dramaqueens hvor den ene røpet den andre sine hemmeligheter vis á versa? Det gjaldt å skape de mest urovekkende overskriftene og lesere klikket seg inn kun pga nysgjerrighet og intet annet. Personlige tragedier som ble plukket fra hverandre og uskyldige ble hengt ut for å trekke enda flere skuelystne. “Dagbokskriving” fra unge jenter som heller burde fått hjelp
og gode råd fra andre enn alt for kritiske lesere.

Når eg skummer nedover lista i dag vil eg si den ser ganske så innholdsrik ut, den er full av det aller meste og ikkje minst har den plass til alle type bloggere. Topplista har vel aldri før vært så RIK som den er i dag? Livet er så myyye mer enn sminke, pupper, lepper og hår. Ingen av de som ruvet den rosa toppen for noen år siden er borte så hvis du savner dem er det jo bare å følge etter hvor de går og ikkje se deg tilbake. Glem Topplisten om det irriterer deg og følg heltene dine på Instagram, YouTube og SnapChat – Er slettes ikkje verre en det
i steden for å bli hengende igjen et sted du ikkje vil være.

“Det er 0 problem å være Toppblogger i dag” er det flere som skriver/mener….Veeel…i teorien er det nok sikkert AKKURAT like vanskelig å være en i dag som for 5 år siden uavhengig av hvor mange lesere du må ha. Om du ha 2K – 5K eller 100K lesere så må du jobbe for å få de, og ikkje minst for å beholde de, de kommer ikkje bare rekende på ei fjøl. Husk også at mange av de leserene som fantes før også veldig ofte bare var en søkemotor og intet annet, slike kan også “kjøpes” i dag….bare nevner det…Mange av de som var store før er nå også store på Instagram hvor man også kan “leie” seg noen fake følgere, det er jo heller ingen hemmeliget…

Vel, du kan jo trøste deg med det at denne Toppbloggeren lever så absolutt ikkje et glamorøst liv slik de gjorde “før i tiden”. MEN! På den andre siden så koser eg meg med bloggingen, ja det er mulig selv etter 16 år på lista
(Hmm det er jo faktisk mye lengre enn hva den “lengslevendebloggeren” fikk dommernes Ærespris for på Vixen i 2019)….Men ok...

 

 

* * *

 

Torsdagen har blitt den dagen eg “Gir” til mor mi så i dag er det ut på en laaang handel og innom diverse nisjebutikker for å plukke med meg det hun måtte ønske. Lista er lang så eg bunkrer bilen opp med et par vannflasker og legger i vei.

Helt til slutt så sender eg mange gode tanker østover til Kongsberg

 

 

 

LAG DEG EN FIN DAG; TOPPBLOGGER ELLER EI.
Husk at for noen lesere er DU det beste som finnes, hver eneste dag! Det betyr mye!

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

8 kommentarer
    1. Takk og lov at du ikke er en ROSA toppblogger, men har en blogg med “matnyttig” innhold. Sladder, fiksa bilder, sminke og mote har null interesse for meg, men derimot hobbyrelaterte saker. Noe det ikke er mangel på her.

    2. Du har så rett i det du skriver, skjønt eg sjelden har brydd meg så mye om kor eg e på listå. Allikavel e det gøy å bli sett og lest. Slik e det bare.

      Og der du skriver at denna listå nå e innholdsrik, vil eg gjerna legga te at den også e sunn. Kanskje til og med friskmeldt 😃🤣

      Fordi, for ikkje så mange år siden og i mine auger, va de som lå på toppen langt fra rollemodeller og gode forbilder.

      Den jentegjengen som florerte i toppen hadde eg lite lyst te at vår jenta på ti år, skulle få som idoler.

      Og om guttane våre på tretten og seksten hadde tatt etter gutta fra Calcutta, eller fra Paradise Hotel og Co, trur eg at eg hadde sendt de på kostskole i England. Satt litt på spissen.

      Faktisk, så trur eg det hadde vært vanskeligere å nå frem med blogg. Om man starta ein rosablogg med overflod av silikon, lettkledde bilder og botox som tøyt ut over alt, akkurat nå for tiden. Enn den gangen.

      Eg synast det e merksnodig at bedrifter og merkevare hang som kleggen etter dem, for å få samarbeid og annonseplass, når man egentlig visste både nå og den gang, at troverdigheten deres var like tynn som spindelvevtråden te ein edderkopp.

      Og ikkje minst og som du sier, fordi sikkert åtti prosent av trafikken deres var kjøpt og betalt. Levert av snarrådige datakyndige folk, som så sitt snitt til å tjene penger, på å levere falske lesere til falske og lite troverdige bloggere.

      Det vett eg, fordi eg sjøl har fått tilbud opp gjennom årene, men aldri blitt frista te å bruke slikt.

      Ein sunn blogg dale som bly i vann på listå, om den ikkje levere innlegg av kvalitet.

      Då e det merkelig at noen nærmest har like mange lesere dag etter dag, uten å ha skrevet eit einaste innlegg. Men, plutselig får en liten oppsving på fire – fem hundre om de får det for godt å legge ut noe.

      Då e det noe som skurrer for meg, i hvert fall.

      Godt skrevet. 😃😃👍

      1. Eg kan hjelpe deg å forstå det siste avsnittet ditt der: “Hvordan ligge omtrent på samme plass uten å blogge?” Ta min blogg f.eks, hvis eg ikkje blogger en dag raser eg ikkje langt ned på lista. Grunnen er jo fordi eg har en stor blogg i form av masse innlegg som lett dukker opp når noen søker etter diverse på Google- Det er enkelt å få til dette i min nisje som er strikking og hobby, det samme gjelder også matblogger (sett at du da blogger om mat) Folk i hele landet søker etter mat og oppskrifter hele døgnet.

        Grunnen til at rosabloggerne fikk herje en del år var ene og alene PENGER og intet annet. Forskjellen nå er at bedrifter ha funnet ut at det er mer lønnsomt å sponse mindre og tryggere bloggere. Det er bedre med 1000 klikk gjort av et menneske enn 10.000 gjort av en robot, roboter er dårlige å betale for seg 😀

        Takk for en flott kommentar 😀

    3. Ja, nå er det mye kjekkere å surfe blant forskjellige blogger enn det var før. Rett og slett fordi det er så variert og bra.
      Ha en fin dag du også ♥

Siste innlegg