FlokkMentaliteten anno 2019

Foto: Hest.no

 

En typisk diskusjon når eg var tenåring var litt som dette:
“Ååå jammen MAMMAAAA, alle de andre gjør det jo!?!”
Mamma svarte kaldt og rolig: “Å ja, så hvis ALLE hopper fra bybrua så hopper du etter?”

Akkurat dette var like irriterende hver eneste gang, for slike diskusjoner kunne eg ikkje “vinne” for mor mi nailet den hver eneste gang. Eg er sikker på at du har hatt lignende diskusjoner med dine foreldre eller barn? Og det er jo sååå sant! Hvorfor skal me alltid gjøre som alle andre? Hva om alle de andre har feil og du er den som har riktig, ja det er jo om du faktisk velger å tenke selv.

 

Skal komme med et eksempel som FAKTISK er GANSKE morsomt(mulig eg har en sær form for humor, men eg tar sjansen haha):

I fjor jul tror eg faktisk det var, det var en høytid i allefall så kanskje det var påske, jaja spiller ingen rolle. En butikk hadde en Give Away på siden sin på Facebook. De skulle gi bort en kurv med masse godbiten og diverse. For å delta måtte du svare på et rimelig enkelt faktaspørsmål som du fant svaret på OM du leste teksten i innlegget, er du med så langt? Den første som kommenterer klarer å gjøre den brøleren å svare FEIL! (Har i ettertid lurt på om det var med vilje bare for å statuere et eksempel som eg nå har prøvd på…?). Det som skjer videre er jo helt sprøtt for et par tusen mennesker klarer også å svare FEIL, av den enkle grunn fordi de GIDDER IKKJE lese hva som sto og antok at personen før de hadde svart riktig. Så ja, skjønner du kanskje nå hvorfor det ikkje er bra å bare skrive “Ja Takk” fordi ALLE andre gjør det??

Mens eg var ute i dag har det HAGLET inn med meldinger, noen ler seg ihjel, mens andre klarer virkelig å vrenge levra seg over hele meg. Den er grei den også, for man kan reagere på mange måter når man faktisk blir “tatt” med buksa nede. Det var OVERHODET ikkje min intensjon å latterliggjøre noen for det har alle sammen klart å gjøre helt selv, eg har bare PÅPEKT en stor uting som ikkje bare rammer meg, men ALLE som prøver å gi bort noe. Noen sier at de ikkje vil klikke seg inn på bloggen min fordi de ikkje vil “gi meg” klikk!?!? Ok, men EG skal pakke inn og lage en skjønn gave, kjøre ned på posten og betale frakt av mine penger for å sende deg noe fordi eg har lyst å glede deg…(JA, eg vet eg gjør det helt frivillig) Men du vil ikkje gi meg klikk for det å blogge er en uting fordi eg er bare ute etter klikk? Hmmm *Den må eg faktisk tenke litt på, dessuten må eg bare sette meg ned et øyeblikk*. Og så mener en del at eg er respektløs? Fordi eg faktisk påpeker noe som er en stor uting..? Å nei, ikkje mobber eg noen heller, for til syvende å sist er det ikkje respektløst av meg å faktisk kreve at du leser hva greia med “Julegleder” vil si før du kommenterer. Når eg spør f.eks om hvilken Julekake du liker best, skal du da svare “Ja Takk” syns du? Hmmm Syns faktisk det ikkje er for mye å forlange at du må bruke gj.snittlig 2 min av din tid til å ha muligheten for å få en fin (mange ganger veldig DYR) gave.

TENK dette senariet: Hva om eg skrev i det innlegget som ikkje blir lest at ved å svare “Ja Takk” godkjenner du at eg spammer mailen din med 100`vis av mail i uka? Skjønner du i det hele tatt hvorfor du bør lese før du svarer? Men men, eg er så pass oppegående at eg skjønner at eg ikkje når frem med verken poeng eller budskap. Innlegget eg skrev om de “5 kiloene med garn” ble KUN skrevet for å BEVISE at mange, alt for mange, svare bare det samme som personen før dem og bryr seg egentlig nevneverdig. SÅ ja, eg har fått bevist mer enn nok at det faktisk stemmer for ennå renner det inn med “Ja Takk” meldinger + det kommenteres “Ja Takk” som kommentarer under blogginnlegget. Det er t.o.m de som skriver at de har lest hvert eneste ord i innlegget
og at de håper de vinner 5 kg garn…!?

Nei, eg skal ikkje si at eg GIR OPP, men eg HÅPER dere skjønner hva poenget med dette var? Etter hva mange har bevist det siste døgnet så er det vel ingen av de som burde lest dette innlegget som leser så sånn sett er eg like langt. Nå til dags hvor alt er elektronisk og alle har omtrent tilgang til alt og alle bør man være forsiktige! ALLE de mange hundre som har takket  “Ja Takk” ligger ute med fult navn, rett person kan virkelig utnytte latskapen(?) deres eller det at de bare er så naive(?). SÅ ja, til syvende og sist så har du jo ingen
kontroll på hva du sier “Ja Takk” til?

 

Vil bare avslutte med at om du virkelig elsker å gjøre det samme som alle andre så gjør som meg i kwell! Eg skal nemligen sette meg godt til rette å kose meg med filmen om GRY HEGE! Hun er ei eg kjenner fra tiden når hun bodde her i Stavanger, HUN er en HELT av dimensjoner og eg er sååå glad for at hun fortsatt får gå rundt på 2 bein og får lov til å inspirerer alle oss andre! Hun har en LIVSGLEDE som alle bør misunne ♥

Du kan se filmen på NrK1 i kwell kl 21.20

 

 

 

STOL KUN PÅ DEG SELV
OG INGEN ANDRE

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

16 kommentarer
    1. Du har en unik evne til å treffe blink med dine betraktninger 🥰 Digger bloggen din 👍🏼

    2. Tenk at noen kan synke så dypt at de kritiserer deg! Du har vel ikke latterliggjort noen, det klarer de å gjøre selv. Det bilde i innlegget sier alt; sauer i flokk😄
      Den filmen om Gry Hege skal jeg også se. Fantastisk dame som holder fokuset på det som er mulig og ikke det som er vanskelig.

    3. Internett er ingenmannsland, så det er visst fritt fram for alle og skrive alt dei har lyst til. Spot on det du skriv. Kor er det blitt av alminneleg, god, gammaldags folkeskikk?

    4. Vi skal også se på Gry Hege i kveld. Hun er et utolig sterkt og flott menneske!!
      Ellers må jeg få si at jeg leser bloggen din, og de siste dagene har vært “interessane” ” 😁

    5. Sannheten kan være vond å svelge. Derfor et motangrep. Slik er det bare. Har skrollet side opp og side ned og ser det samme på innleggene. Klør i fingrene etter å påpeke det innlysende, men satt meg på dem i stedet for å fyre opp mer.
      Noen vil vri og vrenge på alt, og så kaller de det respektløst og mobbing. Sier jo mye det da.
      Kos deg med filmen. Selv trenger jeg en time eller to i stillhet etter at barnebarna har dratt hjem. Tåler ikke så mye av den slags.
      Klem fra Liv

    6. Der traff du spikeren på hode som vi sier. Litt vanskelig å skrive med en katt på fanget som ønsker oppmerksomhet og der er derfor hun skal ha små utpå nyåret. Ikke bare ho men det kommer nok flere så jeg har noe å glede meg til.
      Nå er jeg heldigvis ferdig med første erme på seterdalskofta og bånd var det ei her som sa hun hadde så snakk om flaks.
      I dag har jeg laget kokosmakroner og delfiakake da har jeg bare et slag igjen det tar vi en annen dag.
      Ha en fin kveld du også

    7. Ja eg og reagere på når flere skriver ja takk 😂😂. Går alltid inn og leser blogg for å lese hva som står der, hva du , eller butikker vil vi skal svare på for å vinne. At folk blir sinte på at de er blitt ‘lurt’ blir for dumt. Bare viser at de ikke har gjort ‘jobben’ sin. E så bra at du tar dette opp. God kveld, og filmen med GryHege ❤️😃

    8. Hei igjen!
      Ja de siste dagene har vært artige men jeg klarte dessverre ikke sitte på fingrene hele tiden denne gangen.
      Nå er det leteaksjon på gang. Noen julegaver har gjemt seg, tro om jeg har en rampenisse i huset allikevel!!

      1. Ja eg måtte le litt når du “tok av” 🙂 Men det morsomste var jo når folk svart “At de hadde lest” og likevel skrev “Ja Takk” 🙂

    9. Syns de burde bli flaue over seg selv istedenfor å hakke på deg for en feil de selv har gjort.Flokkmentalitet er ikke alltid lurt.Dem om det.
      Jeg synes du gjør en fabelaktig jobb med bloggen din.Leser den mer enn gjerne 🙂
      Jeg får ikke sett filmen om Gry Hege for jeg får ikke inn norsk tv direkte her jeg er for tiden.
      Kos deg videre i adventstiden 🙂

      1. Gry Hege sa den ligger på Nrk.no så du får se den senere for der blir den nok likkende en stund 🙂
        Kos deg masse du også 🙂

    10. Hei.
      En liten kommentar ang “klikk”. Du får mange flere klikk av meg enn normalt for jeg må innom og lese kommentarene flere ganger for dagen. Det er de små gledene/morsomhetene i livet……..
      Karamellene ble ikke vellykket….bare seige og klissete, umulig å dele…..men smaken omg!!!!

      1. Mor mi spist eofte karamell med skje fra en skål haha Selv om man er tålmodig og lar det koke i 12 t haha Er det ikkje alltid den blir stiv, mor mi pleide å skylle å fettet i fløten 🙂 Smaker er det ingenting å si på uansett 🙂

Siste innlegg