For mange Utfordinger kan gi Angst…

Foto: Vibbedille

 

Alle har me en mental helse enten den er bra eller dårlig. Selv om man anser seg selv som “frisk” skal man likevel ta godt vare på den mentale biten av oss selv, pleie den og gjøre gode ting. At mange faktorer spiller inn bør man også være klar over. Eg er vokst opp med en mor som slet i lange perioder med angst – hele livet, og til siste slutt. Anlegget for å slite med angst kan være arvelig og derfor enda viktigere å passe på. Det å vokse opp med en mor som slet med angst var ikkje alltid bare bare, noe ganger skapte det en del utrygghet og eg kunne gå rundt med en “klump” i magen. Når ting igjen var bra var man alltid nervøs for når “det” skjedde neste gang.

Det er ofte snakk om hvordan du i det daglige kan pleie den mentale helsen. Aktivitet, trening og kosthold er alltid på listen over gode råd. Dette har eg virkelig kjent stemmer etter at eg begynte å gå lange turer. Føler som regel at ting eg gjerne grubler på bevisst og ubevisst blir liggende igjen i bilen når eg drar ut, ikkje hver gang eg “Kommer på” å plukke opp tråden igjen når eg er tilbake. Føler alltid at eg restarter etter en tur! Tur er også en fin ting
å gjøre sammen med noen du føler deg trygg på, da kan samtalene gå veldig lett både om hverdagslige eller vanskelige tema. Ting som prates om på tur forblir gjerne på turen, noe som er ganske deilig 🙂
Blir nesten som en gratis terapitime med mye godt attåt!

Uansett, det var litt meg. I dag har eg sittet å hørt på HelseTipspodden og det var veldig informativt og godt
å høre på! Hovedgrunnen til at eg lyttet akkurat i dag var fordi niesen min var gjest. Hun er psykologspesialist og er dyktig i jobben sin. Dagens episode kan du høre HER på Spotify og det anbefales på det varmeste. Ellers så kan eg anbefale Fagbloggen til Psykologliv – Et sted hvor du kan lese om mye innen den mentale helsen og hva du selv kan gjøre for å få det bedre i gitte situasjoner, eller unngå at du gjerne ikkje har det så greit. Mange gode tips og nyttig informasjon kan du også plukke med deg fra Psykologliv på Instagram.

 

 

 

Det viktigste av alt?
NYT DAGEN I DAG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

0 kommentarer

Siste innlegg