Fortsatt tabu den dag i dag…

 

Me skriver 2019 og fortsatt er det så mye som er tabubelagt at man kan lage et leksikon ut av det! Det er nok til å kunne skrive et for menn, et for kvinner og på fellesen! Jepp, det ganske så utrolig! Hvis du Googler “Tabu blant kvinner”  så får du opp HVA på de første søkene?? Oh Yes: Mensen og overgangsalderen!?! Er det mulig? I 2019?? Alle har det og alle blir eldre sier eg bare, Get Over It!

 

Men, vettu hva som er skikkelig tabu å snakke om?? Ja alle har det, noen bedre enn andre, men det er virkelig noe som for mangen kan definere deg som person!!

 

Kan du tenke deg hva det er ?? Gjett?

 


TENNER!!
Alle har det, men likevel er det vanskelig for VELDIG mangen å snakke om! Det er mye man kan si om tenner, men fytti helvete de kan gjøre livet ditt skikkelig surt til tider! Er det i grunnen noe som er verre enn en psyko tannverk?? Eg bare spør? Ville før født et barn liksom!! Ja så vondt syns eg tannverk er!

 

Et smil kan si mye. Ja både et hvitt og brunt smil faktisk. Ser man et blendahvitt smil blir man nesten vill av begeistring over hvor flott det er, men ser man et brunt smil er det liksom; “Herregud, eier h*n ikkje tannkost eller? Åja, de har sikkert dårlig råd, herregud h*n må jo fikse det!”

 

Ser du, med EN gang er ikkje du som person særlig verdt, men et blendasmil der i mot, WOW, det er jo omtrent suksess herfra til himmelen skal vites.

 

Selvfølgelig trenger du ikkje har dårlig råd, være arbeidsledig eller i det hele tatt bare fordi du gjerne har stygge, brune eller råtne tenner. Du pusser gjerne tennene dine 5 ganger til dagen, bruker skyll og tanntråd som alle andre, men okke som så er tennene dine stygge! På en annen side så er det ABSOLUTT dyrt å gå til tannlegen, trenger ikkje legge skjul på det og det blir hos mangen nedprioritert og det er en SKAM i verdens dyreste land! SÅ det så! Må bare skynte meg å si det: FÅ TANNLEGEORDNING PÅ LIK LINJE SOM MAN HAR MED LEGENE! Ferdig snakket liksom! Hva er problemet?? Seriøst?? Eg ba f.eks ikkje om å få tenner? haha De tilhører jo kroppen min? Likevel blir de behandlet som noe som ikkje gjør det…Rart…Anyway

 

Ok, litt alvor nå! Mangen sliter med vonde, stygge og ekle tenner, jepp her i Norge. Skulle gjerne ikkje tro det, men det er absolutt sant! Å nei, det er faktisk ikkje bare de med dårlig råd som sliter. Det er mange måter å slite både med og uten dårlig råd, ja for tenner, det er FLAUT! Omg det er FLAUT!! Hva er vel verre enn å gå til tannlegen med stygge tenner?? Man har jo virkelig lyst å krympe seg i stolen og synke ned i et stort hull! Det er flaut å bli tilsnakket som voksen ikkje sant?

 

“Vel, du må bruke mer tanntråd og så MÅ du børste godt etter hvert måltid” “Oj, den tanna der er jo pill råtten så den må me bare fjerne” “Du må bare slutte å drikke brus for dette er nok mye selvforskyldt”

 

Selv om en tannlege er der for å hjelpe deg så kan du nok noen ganger føle at du aner litt avsky i blikket,
du føler deg kanskje sett ned på og det eneste du vil er å komme deg hjem og lukke døra
og glemme alt som heter tenner?

 

BEEN THERE DONE THAT!

 

Resultatet ble at eg hadde det vondt, veldig vondt! Både i tennene og i hjertet faktisk, ja for det var jo ikkje dette eg ville! Eg ville jo bare ordne tennene mine! Å ja, eg var flau, skikkelig flau!
Burde ikkje vært det, men ja. Trodde jo selvfølgelig at det var min feil!

 

Eg begynte å spare! Nå skulle tennene til pers på MINE premisser! Det skulle gjøres på min måte ingen andre sin. Eg mente at et tannlegekontor var en plass man kunne kjøpe tjenester, så lenge man hadde penger. Men neida, selv om det er dine tenner kan du ikkje gjøre hva du vil ser du, nei da,
du vet tross alt ikkje ditt eget beste…Hæ?

 

Det var det eg satt igjen med etter at eg av egen fri vilje gikk på en av byens største tannlegeklinikker. Det er det verste eg har gjort! De var hele 3 tannleger som sto å gravde meg i munnene og diskuterte mulige løsninger, eg hadde bare et ønske og det var å bare plukke ut det som var igjen og erstatte de, sånn type swoop swoop fix ferdig! Å nei, de ville gjøre sånn og sånn, prøve den metoden og kanskje det holder noen år hvis ikkje kan de gjør sånn…NEI sa eg!! Eg orker ikkje mer!! Nei mer tannlege! Eg vil bli ferdig, eg har gitt opp tennene mine, skjønner du ikkje?? Nei…de skjønte ikkjeja for alle ville vel ha tenner?? Ja selvfølgelig, men det trenger vel ikkje være MINE?? Mine tenner gjør vondt, ja de må være syke sa eg, tannlegen bare smilte og lurte sikkert på fra hvilken planet eg var fra. Hekkan eg var sint! Eg forlot tannlegeklinikken med røyksky over hodet og eg er sikker på at de ristet på hodet av meg. Eg var ganske så knust!!!

 

Noen dager senere fikk eg en sms fra Tannklinikken: “Tannlege bla bla har satt opp nye timeavtale til deg for videre behandlig” Eg eksploderte jo!! Ringte tvert til tannlegen og ba de slette meg som pasient for me var slettes ikkje blitt enig om noe BEHANDLING! Eg ville ha action og eg hadde pengene!!

 

Nå var eg seriøst bunn fortvilet! Hva skulle eg vel gjør når de beste ikkje ville hjelpe på MINE premisser?? Vel, det hadde tydligvis blitt snakket om meg på denne klinikken for etter noen uker ringte det en tannlege…Han var tannlege ved nevnte klinikk, men skulle starte egen praksis om ikkje så lenge og lurte på om han kunne få ta en kikk på tennene min…? Vel, eg hadde jo ingen tannlegen og heller ingenting å tape.

Det første han begynte med da eg kom var å spør hva eg ønsket! Eg fortalte at eg ville kvitte meg med tennene og bare lage nye. Har så ikkje sjokkert ut i det hele tatt, men først ville han ta en del tester. Ok, me satte i gang og ikkje ET SEKUND følte eg meg flau! Det var et lettelse å få resultatene…

Det viste seg at pga medisinene eg hadde brukt i flere år (og fortsatt bruker) ødela tennene mine pga alvorlig munntørrhet. Ikkje bare det, men tennene min holdt ikkje på å skli ut pga dårlig tannhygiene, men pga Periodontitt! Dette var en utrolig lettelse!! Min far hadde dette og mistet også tennene før han var 40
og dette er arvelig. Endelig følte eg ikkje skam lenger!

Tannlegen min sa nå at det var GODT at eg ikkje følgte rådene til hva de andre tannlegen ville gjøre, nemlig å lage et implantat! Eg kunne pga sykdommen risikere at skruene etter en tid bare hadde løsnet og da kunne sirkuset vært i gang. Det endte med at eg fikk utført det eg ville i utgangspunktet! Eg fikk trekt hele 17 tenner (i narkose) og laget protese, som i gamle dager het gebiss. Vettu?? Eg har ikkje angret et eneste sekund! Slutt på alt det vonde og ikkje minst dyre tannlegeregninger hver gang eg måtte til tannlegen for å slukke litt “brann”. Selve protesen ble laget før tennene ble trekt, de ble laget etter avstøp og etter foto av hvordan mine tenner var før de ble syke. Eg hadde et ønske om å beholde mellomrommet mitt noe som var enkelt å fikse. Da eg våknet av narkosen var de nye tennene på plass og eg kunne ikkje vært lykkeligere!

 

Men fortsatt så lurer eg på HVORFOR dette er tabu å snakke om?? Ja spesielt når det er kvinner det er snakk om?? Før eg gjorde dette hadde eg ALDRI hørt om ei dame med gebiss!! Etter eg fikk gjort det har eg KUN møtt ei!! Men aldri noe som snakkes om og eg er sikker på at det er mangen som sitter å lider i det stille og ikkje tørr! Sånn bør det jo ikkje være!

Eg har tidligere snakket om dette 2 ganger her på bloggen og det er 10 år siden eg selv fikk det gjort og hver av gangen har mailboksen min rent over av damer som skulle ønske at de kunne gjøre det samme. Mangen er flaue og de har mye vondt pga enten stygge eller skikkelig vonde tenner og mangen føler mye av det samme som eg følte. Hva er egentlig greia? For helt ærlig? Det er jo bare tenner! Men, akk så lenge de er plantet midt i ansiktet vårt er det sååå viktige og eg er kommer dit hen nå at det er på tide å ta tak i tennene nede!! Den gang da i 2009 ville ikkje tannlegen trekke alt nede og lage protese samtidig som oppe fordi det rett og slette ville bli for voldsomt. Han reddet det han kunne nede og fikset det som fikses kunne, men nåååå må eg snart ta en ny runde med tannlege…“Min” tannlege er ikkje på samme sted lenger så mulig eg må ta en ny kamp?

 

Vel, er det noe eg syns me damer trenger så er det….

 

 


….en medalje eller flere!! “ler”


Ja for jammen må me ta noen kamper her i livet, men så fikser me det meste også!
Søren heller, mye bra blir gjort og husk me er faktisk bra nok og det er uhørt at noen i det hele tatt skal
gå rundt å være flaue av TENNENE sine!

 

 

 

HUSK en ting til slutt:

 

 

DU ER BRA NOK!
♥♥♥

 

 

 

 

Go`klem fra ei egentlig så ganske tannløs Vibbedille 🙂

3 kommentarer
    1. Tusen takk for en tankevekkende og velskrevet artikkel. Nå er jeg snart 70 år, kanskje på tide å gå de siste årene i møte med en feilfri tanngard?
      Klem fra Snefrid

      1. Takk skal du ha <3 Hvis du har vondt eller er plaget så syns eg du skal gjøre det, for det å ha gode/fine tenner gjør noe med en <3

    2. Takk for et flott innlegg 😊 Tannlegen må lan gå til, men det burde helt klart ha kostet mye mindre. Jeg fikk mine tenner boret i stykker av skoletannlegen, helt uten at det var nødvendig. Hadde aldri hull i tenne før, og har ikke hatt nye etter heller.

      For å reparere det skoletannlegen ødela, har jeg vel brukt over 30.000,- Penger som kunne ha vært brukt andre steder.

      Nå går jeg til sjekk en gang i året og kommer smilende ut, NULL HULL, men med litt over 1000,- mindre på bankkontoen 🤓

Siste innlegg