Frivillig Kjøkkentjeneste

 

I dag – Fullstendig frivillig – ofret eg mange timer ved kjøkkenbenken! Ååå men det er så verdt det! JAMMY!! Gresskarmarmelade er litt sånn småluksus syns eg, ikkje fordi det er så spesielt dyrt, men ja – Det er en del arbeid, men til gjengjeld så smaker det himmelske! ♥ På Snapchat (vibbedille) nevner eg litt tips/triks i forhold til rensing av frøene f.eks, ja for de skal eg jo steke/riste/krydres = Herlig Snacks!

 

 

 

 

Det ene gresskaret hadde råtnet når det sto ute i gangen, men eg hadde både det største og minste igjen – Mer enn nok! Ble ca 2,8 kg “kjøtt” av det ene gresskaret når det var klart for gryta. DENNE OPPSKRIFTEN på gresskarmarmelade har eg brukt. Laget både med Ingefær og noe med chili.

 

 

 

 

Min favoritt når eg skal spise dette er: En skive/knekkebrød med Svart Edamer og en dæsj med gresskarmarmelade m/chili ♥ Denne er også god til andre type oster (Som Brie etc) slik som de andre marmeladene eg har laget. Som forventet ble det mye med det store gresskaret, 30 glass…
Planen er å gi bort en del til Kirkens Bymisjon når eg skal inn med Jule Go`saker +
noen glass skal spres rundt omkring, og selvfølgelig noen i eget kjøleskap 🙂

Nå sitter eg igjen med det minste gresskarer….vurderer å sylte det? ANER ikkje om det er godt, aldri smak. Når eg leser litt kommer det opp at det er godt som tilbehør til div julemiddager og vanlige middager.
Har du spist det? Er det godt??

Akkurat nå er Ali på kjøkkenet, men etterpå skal eg nå i allefall ta å fikse alle frøene før eg evn fortsetter med det siste gresskaret. Nå må eg om ikkje annet bestille flere glasser….Har jo også Tranebærgelé som eg skal lage…Ikkje sant!! Dessuten har eg tenkt å prøve meg på TyttebærSalt,
har nemlig 1 kg tyttebær i fryseren + det er gøy å prøve 😀

Men før noe annet nå skal eg koble av litt, kanskje eg skulle tatt meg en dusj? Det hadde garantert gjort godt! Ute? Det høres ut som værgudene er fly forbannet! Hekkan så det blåse! Det skal opp til stiv kuling utover kwellen så verre skal det bli!! *Koselig å sitte inne*

 

 

LAG DEG EN
BEHAGELIG KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

2 kommentarer
    1. Har smakt syltet gresskar. Søsteren min plantet litt vel mange gresskar ett år. Lurer på om hun hadde 8 trillebårlass med gresskar. Vi prøvde det meste.
      Gresskarsuppe er jo grei mat…

Siste innlegg