Fruktflesk anno 2020

 

Dette er en tradisjon! MIN tradisjon, de 30 siste årene minst er det det eg har startet Julebaksten med – ALLTID første helga i advent 🙂 Klarte det i år også, laget det i går og klippet det opp i dag 🙂 Har en ganske bra gjeng med glass som skal fylles, mye mulig at eg lager en porsjon til…med sitron, GULE sitroner *ler* Eg trodde, ja eg var rimelig sikkert på at gul farge det var noe eg hadde….Vel, eg hadde ikkje det. Derfor ble det Grønne og Blå sitroner og Knall røde Bringebær 🙂 Mange noe når det ikkje er gule flesk syns eg…?

 

 

 

Eg laget 2 porsjoner, det blir rimelig mye! En hel porsjon ble Røde Bringebær og den andre ble sitron,
men eg delte den altså i 2 og laget de blå og grønne…Å ja, eg MÅ ha gule! Vel vel, det er smaken som teller og mange har spurt meg etter oppskrifta og her kommer den:

Start med å legge 30 Gelantinplater i ei skål med 2,5 dl iskaldt vann, la det ligge mens du finner frem gryta og stiller deg ved komfyren: Ha 2,5 dl vann og 1 kg sukker opp i gryta, la dette smeltet helt – Når det nesten koker trekker du vekk gryta og skrur av plata. Ha så litt og litt av gelantinen opp i, rør godt til du har alt gelanting i gryta. Tøm også vannet fra skåla opp i, men hold igjen bittelitt av vannet. Eg holder igjen ca 1-2 ss, FORDI: Essens og farge er også væske og et par dråper for mye vann kan ødelegge slik at flesket ikkje stivner skikkelig.

Men ok, nå har du alt i gryta? Totalt opp i gryta har du nå 1,2 liter væske. Hvis du vil at ALT skal ha samme smak og farge putter du det i gryta nå, hvis du vil ha halve med noe annet tømmer du 6 dl opp i et litermål f.eks og lager en smak/farge i hver. Når det er gjort tømmer du flesket i former. Eg bruker platsbokser, brukte alle matboksene til ungene! Ca 1 til 1,5 cm tykk. La det stå, når det er stivt strør du litt sukker opp på. Eg lar det alltid bare stå til dagen etter for da er eg 100% sikkert på at det er helt fast gjennom. Så i dag har eg altås skjært det opp. Eg har et aldri så lite (stor!) system når dette foregår. Eg har en bolle med masse sukker opp i + eg har ei bolle med en stor sil over og sååå har eg ei langpanne som siste instans hehe FleskRegime! Bruker en skarpt kniv som eg først dypper i kaldt vann og så skjærer eg en og en stripe i flesket, drar stripa opp og klipper den i firkanter over bollen med sukker, velver flesket godt i sukkeret før eg legger det i sila over den andre bollen, rister godt og sååå opp
i langpanna. Der får det ligge å “tørke” litt, gjerne i flere timer før eg legger det på tette og KNUSSTØRRE glass.

Lag gjerne en extra porsjon og gi bort noen glass 🙂

 

TIPS: Her i huset liker de SURE sitroner, i 1 porsjon bruker eg 1 pose sitronsyre. (Du må knipe øynene litt igjen når du spiser de) Liker du best søte sitroner bruker du essens 🙂

 

 

* * * *

 

 

Dagen min i dag har vært….SLØV!? Det er i allefall det eg har følt, men jaggu har eg likevel fått gjort litt! Satt lenge her i morges/formiddag før eg orket bevege meg. Hoppet i en joggedress og kjørte på posten for å hente en pakke for mor mi. Kom hjem, ryddet kjøkkenet, tok meg en dusj og gikk å la meg! Var typ skikkelig trøtt! Forsvant fort inn i drømmeland og ble plutselig vekket av noen som snakket ganske høyt: “…den er bein og skinnfri og koster kr 999,- for 5 kg…” Ka fa…tenkte eg….Fikk ikkje sove igjen, sto opp, laget meg et knekkebrød og satt meg i stua. Fikk så vite at det var en fiskeselger som hadde ringt på døra! FISK?? PÅ DØRA? Jaja, konstanterte samtidig at eg kun hadde sovet i ca 50 min, min plan var å sove hele dagen…Jaja..

 

 

 

 

Ble sittende her i go`stolen og kom plutselig på at det er 1.desember i morgen, så ja, da var det bare å få den pakket og hengt opp. Var i grunnen herlig for da satt eg å så på serie samtidig.

Men nå? Tja, det er kwell og eg tror faktisk eg skal ta å strikke litt,
det er en stund siden eg har hatt en skikkelig strikkekwell 🙂

 

 

 

KOS DEG OG HA EN FIN
KWELL DU OGSÅ

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

9 kommentarer
    1. Hei Bloggen 😃

      Kom over bloggen din på FB !
      Elsk på den altså ♥️🤩🤍

      Takk for Du er du – og at denne bloggen finnes 🙌🏽

      Ønsker deg en fab 1.Desemberdag

      Klem fra @trilltrillpia

    2. deilig da :=) men du skriver i din oppskrift ha 2,5 dl og 1 kg sukker i gryten ,vil det si 1 kilo og 2,5 dl sukker ?
      ellers måtte eg flire av fiskeselgeren ,det minnet meg om tiden da vi hadde melkekyr i fjøs ,jeg stod på tankrommet og vasket utstyr etter melking da en selger plutselig stod i døren og ville selge poteter ,men det ble ingen handel ,vasker en melkeutstyr kan en liksom ikke drive med grønnsakskjøp samtidig :=) ha en fin dag da

    3. Vi har også fiskeselgere på døra her i Portugal. Ganske praktisk!
      Hilsen utflytta Sandnesgauk.

    4. Hei! Hvor kjøper du smak og farge til fruktflesket? Det ser skikkelig godt ut! ha en fin dag!

      1. Bortsett fra den gule som eg kjøpte på Rema er de andre fargene av samme type som selges på Cacas (Sistnevnte er veldig gode, skal lite til før det blir flott farge)

Siste innlegg