Ganske sjokkerende! – ALVORLIG TALT!

Foto: Vibbedille

Ok, mulig eg nå gjør alt bare verre for meg selv, men når noe er feil eller galt og eg vet det, ja da gir eg beskjed. Det gjelder så vel i mitt “ekte” liv som det her inne i SoMe.

Når det kommer til Copyright som i dette tilfellet gjelder strikkeoppskrifter er det veldig skremmende å se at så mange faktisk bare gir faen! “Så mange” er basert på Pm, melding og mail eg har fått det siste døgnet. Kommentarer som kommer på bloggen eller messenger (under eget navn) svarer eg alltid, men alt annet blir kun besvart om du bruker navnet ditt, noe som bare er rett og rimelig (Dog for all del; min mening)

Siden hele tråden det gjelder ligger åpent ute på Facebook (Strikkesida for alle) ref eg til denne for å forklare litt nærmere. Det hele startet med at eg (gud forby) brukte 2 sinte emoji på et innlegg eg faktisk fikk litt sjokk av, for helt ærlig? I en tid hvor det opplyses titt og ofte om hva en Copyright innebærer trodde eg faktisk ikkje det var mulig…? Det som ble lagt ut var bilder av CALORIMETRY med beskjed om at link til oppskriften lå i kommentarfeltet, av nysgjerrighet klikket eg meg inn på bloggen siden Calorimetry har i mange år vært en stor HIT og eg har strikket uhorvelig mange. Hva ligger så der? Joda, en kopi av oppskriften som er oversatt til norsk, uten så mye som å opplyse om hvem sin oppskrift det er. Så ja, eg ble rimelig sjokka, derav mitt svar som inneholdt 2 sinte emoji. (siden svaret mitt ligge ute for alle kan eg like godt legge det ved her:)

 

 

Ja, eg er voksen nok til å se at svaret mitt oppfattes som “Sint”, eg var jo som sagt ganske sjokka! Til mitt forsvar så kan eg jo nevne at eg temmelig mange ganger har tatt opp lignende situasjoner på en veldig høflig og i møtekommende måte hvor eg til gjengjeld har fått så ørene har flagret hvor det avsluttes med at eg er blitt blokkert. Derfor uttrykket eg heller min mening på det eg så, for ja, det var ganske frekt. Fordi om eg er en ganske stor blogger og fremstår som snill og hyggelig (noe eg også er) er eg ikkje frarøvet loven til å reagerer når noe er skikkelig feil eller galt. (Om det i såfall er tilfellet beklager eg jo virkelig) Selv om denne bloggeren ikkje hadde visst om den orginale oppskriften burde bloggeren uansett linket til bloggen hvor hun fant oppskriften hvis hun trodde det var hennes oppskrift. Så nei, det finnes ingen unnskylding for å kopiere og oversette en oppskrift på denne måten. (Det gjelder jo forøvrig alle de andre som har gjort det samme med denne oppskrifta!) Av måten den presenteres på inne på bloggen(e) gir den uttrykk for at det er bloggerens oppskrift. Dette kan jo i verst tenkelig senario bli veldig, legger trykk på VELDIG, dyrt for den som gjør noe slikt.

Foruten at det kan skape store problemer for den som publiserer slik vil det også sitte en stor taper tilbake og det er designeren selv. Nå var jo dette en gratis oppskrift, så et økonomisk tapt dreier det seg ikkje om i dette tilfellet. UANSETT, om en oppskriften koster det hvite i øyet eller om den er gratis så er den beskyttet av den samme loven, nemlig COPYRIGHTEN! Er du usikker når det gjelder en oppskrift så bruk nettet for det er ment som:
Søk og let etter svar, ikkje vær blind og post i vilden sky!

Det som skremmer meg aller mest er jo det som veldig mange mener! Det er i følge veldig mange helt idiotisk at man ikkje bare kan kopiere og gjøre hva man vil med oppskriftene, ja for de ligger jo der, HELT åpent for alle og en hver. At en ikkje kan bare dele ut en oppskrift man selv har kjøpt (“Det er jo min!”) er for mange helt uforståelig.
En klassiker er jo som alltid: “Alt var bedre før alle disse reglene kom”. La meg opplyse de uinnvidde en gang til;
Loven om Copyright ble vedtatt lenge før noen av oss ble født.

DET HELE ER EN SKAM! Hva skjer den dagen da alle strikkedesignerene pakker vekk strikkepinnene og ikkje vil designe noe mer?? Ja sant? Da sitter med der da, og strikker frem og tilbake. En annen ting: Hvorfor skal noen av oss betale oppskriftene for at du og venninnegjengen din skal få de gratis? Hmm ja ikkje sant det skurrer? Alle har me krav på lønn for arbeidet me utfører og det inkl også en strikkedesigner, tro det eller ei, men det er helt sant.

 

Eg har i ganske mange år nå frontet bla uavhengige designeren, ja ok, mulig eg har påtatt meg den “rollen” helt frivillig, men noen ganger er det faktisk på sin plass å forsvare andre enn seg selv når en ikkje klarer å se på overtramp. Hvis ingen tar til motmæle når det kommer til å overkjøre bla strikkedesignere vil tilgangen på mønster drastisk avta – Og DET er noe eg ikkje ønsker. Hvis det er feil av meg å reagere med sinte emoji når noen kopierer og oversetter andre sitt arbeid uten å ref til noe som helst,
ja da får eg jo bare legge meg paddeflat og beklage.

 

 


*

 

 

Go`klem fra ei ganske snill og grei Vibbedille som noen gangen kan bli litt sint 🙂

7 kommentarer
    1. Jeg er så enig med deg!!! Vi kan alle bli sint innimellom når det skjer ulovligheter.
      Det er forferdelig frekt at de kan gjøre noe sånt. Jeg laga oppskrift på en klut for noen år siden, brukte den i en samstrikk i ene gruppa mi. Etterpå fant jeg MI!!! oppskrift i en blogg, i bloggen stod det at det var hun som hadde laga mønsteret. Fikk ikke kontakt med dama etterpå. Jeg hadde navnet hennes på deltakerlista som jeg hadde tatt vare på.

      Man kan ikke nok mange ganger si fra om ulovligheter ang oppskrifter og copyright.
      Sist jeg sa fra i ei gruppe så fikk jeg spørsmål om hvem jeg trodde jeg var siden jeg var så negativ. Grrrrrrrr

      Vi må bare stå på og fortsette med å si fra!

      Ha en fin kveld! Klem

    2. Jeg orker ikke bli sint, for noen vil ikke lære uansett. En heller stor garnleverandør har jo vist gang på gang at resultatene (strikkeplaggene) kan være så godt som identiske, men de gir ut “sine” uansett. Gjerne rett etter en runde der “alle” har strikket originalen.

      Det jeg derimot virkelig kan bli, er ekkelt “forståelsesfull”. I denne situasjonen hadde jeg nok lirt av meg noe i duren av “Åh, har du designet dette? Så flink du har vært! Ser at større designere hos Knitty har tenkt akkurat likt, for de la ut mønster i 2006, og siden du ikke skriver at du har oversatt deres mønster antar jeg at du har designet tilsvarende. Ja, for alle vet jo at om en oversetter originalen, linker en til den. Det handler jo om respekt for designere, og gir dem vilje til å fortsette å gjøre jobben for oss.”

      1. Enten pleier eg å være veldig hyggelig å forståelsesfull, eller i den gata som du selv nevner, men eg reaferte spontant i går og det er meget sjeldent eg bruker sinte emoji 😉 Men eg har skrevet om dette så mange ganger og eg har “sagt” det så mange ganger i strikkegruppene så at det har gått noen hus forbi er helt uforståelig. Etter hva bloggeren selv skriver så tyder det jo på at hun leser bloggen min, og da blir eg om enda mer frustret! 🙂

    3. Altfor mange som ikke skjønner dette ned copyright. Virker som mange tror det er fritt fram når man finner noe på nett, det gjelder både oppskrifter og bilder. Jeg har jo selv stått i kamp en gang om et bilde som var stjelt på bloggen min. Og presentert i et ukeblad i 4 nr. Det tok meg 1 år før ukebladet ga seg og betalte meg et symbolsk honorar. Jeg vet jeg kunne forlangt et fem-sifret beløp. Unnskyldninga deres var at de hadde fått det hos «noen».

      1. Det er det ALLE gjemmer seg bak: eg fant det der eller eg fikk det av noen bla bla ja selv om ting ligger på Pintereste så betyr det aldeles ikkje at det er lovlig. Eg blir ganske matt noen ganger

    4. Syns det var helt på sin plass at du sa fra. Godt jobba!
      Skal tro hva de samme folka sa, om noen hadde tatt noe som var deres og utga det som sitt eget?

Siste innlegg