Garnshopping i eget lager – Vanskelig valg…

 

Nå vettu….No vart det liv skal du se!! Ved å begynne og spekulere i Nytt Prosjekt i går ble tante Gal trigget kan du si og da spant eg rundt her i på kwellen. Garnrommet ble litt rasert så eg må inn å rydde litt etterpå…Sånn kan det gå, men noen skatter klarte eg å rake med meg ut så dette går så fint atte 🙂 Det største problemet starter jo
i grunnen nå, ja jo eg kan gjøre det enkelt å strikket ei Stripa i hver garntype (Det hadde vært så typisk meg)
men det blir altså ikkje aktuelt samme hvor gal eg er.

Satte meg til å lese gjennom oppskriften, under avsnittet garn står Drops Air oppført, men det sto ikkje hvor mye garn. Fant det på Ravelry, og i følge Bitta sine notater der står det 3-4 nøster, det er altså fra 450 m til 600 m. Ok, da vet eg det…Da kan eg egentlig utelukke favorittene med en gang, der med sank jo hjertet mitt noen hakk…

 

 

 

…Aller helst ville eg strikket Stripa i de 2 hespene til høyre…Spørs om det er nok, da hver hespe er på 200 m.
Er jo litt surt om det stopper opp midt i felling. Dette er en gave eg fikk fra TittInnGarn, men eg finner det ikkje
i butikken nå
…Men, når eg tenker meg om så kunne eg ha blandet begge garntypene over!! Hva med å strikke Stripa stripete?? Det burde vel gå? Er jo samme farge så det blir jo bare litt strukturforskjell…
Hmm tro om eg ikkje bare må teste ut det 🙂 *Plutselig litt fornøyd igjen*

 

 

 

 

Disse har også modnet godt på hylla mi, det er Bitta sitt eget garn! En deilig brunfarge, “BolleBrun” heter det *ler* Dette hadde vært supert å bruke, elsker fargen! Samme problem her i tilfellet, 200 m pr hespe, altså 400 m…Vel, hvis du har strikket Stripa og klart deg med kun 400 m gi meg et vink – Ja og dvs hvis du også har følgt oppskrifta uten å strikke det kortere fordi du hadde litt knapt med garn 🙂 UANSETT, dette garnet er nok ferdig modnet så noe må eg strikke meg!

 

 

 

 

Velger eg et av disse da føler eg at eg safer om du skjønner, eg elsker fargene, det er meg! Petrol, turkis og lime har vært med meg i alle år, det er bare de siste årene eg har begynt å prøve meg med mer “Voksne” farger som eg velger å kalle det. Farger som er mer nedtonet, ja som brun`ish, dempet grønn`ish og lignende rolig farger om du er med meg? Eneste som irriterer meg med bildet over er at eg ikkje fikk frem hvor kvass det PT3 limefarga garnet er, tok bildene i går kwell og lyset var nok ikkje helt optimalt. Det petrolfarga er Fat Faerytale, hvert av de nøstene er på 100 m Pt3 er på ca 80, men eg har ganske mye av begge deler så det er intet problem. Eg nevnte i går at eg ikkje ønsker å strikke med Drops Air fordi eg føler det blir for lett, ja for fluffy på en måte. Fat Faerytale er jo også fluffy, eller nei det er mer hårete, men likevel tyngre og det legger seg godt når du har strikket med det 🙂 Startet nemlig på en jakke her tidligere, men den ligger uferdig i en kurv enn så lenge…Den jakken ja Mmm Den startet eg på etter den der Flamingo Kåpa mi vettu – Samme teknikk på den jakken bare eg har tegnet mønster på ei “tegneserie” ugle på ryggen, ble et helsikkens marakkel med en million smånøster så eg har en leeengre pause kan du trygt si *ler*.

 

Vel vel eg får nesten se hva eg får gjort i dag, våknet i halv 6 tiden i dag å kjente at eg burdet ha gått på do, tvang meg selv til å prøve å sove videre. Men hekkan, det ble så vondt at eg nesten ikkje kom meg ut av seng! Garantert at det er en såkalt Akutt UVI! Hadde det i jula i fjor også…Bare at denne gangen syns eg det gjorde mye mer vondt. Etter 1 time frem og tilbake på do og drikking av vann krøpe eg til sengs igjen. Tror bare eg sovnet av utmattelse egentlig for så vondt har eg ikkje hatt ved UVI før…Våknet i 9 tiden og fikk tisset litt mer, men blæra blir ikkje tømt. Vurderte legevakten, men det eneste eg fikk beskjed om i jula var å kjøpe test på apoteket, drikke mye vann og kontakte fastlegen på mandag…Tja, får se hvordan dagen utarter seg, eg er i allefall nødt å lage plass til en kwil for søvnen eg fikk i natt er neimen ikkje mye å skryte av. Planen er at Amira og Eirik skal komme på middag i kwell så eg håper det letter. Får drikke en halvliter vann til å holde det gående.

 

 

LAG DEG EN GOD LØRDAG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

13 kommentarer
    1. Huffa, god bedring. Det er så vondt.
      Ang Stripa, hadde vel bollebrunt og natur blitt fint? Men som du sier, du er jo petrol og lime, livets harde valg 🤣
      Jeg kjøpte også boka for å strikke Stripa, har både garn og bok, men ingen Stripa enda. Alle strikka det jo og da ble ikke lysten så stor mere. Men det er jo så fint!

    2. Ute på galeien igjen….?:) Huff ja, det er fort gjort. De bøkene til Bitta er jo bare sååå lekre, har 3 av de sjøl, inkludert det med sjal og skjerf. Det lyse beige garnet du har der ser jo veldig lekkert ut til Stripa.
      Ser i forrige innlegg at du er ivrig på planting av diverse grønnsaker. Artig å følge med hvordan det går. For noen uker siden kjøpte jeg stiklinger av praktspragle på plantasjen, å nå nylig kunne jeg ta stiklinger av de igjen. Om jeg ikke styrer meg litt så lever jeg vel snart i en jungel her!!
      Ha en flott lørdag med garnvalg til Stripa og alle dine planter!!

    3. Tranebær/tranebærjuice hjelper. 🙂
      Hvis du følger oppskriften/garnmengden så vil du få et langt og bredt skjerf. Du kan strikke med et nøste og så starte avfellingen med det andre nøstet. Om skjerfet da vil bli langt nok er ikke sikkert, men da kan du stoppe å øke når du synes det er bredt nok og så strikke et mellomparti uten økninger. Strikk tilsvarende lengde mellomparti med det andre nøstet før du så starter med felling. Husk bare å merke/telle hvor langt du strikker mellompartiet med det første nøstet slik at du stikker like langt på den andre delen. Stripa er visuellt ‘forvirrende’, så merking/telling er viktig for å få det likt på begge sider.

      1. Sett merket midt i selve stripa, hvis ikke så blir det bare mer forvirrende….. 🙂

      2. Eg spiser faktisk tranebær hver dag, men kun fordi eg syns de er gode 🙂 Eg sa dette på SUS, men de anbefalt å bare drikke masse vann frem til eg kom meg til legen på mandag. Tranebær er godt for mye sa de, men de vil ikkje kunne hjelpe noe særlig der og da på en måte.

        Husker det var mange som plundret da det ble strikket for et par år siden, godt mulig at eg blir en av de 🙂

        1. Ja, det var masse snakk om å ‘knekke koden’, men det er absolutt ingen kode 🙂 Strikk akkurat som det står, se hvordan mønstret trer frem og fortsett slik. Hvis du velger å strikke et mellomparti, så strikker du kun 2 av de 4 omgangene, om det var 1 og 3, eller 2 og 4 husker jeg ikke akkurat nå. Skulle du trenge hjelp, så send meg gjerne en pm, eller let etter svar på bittamis side. Men dette fikser du 🙂

          1. Eg har blitt ganske god på å koble ut den fornuftige delen av hjernen når det er noe eg ikkje forstår, for som du sier så blir det bra om man kun gjør som det som står 🙂 Begynner man å tenke, vel…da blir det kaos 🙂

    4. God bedring. Dette er ett stadig tilbakevendende problem hos meg også.
      Det som har hjulpet meg i det siste er å drikke vann med eplesidereddik.
      Men da har det ikke vært kommet så langt som hos deg tydeligvis.

    5. Hvis det hjelper noe i forhold til valg av grn og mengde, brukte jeg nesten 3 fulle nøster av mini alpakka fra sandnes. Det var det jeg hadde igjen av den fargen. Ble et akkurat passe skjerf etter min og mottakers mening:)).
      God bedring med uvi, helt riktig å drikke rikelig for å skylle gjennom blæra og nyrene.

Siste innlegg