God Jul – Helt uten diagnose…

 

Nå er det søren ikkje lenge før alt er over og et nytt år kan starte! Eg gleder meg! Eneste forsettet eg har gitt meg selv er at eg skal fortsette med alt det som har gjort meg godt i 2023 utover i heeele `24! Med alle de turskoene eg har kjøpt i år hadde det vært en skandale om eg skulle slutte med de gode vanene, eg er sikker på at store søs hadde klasket meg i bakhodet med de nye fjellskoa mine!

Dette året er virkelig vært et år som har markert seg for min del, eg har gjort alt det eg ville og har hatt lyst til og det er noe eg skal fortsette meg. Noen vil kanskje si at det er en bragd pga alle de skavanker eg har, men aldri, ikkje en gang har eg brukt egne diagnoser for å fremstå som enestestående nettopp pga dette. Det er kun de siste ukene eg har hatt vonde problemer for å gjennomføre…Å nei, det er slettes ingen ny diagnose, kun en fotvorte…!! haha Den skal forøvrig fjernes 4.januar!! Gleder meg!

Det eg har gjennomført i er jo flott selv for en 100% frisk person. Eg syns det er flott når eg leser om personer som klarer “store” ting selv med alvorlige diagnoser, det ER en bragd, men det er mange måter å bruke sin diagnose på uten å heele tiden sette den foran seg selv…Mange skulle hatt medalje for sin innsats nettopp pga sin diagnose, det er mange som aldri legger seg ned selv om de har hele verden av utfordringer mot seg, de kjemper og de gir seg ikkje. De kjempe mot urett og de kjemper for fremdrift av egen sykdom selv om de vet at en “Kur” aldri vil kunne hjelpe dem selv, de står på for ANDRE – Det er et ekte forbilde, for meg! Om du står opp for andre uten
å kreve en pris, da har du et stort hjerte – Mener nå eg da. Som eg flere ganger har sagt: “Man skal være ego
i forhold til egen sykdom osv”
fordi det alltid er noen som har det verre…Men, begynner man å sette diagnosen sin foran seg for alt man gjør, eller skal gjøre….? Vel, det er vel slettes ikkje veien å gå for å bli bedre, selv om man ikkje kan bli frisk? På den måten gir man seg selv begrensninger samtidig som man opplyser andre om “Eg er ikkje frisk og alt eg gjør er bra nok”? Et betent tema å prøve å gjøre seg forstått i uten å bli misforstått, eg vet…

Det er det samme om man spør i plenum hvorfor nettopp DU bør vinner ditt eller datt f.eks? Når personer da ramser opp alt som er galt med en selv, alle problemene og utfordingene som grunnlag for å vinne noe..? Blir ikkje det litt feil? En person er jo sååå mye mer enn sine diagnoser. Eg kan jo selvfølgelig syns synd i en alvorlig syk person, eller en person med andre utfordinger, men om den personen er et dass da..? Har vrangsynte verdier som eg ikkje vil ha noe med å gjøre? Skal eg da se gjennom dette fordi personen er syk..?

Nei, eg tror eg må ro meg i land her nå...Men det kan eg si: Eg har fått et nytt syn på flere personer de siste ukene, og eg har fått et innblikk om meninger som florere om meg selv. Det er helt greit, for det er for så vidt personer eg ikkje trenger å forholde meg til. Eg har et knippe med gode venner som eg kan strekke meg langt for,
og det er mer enn nok for meg.

Neste år har eg tenkt å gå flere mil enn i år, eg skal bestige flere topper enn i år, eg skal både gå lengre
OG høyere, ikkje på tross av mine diagnoser, men fordi eg KAN! Eg skal gå sammen med gode venner, og gamle venner. Me skal møtes andre steder i landet, gå samme og lage minner – Fordi me kan!

 

“Det er en menneskerett å være syk på en slik måte at man har litt glede av det”

 

 

 

GOD JUL

 

 

 

 

Juleklem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

6 kommentarer
    1. Mange kloke tanker. Man har diagnoser, man er de ikke. Det tror jeg mange glemmer. Både de som har diagnosene og de som møter noen med diagnoser.

    2. Slik jeg ser det, har du gjort en Goooood Jobb med deg selv dette året, når jeg ‘bare’ ser på postene dine *S* Du gjør ‘ting’ som får deg til å føle deg vel, ting du trives med. DET er det viktigste i ‘min Bok’ *S*

      Jeg er ikke ‘flink til’ å gå, men jeg kommer meg rundt på sykkelen, så lenge jeg kan klare det og kan bruke hendene er jeg fornøyd *S* Jeg gleder meg over det du får til, og det Jeg får til *S* I dag blir det ‘krumkakekrumming’ etter planen (og en liten tur på butikken) *S* ellers er dagen ‘Bare Min’ *S*

      Kos deg med dagen og nyt Jula med dine *S*

    3. Amen. Du uttrykker skriftlig akkurat som jeg tenker, men ikke har fått formulert. Takk ❤️

Siste innlegg