Havrevafler med nøtter

 

Eg har så lenge eg har vært “syk” hatt problemer med mat, men det er først de siste 2-3 siste årene at eg har følt eg har reagert på bla mel. Har eg spist noe med mel blåser magen seg opp innen kort tid. Har også flere steder lest at de med lavt stoffskiftet bør kutte ut mel(?) Veldig usikker på hva som er rett/galt på det området, syns det er vanskelig å sette seg inn i og ikkje minst å skjønne det! Eg har jo ingen skjoldbruskkjertel
og tar medisiner for dette.

Uansett, her er det magen som reagerer på mel. De gangene eg har klart å avstå fra mel i noen dager har eg kjent at det har vært bedre. Samtidig har eg ikkje vært motivert til å “jobbe” med saken, har vært så mye annet i luften det siste halvåret. De siste 2 mnd har eg unngått det så godt eg kan, inkl også pasta, ris, poteter, brus, snop og chips. Eg tar meg et glass sukkerfri cola til middag, utover det er det Fun Light/Taffel eller vann.
Kjenner at det er godt for magen!!

Så ja, derfor blir det en del eksprimentering på kjøkkenet!
På den måten oppsto mine havrevafler, nå også med nøtter *ler*

 

 

 

 

Eg spiser mye havre og nøtter, det kjenner eg gjør mage og tarm rolig på en måte. Har også malt store havregryn slik at eg får “mel”, ellers har eg malt mandler, valnøtter og hasselnøtter. Nå har eg testet det i vaflene og det ble helt supert! Skal etter hvert teste ut å bake brød 🙂 Spiser ikkje brød i det hele tatt, har ikkje gjort det de siste 2 årene. EN sjelden gang har eg tatt meg ei grovskive….men det er jo mel i så helt bra er eg ikkje etterpå.
Nå går det i knekkebrød laget kun på frø, eller havre.

 

 

 

 

Det lille Belgiske Vaffeljernet eg kjøpte i fjor har vært mye i bruk!

Havrevafler m/nøtter:
Pisk 2 egg lett med en gaffel, tilsett:
1 dl lettkokte havregryn
Ca 1 ss med malte hasselnøtter
Ca 1 ss med malte mandler
Ca 1 ss med Havrekli

Rør godt og tilsett Havremelk til du får ei litt halvtjukk røre. Sett den i kjøleskapet ei stund slik at røra får svelle litt. Bruker Go`hjerte olje til steking. Er røra for tjukk etter en runde i kjøleskapet tilsett litt havremelk.

 

 

 

 

Dette ble middagen min i dag også! Det er skamgodt! Stekte i tillegg litt valnøtter sammen med resten – Stekte nøtter er godt! Pasta og ris er enkelt å unngå, eg gjør det enkelt og erstatter det bare med grønnsaker 🙂 Ellers spiser eg fisk og kylling, rødt kjøtt er som betong inn i mitt system, selv om eg er glad i lam +
at dyrefett gjør meg veldig kvalm.

Dette er ikkje snakk om slankekur, men bare eg som tester ut visse triggerområder pga
den omstrukturerte magen min….Det er sånn eg ser det i allefall:)

MEN! Det viktigste av alt her nå: Disse vaflene var skikkelig godt,
de funker suverent med syltetøy også 🙂

 

 

 

HA EN FIN KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

3 kommentarer
    1. Middagsvafler høres ikke dumt ut 🙂 Jeg har heller ikke skjoldbruskkjertel. Operert vekk. Piller resten av livet. Men merker lite til det ellers 🙂

      1. Merker ikkje så mye til halsen eg heller annet enn når “stoffskiftet” svinger, men etter at de skrudde opp medisinen ble det mye bedre 🙂 Greit å være riktig medisinert 🙂

Siste innlegg