“HJELP! Eg glemte oppskriften!”

Bilde tatt med filter

 

Eg er veldig ofte den først til å si “Ja, selvfølgelig!” når noen trenger hjelp, men de som nå kjenner meg vet at grensen går ved å dele oppskrifter. Derfor blir det veldig ofte et dilemma når noe roper ut på Facebook at de har reist på hytta og glemt oppskriften….Er det i grunnen mulig i det hele tatt? Ja vettu? Akkurat det er meg en gåte hver eneste gang! ER DET MULIG? *ler* Selv om det første eg pakker når eg skal på tur er strikketøy og oppskrifter er det tydeligvis mange som glemmer dette, vel vel. Det som er så herlig nå er jo at de aller fleste oppskriftene kjøpes elektronisk, så hvis du har husket mobilen eller padda så følger jo oppskrifta med,
eller i allefall muligheten til å laste den ned. Men, fellesnevneren som ofte går igjen hos de som har glemt oppskrifter er at den finnes enten i ei bok eller et hefte som ikkje ligger på nett. Når noen så spør på nett om noen kan hjelpe så er det alltid EN som tar bilde av oppskrifta og bare sender den avgårde, helt uten å tenke, selv om 97 personer allerede har kommentert med at DET er ikkje lov…

Vel vel Strikkeren i nød fikk nå i allefall hjelp…..Eller ble bare alle me andre lurt?

 

Før eg fortsetter skal eg bare påpeke at det selvfølgelig skjer at noen glemmer oppskriften og er oppriktig fortvilet der de sitter 100 mil fra folk og fe uten mulighet til å fortsette på strikketøyet sitt, men som med alt annet er det jo noen som utnytter dette…dessverre

 

Me har jo ofte hørt om disse Hemmelig gruppene på Facebook hvor det omtrent ikkje er en regel uten om å holde kjeft om hva som skjer i gruppa, ikkje det? På disse gruppene deles ALT av oppskrifter, pdf`er blir delt i innlegg, screenshot av oppskrifter og bilder tatt fra strikkebøker, ja you name it, alt får du tak i der sies det. Noen ganger er det jo gjerne et strikkedesign som tar helt av i StrikkeNorge og alle vil ha det – En del av slike design finnes gjerne bare i ei bok som du faktisk må kjøpe i fysisk form. Ikkje uvanlig at den koster ca 300 kr, da blir det hurlumhei fordi de fleste vil jo bare ha den ene oppskriften. (Kan jo ref til DETTE spetakkelet som herjet i fjor!) Tja, eg vil tro at når du skrive på FB at du sitter på hytta og har glemt oppskriften kan dette løse problemet ditt! Ja du vil muligens oppleve mye pes i kommentarfeltet, men som sagt, det er alltid EN som ikkje bryr seg, tar et bilde og bare sender det avgårde. På en Hemmelig  gruppe vil et sånt oppskriftsbilde omtrent går viralt – innad i gruppa skal vites!
Det florerer med mange slike kopier fordi det alltid er EN som ikkje bryr seg.

At det er sånn er trist, aller mest trist er det for den som har skrevet boka/oppskriften, men også for den som faktisk sitter på hytta – 100 mil fra folk og fe. Fordi noen driver på denne måten ødelegges det for så mange flere, det å drive med svindel og bedrag, samme hvilken skala så får det ringvirkninger. Eg er ikkje medlem i noen av disse hemmelige gruppene, tror ALDRI eg hadde fått godkjent et medlemskap om eg så skulle funnet ei av gruppene. Men, eg får meldinger fra folk som er medlem og som forteller om uhemmet deling og kopiering av oppskrifter. Hva kan man egentlig gjøre? Prøver vedkomne å si noe så er det på hue og ræva ut. Selv om man skulle sitte på screenshot vil eg tro det blir mye ord mot ord + veldig liten prioritering hos…hvilken instans?

Dette skjer ikkje bare i strikkeverden, ser faktisk samme greia i de Perlegruppene eg nå er blitt medlem av.
Der gjelder de samme Copyrightreglene når det kommer til mønster. Det er mange som sitter på hyttene sine der også gitt…problemet da er at de har kjøpt seg ei sånn perleeske med brett, perler og mønster, men så har mønsteret på en eller annen mystisk måte forsvunnet…!! Da ønsker de at noen skal ta bilde av et mønster og sende det til de, ja for de har jo tross alt kjøpt eska…!? Slike esker med alt opp i er ofte en limited edition og koster en del…. DA er det lettere å prøve å lure til seg et mønster eller 2.

Hva eg vil med dette? Tja, ikkje annet enn å fortelle deg at slike ting foregår. En god regel man kan lene seg på om noen skulle mase ang et mønster eller oppskrift er at det finnes ingen god nok grunn til å kopiere en oppskrift
å sende den avgårde…..ikkje en gang til ei hytte 100 mil fra folk og fe!

 

Annet som er verdt å lese finner du HER HER og HER

 

Men nå? Egentlig er eg skikkelig søvnig og sløv i varmen så enten må eg slenge meg litt på sofaen….eller så går eg ut å skvetter litt kaldt vann rundt omkring (Vanne litt altså!) Har plantet enda flere frø i dag slik at eg få flere høstedager 🙂 Er greit sånn 🙂 Uansett kan det være at eg må blund elitt på sofaen…ZzzZZzzZZ

 

 

HA EN HERLIG KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

8 kommentarer
    1. Æ har i helga vært i lyst til å spørre.Flink som æ var,pakka æ ned bolen,ferdig ermet,påbegynte erme,mønster fargen å ekstra bunnfarge.Jepp,glemte mønsteret.Men æ spørr ikke om folk hadde det.Æ bare flire av kor flink æ var.Åsså tok æ med 4 nøsta feilkjøp.Byttet de,å måtte kjøpe 2 sett rundpinna.Blei litt dyrt å være glemsk.Men nu har æ ett skjørt på nye pinna å nytt garn. 😂

    2. Nå er det min tur til faktisk å ha glemt den oppskriften, som jeg laminerte før hytteturen..
      Jeg har den riktignok på mobil, men så mye lettere å lese på arket. La oss håpe jeg lærer! 🙂

    3. Dumt at folk bryter de reglene. Jeg tenker på de som lager bøkene, eller oppskriftene. Helt feil at folk “stjeler” 🙁

    4. Jeg spurte etter en oppskrift. Fikk den på pm av mange. Uten ha spurt om det. Fant den etterpå på nett og kjøpt den. Min samvittighet.

    5. Jeg har heldigvis aldri glemt mønsteret hjemme (“bank i bordet”), men en gang glemte jeg mønsteret hos noen jeg hadde vært på besøk hos! Krise!! Det løste seg ved at de sendte mønteret i posten til meg, så da strikket jeg på noe annet i stedet for til jeg fikk mønsteret.

    6. Jeg tar alltid bilde av mønsteret med mobilen – da slipper jeg å glemmedet, for mobilen er alltid mez

    7. I ei av mine grupper på fb var det en som fortalte at nå var de ankommet hytta, og det verste av alt var et mønster som lå igjen hjemme. Det ble spurt etter antall masker i opplegget, hvor mange cm vrangbord, hvor mange cm langt før mønsteret begynte og en del andre spørsmål.
      Jeg stilte noen kontrollspørsmål, og fant da ut at vedkommende hadde ikke mønsteret i det hele tatt.
      Gjett om den personen følte seg flau.

      Det nytter ikke å lure meg 😉

    8. Igjen, supert skrevet……Jeg kjøpte nylig en oppskrift nå. Kosta meg kr. 60.- fikk den på pdf….lett å sende videre…Men sånt gjør man ikke!

Siste innlegg