Det blir verre ser du…!

 

Vel, det kan i grunnen bli verre…Du har nok gjerne fått med deg at eg har røsket litt i betente tema den siste uka med DETTE og DETTE INNLEGGET? Det må eg si, eg var ganske nervøs da eg postet begge de innleggene for man kan jo aldri vite, ikkje sant? Men, det var en stor lettelse når så vanvittig mange følte, så og MENTE det samme! Er ikkje alltid bare bare når man sitter her alene og observerer diverse, da er det godt
når også andre er enige ♥ Tusen Takk skal dere ha alle sammen ♥

Det største problemet i grunnen er at det stopper ikkje med dette…Problemet er så mye større enn dette ser du og det kan du havne opp i selv helt uskyldig uten at du selv vet det! Det er nemligen ikkje bare medlemmer av strikkegrupper som sniker til seg gratis oppskrifter, eller stjeler som de egentlig gjør, nei da! Eg har nevnt dette før, men det så egentlig ikkje ut som at så veldig mange reagerte da. Håper at flere får øynene opp denne gangen! Det verste er jo at butikkene hvor me skal føle oss trygge når me shopper gjør også dette og da kan du havne midt opp i det som sagt – helt uskyldig! Det gjelder både nettbutikk og “ekte” butikk. Det er veldig mange av de store utelandske Strikkedesignerene som me elsker her i Norge som blir lurt når det kommer til salg
av oppskrifter og det er overhodet ikkje greit!

Nei, dette er ikkje bare noen flåser eg slenger ut av meg og nei, eg vil heller ikkje skrive hvilke butikk(er) dette dreier seg om – Ikkje ennå! Det eg kan gjøre er å fortelle DEG hva du ikkje bare bør gjøre, men du SKAL gjøre hvis og når du kjøper ei oppskrift som er av en utenlands designer, ok? Det er nemligen SÅ enkelt å sjekke.

For å si det sånn, kommer du over oppskrifter av Isabell Kraemer, Marie Wallin, Heidi Kirrmaier, Joji Locatelli eller Veera Valimaki som er noen av de designerene det gjelder og er oppskriftene enten oversatt til norsk eller selges i GarnKit så skal du avslå og ikkje la deg friste!! Eg vet at mange kunne tenkt seg norske oversettelser på flere av oppskriftene til disse designerene, men INGEN av de har gitt tillatelse til at oppskriftene skal oversettes til norsk eller selges i Garnkit. Grunnen til at eg vet dette er fordi eg har dialog med de alle 5. Det du kan gjøre om du kommer over en oppskrift er å søke designet opp hos designeren det gjelder, dette gjør du på Ravelry. ALLE disse 5 opplyser om hvilke språk du kan få kjøpt oppskriftene i, så HVIS de har tillatt at en av oppskriftene kan bli oversatt til norsk så er det opplyst på Ravelry. Ok? Vet f.eks at Isabell Kraemer har en genser som er oversatt til norsk og den har hun selv lagt til på Ravelry så du får den med når du laster ned oppskriften.

Det som også gjøres av butikken(e) er at de kjøper f.eks 1 oppskrift og vil du som kunde kjøpe oppskriften får du en kopi…Det sier jo sitt! Eller, hold deg fast….Du kan kjøpe en kopi av en oppskrift som befinner seg i en bok…samtidig kan du få den oversatt til norsk…

 

MEN, la meg nå være lynkjapp!! Eg VET at det finnes butikker som kjøper seg lov til å selge
X-Antall kopier av en orginal, men dette dreier seg ikkje om det.

 

Så ja, det er jo ofte sånn at hvis ting virker for godt til å være sant så er det som regel noe fanteri med det. Det er ganske fortvilende for utenlandske designere fordi de har ikkje alltid muligheten til å ta tak i dette selv, men de var alle 5 ganske så sjokket når de fikk se hva som foregikk! Så da syns eg at inn til videre må me her i StrikkeNorge bare være veldig OBS på hva me kjøper og ikkje bare ta alt for god fisk. Det BESTE er å bare kjøpe de oppskriftene me vil ha direkte hos designeren selv inne på Ravelry, da får ikkje bare me en orginal,
men designeren får også betalt.

 

SÅ fra nå av er du obs på følgende:

Kopi av en oppskrift – Da BØR det skurre og du har da lov å spørre selgeren om de har lov å selge kopier. VELDIG ofte vil da selger bekrefte dette hvis de har tillatelse, hvis ikkje? Ikkje kjøp!

Oversettelse av en utenlandsk oppskrift – Sjekk hos designeren selv på Ravelry.
Ligger den ikkje på norsk der, ja så finnes det ikkje en lovlig oversettelse.

Kopi av en oppskrift i en bok? – Den er drøy, men spør selger om de hva de kan bekrefte dette med.

GarnKit med oppskrift fra en av de nevnte designere – IKKJE kjøp!

 

 

Husk at me skal ikkje bare ivareta våre egne her hjemme – Me skal på ingen måte utnytte de flotte designerene fra andre land heller. Copyrighten er lik over hele verden og ikkje bare det, men andre land har som regel mye strengere straffer når det kommer til kopiering. Det kan virkelig svi!

Så ja, det var vel det eg ville nå før eg setter meg godt tilrette å strikke på min giganske kosegenser! Ups!
Jepp, den blir ganske stor….jaja, pytt pytt!

 

 

 

KOS DEG OG SETT PRIS PÅ EN
DEILIG STRIKKEKWELL

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

10 kommentarer
    1. Hvis du tenker på garnpakkene av div. strikkedesignere på facebook i det siste, er det ikke bare ulovlige kopier, men de som bestiller og betaler, får ikke varene. Det må innrapporteres til facebook med én gang. Har rapportert selv noen stykker.

    2. Nå ble jeg virkelig betenkt. Hva med oppskrifter man får sendt på e-post, det er jo veldig vanlig. Ofte står det at hvis man vil ha oppskriften med som papirkopi, ja papirKOPI, så må man betale, husker ikke hvor mye, men såpass dyrt at man velger jo e-post da.

    3. You go girl!! 👏🏻👏🏻
      Synes det er flott, og tøft gjort, at du tar opp slike «betente» temaer her i StrikkeNorge. Det er ikke bare med på å sette søkelys de som synes dette er greit, men det er også med på å opplyse alle de som fortsatt ikke klar over hva dette innebærer 👍🏻

      1. TAKK skal du ha! 🙂 Har sittet å holdt litt pusten etter at postet innlegget så det gjorde godt å høre dette <3 Takk skal du ha 🙂

    4. Glad for at « min» strikkebutikk nekta dama foran meg og kopiere ei oppskrift. Dama vart sur og gjekk.

Siste innlegg