Hjelp meg å forstå…

Foto: Patrick Pleul/DPA/NTB Scan pix

 

Me lærte tidlig at søppel ikkje skulle kastes verken på stranda eller i naturen ellers. Spiste me is i bilen skulle ikkje papiret ut av vinduet. Dette har me også prentet inn i hodet på våre små mens me voksne sorterer søppel til den store gullmedaljen. En miljø“stasjon” under vasken på kjøkkenet er blitt ganske så vanlig i de fleste hjem. Rydder man i hus, hage og heim, ja så kjøres ALT til gjenvinnga. Ikkje minst så panter me flasker som aldri før!

Noen av oss går også lengre ved å bli både vegeterianere og veganer – Alt for miljøet. Det oppfordres til kjøttfrie dager, uker, måneder(?). Det kommer mer og mer veganske produkter så alt ligger virkelig til rett
om du vil gjøre din skjerv – For miljøet…

 

 


Etter hvert blir det jo også færre og færre biler i sentrumskjernene, parkeringsplasser ryddes bort. Ingen biler, tja, ingen P-plasser. Enkelt regnestykke. Frem med sykkel og hjelm. Om det blåser, regner, snør eller er orkan? – Spiller ingen rolle – Alt for miljøet.

Alt dette er jo for så vidt vel og grei, Alt for miljøet, ikkje sant? Man vil da ikkje vandalisere ALT for våre etterkommere, men det er da eg sitter her å funderer….

 

 

Hva med….

Foto: Jan Kåre Ness

 

…DETTE…

 

Foto: Brian Cliff Olguin VG

 

…og DETTE??

 

Hvem er det som tjener på dette? Det er jo verken naturen eller havet vil eg si, altså MILJØET, som me kjemper så innbitt for! Føler vel EGENTLIG at den evinnelige sorteringa mi og plukking av strandsøppel
er ganske så forgjeves på en måte…??

 

– Norge reduserer seg selv til en ressurskoloni der vi gir bort våre naturressurser til utenlandske investorer og sitter tilbake med alle ulempene og noen knapper og glansbilder, sier Stein Malkenes

 

 

Please enlighten me??

 

 

 

Go`klem fra ei noe Frustrert Vibbedille.

7 kommentarer
    1. Våre etterkommere vil neppe tilgi oss. De vindturbinene er for jævlige..unnskyld uttrykket! Svære skoger av sånt ødelegger vår fantastiske natur, og i tillegg bråker de , forstyrrer mennesker ( ja, det er folk som må bo i nærheten av noen av dem), forstyrrer helt sikkert dyrelivet også, tar livet av fugler, millioner av insekter drepes årlig av hver eneste vindmølle..
      Å ja, jeg glemte jo å si at det må lages stygge anleggsveier inn i de “uberørte” områdene, så det er ikke bare mastene som er stygge. Enorme inngrep i naturen. Da foretrekker jeg dem til havs, laaaangt til havs så det ikke er for mye fugler og insekter som dør, men så er spørsmålet: Skal de bare dumpes i havet når de er modne for utskiftning?
      Må vi virkelig bare ha mer og mer energi…når vi egentlig bør bremse forbruk og alskens kraftig ned? Sånn i miljøets navn.

      1. En annen ting som forundrer, ja med tanke på at me her I NORGE produserer så mye strøm: Hvorfor er strøm så inni hampen dyrt da?? Her sparer og sparer me på strømmen me bruker, men regninger øker stadig…?

        Var en tur i havna her om dagen, der lå faktisk HELE kaiområdet med slike Vindturbiner! Å inne HAMPARÆVA de var digre, det var da eg virkelig skjønte hvilke skade dette må gjøre på fjell, hav og alt som lever rundt der, ja også inkl oss mennesker! Hadde klikka om det sto en på haugen her borte. Syns det er TRIST eg, ja rett og slett bare trist…

    2. Om vindmøller er en god idé, kommer veldig an på hvor lang tid det går før de går i stykker og må kastes. Det kan hende at de holder i 100 år, men det kan også hende at de detter fra hverandre før det er gått 10 år.

      1. Uavhengig av hvor lenge de står så er jo allerede mye av skadene skjedd. I en sånn “sak” vil eg si at det er absolutt flere tapere enn vinnere og det er bare trist 🙁

    3. Tusen takk for at du skriver om vindturbiner! Alt teller for oss som er motstandere, media har jo fått munnkorg. Det må vi jo tru når saka ikkje var nevnt i en eneste debatt før valget. For mange blir denne kampen som å skalle hode i veggen, men vi gir ikkje opp. Hele kysten, innlandet som Finnskogen og, er planlagt som svære industriområder, ikkje som “vindmølleparker” som utbyggerane kaller det. Det er absolutt ingenting som minner om park, heller ikkje minner de om de søte vindmøllene som danskene hadde i gamle dager. Fjella våre blir knust og herpa for evig tid, fjell vokser ikkje opp igjen. Vi KAN ikkje få bedre klima ved å ødelegge naturen. Vi er mange som kjenner på sorg og kjemper videre.

      1. Vet du? Det var først da eg for litt siden var nede i havna her at eg så hvor forjævlig svære de var at eg fikk et diger A-HA opplevelse! Hele kaiområdet var fult opp av vindturbiner!! HERREGUD sa eg til Ali, er jo søren ikkje rart at fjell og natur blir knust når disse skal opp! Eg kan stå på terrassen, se bort på fjellet og der snurrer de rundt i ei lang rekke!! Første gangen eg så det så tenkte eg; “Hmm kult” Men nå?? Herregud det fjellet “Vårt” må jo være fullstendig smadret! SÅ det er da eg lurer på hva vitser med å være miljøbevisst er?? Me “vanlige” folk samler boss og sorterer hver eneste dag, men øvrigheta KNUSER jo alt det vakre naturen har å tilby!?! Hva er LOGIKKEN!?? Jepp, eg kjenner eg blir forbanna! Jæ…forbanna! Dere må bare stå på Liv <3

Siste innlegg