Hva har du som strikker lov til? Egentlig…?

 

Ååååå det er jaggu vanskelig å strikke, altså å VÆRE en som strikker. Det å strikke, ja det kan du lære lett som bare det, men sååå vettu, når det begynner å “ta av” det er da du må passe deg haha Hvis eg tar høyde for temperaturen som har vært de siste dagene er det visst nok veldig vanskelig og ikkje minst veldig urettferdig
å være en strikker. Det er så mye å forholde seg til at enkelte vurderer
å bare legge ned strikkepinnene og selge garnlageret.

HALLO!?! Du må jo ikkje gi opp, hvem tror du at du straffer med det? Ja, ikkje meg i allefall, det er jo deg selv-
så du tjener absolutt ingenting på å gå drastisk til verks. Nå syns eg me skal trekke pusten dyyypt inn med nesen og puste godt ut og se HVA me har tilgjengelig i denne Gale Gale, men akk så vidunderlige Strikkeboble
me alle befinner oss i 🙂 Ok, er du med?

Se på deg selv, hvor mange strikkevenner har du i SoMe? Norske, og ute i verden? Ja ikkje sant? Det er en del, ok. Når du er på jobb eller er ute å driver på med andre ting enn strikking, hvor mye gleder du deg til å komme hjem og kicke av deg skoene i gangen for så å lande i sofaen med strikketøyet? Hvor ofte våkner du om morningen og det første du tenker på er det knallkjekke strikketøyet som ligger å venter i kurven? Skal du bare ofre alt det pga noen lover og regler?? Skal du la ting som er en selvfølge bare ødelegge all morro`a for deg?? Ellers i livet ditt da? Diskuterer du f.eks lover og regler like mye da også og gjør alt du kan for å forbigå dem? Tviler, så hvorfor skal du gjøre det i den delen av livet ditt hvor alt egentlig ligger til rette for at du kan kose deg så mye du vil og bare meske deg i de flotteste oppskriftene og en hel himmel av garn!?

Me får faktisk ALT servert på et sølvfat mer eller mindre! For 25 år siden måtte du f.eks ut i 15 minus (på vinteren altså) og minst 30 cm med snø, kjøre langsomt i lange køer pga snøværet for å komme deg til en garnbutikk å kjøpe et mønster. Som oftes måtte du kjøpe et hefte og veldig ofte måtte du også kjøpe 4 nøster med garn du ikkje ville ha for å få akkurat den genseren du ønsket. Nå? Ja du kan sitte godt og varmt under teppet med laptop`en på fanget, du kan sitte å bla i de nyeste strikkeheftene, velge akkurat hvilket design du vil ha, “Klikk klikk” og oppskriften sveiper opp på skjermen din “klikk klikk” og der kom den jaggu meg ut i printeren rett ved siden av deg, som oftes helt gratis og ikkje måtte du kjøpe garn du ikkje vil ha heller.
SÅ ja, på SØLVFAT sier eg bare 🙂

 

 

 

 

DERFOR syns eg at me skal være sååå TAKKNEMLIGE for at det finnes personer som elsker å designe og lager så mye lekkert og flott som me bare kan forsyne oss av, ja fra øverste hylle! Joda, selvfølgelig er det lov å stille spørsmål om du skulle syns noe ikkje er Ok, men du kan ikkje kreve at en hel yrkesgruppe mer eller
mindre skal gi bort rettighetene sine bare fordi du mener det er feil?

Aktuelle innlegg relatert til saken finner du HER HER og HER!

 

 

SOV GOD, DRØM SØTT OG HA EN
SUPER FLOTT LØRDAG

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

6 kommentarer
    1. ja det er sant ,i dag kan vi kjøpe et mønster eller laste ned et uten å måtte kjøpe hele heftet :=)jeg er i grunnen ingen sommerstrikker,men jeg har 2 strikketøy rett ved siden av men i år,tar i det litt hver dag,koser meg med det

    2. Hei,go’morgon!
      Og her sit ein liten hobby-designer, og er so einige med deg! Smiler. Fyrst heldt eg designa mine for meg sjølv, og hekla/strikka dei kun på bestiling. So oppdaga eg at dei vart kopierte, og andre selde oppskrifter på mine design . Sukk! Då vart det til at eg tok meg bryet med å skrive oppskriftene sjølv. Det har eg fortsett med, og det er kjekt! Smiler. – Og plutseleg tikkar det inn ein mail med kr. 30 – 35 eller 40. Er så kjekt atte!! Stort smil.

      Eg er for det meste ein sommar-heklar og vinterstrikkar, men kjem litt an på kva kundane vil ha. Akkurat no er det Hekla skuldernett som gjeld. Smiler.
      Ha ein fortreffeleg dag!

      Vennleg helsing Maskemor

    3. Er det snart stopp i disse innleggene nå? Dvs å dele det på FB? Jeg kommer da aldri til å slutte å strikke eller selge mitt herlige garn på grunn av «krangel» på nett om oppskrifter og rettigheter!!! Jeg og mange med meg følger opp i det stille med å kjøpe mønster og garn etc, på en rettmessig måte og blir slitne og lei av alt dette maset, og faktisk oppfordringer til krangel og ufine kommentarer. Ja, dere kan si at jeg må slutte å lese det, men når jeg ønsker å hå på gruppa for å lese om strikking, se hva folk strikker, spørre om strikkeråd etc, så har dette styret poppet opp i trynet på meg gang på gang i det siste. Det er noe som heter å pause gruppa på FB. Heldigvis. Sier derr fra når dere er ferdig med den barnslige kranglinga (som de fleste av oss ikke kjenner oss igjen i?)

      1. Uff ja….må si meg litt enig med strikkedilla her, mye greier med dette nå. Kanskje et stort problem for de som selger oppskrifter, men for alle oss andre så har virker det som at de fleste skaffer seg mønster lovlig. Jeg syns også det blir slitsomt med kranglingen. Er så mye krangling ellers på FB, strikking er liksom fristedet..

    4. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å bruke hodet å tenke litt. Nå er ikke jeg på facebook,men si meg,er det ikke voksne damer som er på disse strikkegruppene? Slik som det skrives om dette temaet,så skulle man jo nesten tro at en god del av disse damene har sendt alt de har mellom ørene på langtidsferie!!!!!

Siste innlegg