HVA I HELV…. ER DETTE???

 

Kjente i grunnen at nakkehåra reiste seg i morges da eg høstet inn en skikkelig rue med Reddiker og så dette her! Hva i huleste kan det være?? Snegler? Vel, det skal jo egentlig ikkje være mulig på en terrassen!?? Har i løpet av de 11 årene me har bodde her aldri sett det i allefall! Disse hullspiste bladene knirket i hodet helt til nå da eg tok meg en ny tur i kassen for å plukke bort de andre stygge og hullete bladene….

 


SJEKK hva som var bak det ene bladet!?? HVA ER DETTE?? Ja det er larver og de LEVER!! La merke til at det var et par møll under hele den haugen med blader som det nå er i kassa, men lever ikkje de bare i kleskapet da?? Eller spiser de også blader?? Dette bladet gikk rett i dass for å si det sånn og nå har eg sjekke ALLE, og eg mener ALLE bladene i grønnsakskassa og eg har gitt meg selv grønt lys! *For et vemmelig sjokk*
Ellers noen tips eg trenger på veien?

 


Det eg EGENTLIG skulle skrive om nå da var jo denne evinnelige jakka mi! NÅ er eg ferdig med hele borden rundt selve jakka og har kun ermbordene igjen! Harm&Hegseth hjalp meg i dag så det gikk så det suste for å si det sånn. Problemet som gjerne kan oppstå nå er at eg har for lite av det grønne garnet!! Det ser skummelt lite ut det eg har igjen, men så vet eg jo at Holst er vanvittig drøyt så eg får bare lukka øya og satse på det beste!! Det er 6 stjerne pr erm så eg får bare trø til tenker eg. Skulle eg gå tom får eg ende vende Holst Hylla mi så kanskje eg finner en tråd eller 2! Hvis ikkje?? Vel, da vet eg ikkje…Tar problemet hvis og OM det skulle oppstå tenker eg! 🙂

 


Det eg nå sitter å funderer på er om eg skal ha Magenta`en i midten her eller om eg skal fortsette med den turkise!? Hmm Egentlig syns eg det blir mye rosa her om eg har den Magentà`n selv om eg liker det, men så er det noe litt forfriskende med den turkis…kanskje eg skal prøve med en annen farge? Hmm Jaja jo jo eg får tenke litt på den mens eg straks hiver meg i bilen for å hente Jr på jobb. Skal svinge innom Europris på veien dit for å plukke med meg litt sjokolade! (JA eg trenger det i dag!! Det var tross alt LARVER i grønnsakkassa!) Vel hjemme igjen tar eg høyde for at de bakte potetene er ferdig slik at eg kan putte ei i Jr før han fyker videre på kino med en kamerat 🙂 Da er det kwell og eg satser og håper på å få se litt mer serien enn kun 20 min som i går…

GIVE ME A BREAK! *ler meg ihjel*

 

 


Avlingen fra i morges! Hele 18 lekre, store og knasende gode Reddiker ♥
Jepp, må bli litt salata av dette her vettu!

 

Sånn ut over alt annet har eg også på tatt meg ansvaret for Pollineringa i dag! Inviterte inn et par Humler og de tok seg virkelig av MelonPlantene mine 🙂 Nå er det bare å vente ei stund til tenker eg ♥

 


Ellers, på tross av litt dårlig vær i det siste har det blitt en million Go`biter til Humlene ute på terrassen 🙂

Nå skal eg rett og slett fortsette å slappe av litt før eg hopper i bilen
og etter hvert inntar en planlagt avslappet lørdags kwell 🙂

 

 

KOS DEG DU OGSÅ!!

 

Go`klem fra ei Optimstisk Vibbedille 🙂
100% Røykfri i 190 dager!!

5 kommentarer
    1. Flott avling så langt 👌 Vanskelig å se på bildet hva som er problemet, men snegler kan “jobbe seg opp” noen etasjer dessverre…

    2. Sommerfugllarver av en eller annen slag. Jeg fikk hauger av kålsommerfugllarver på blomkarsen en gang..jeg satt og så den hvite sommerfuglen legge egg. Larvene fikk bli, men bønder lar dem nok ikke være 😁.
      Jeg kjøpte margeritter, og kronbladene ble spist opp på den ene typen av dem. Jeg holdt på å eksplodere da jeg oppdaget at det var hauger av verdens minste sneglebabyer….men jeg la ikke ut gift, er ikke fan av den slags. Den gamle typen margeritter spiser de ikke kronblader på, så jeg sluttet å kjøpe den nyere typen selv om den er mer kompakt og har finere blomster. Sneglemat holder jeg meg unna i hagen. Nå er jeg så heldig at jeg har ganske mange boasnegler, også kalt leopardsnegler, på eiendommen, og de er kjekke å ha. De spiser ikke blomster annet grøntfor, de er rovsnegler, kryper litt kjappere enn andre snegler, har visstnok en tann i munnen, og de spiser bl.a. snegleegg. Yes!

    3. Ang det grønne garnet som du har lite av, hva med å dele det, og sy med bare en tråd?
      Jakken din blir fargerik og flott 🙂
      Ellers liker jeg ikke larver……..

    4. kålmøll og det eneste som hjelper er å ha fiberduk over så møllen ikke kommer til,jeg sådde brokkoli,dei ble så store nå att jeg måtte ta bort fiberduken for å gi plass,så nå er jeg spendt på om det blir en innvasjon av kålmøll her også,før du legger fiberduk over må du være sikker på att alle larver er borte

Siste innlegg