Hva koster en vennetjeneste?

 

Noen ganger kan det diskuteres som fillene fyker i et kommentarfelt på FB, eller det kan komme sånn sleipe sidespark som bare stikker akkurat der det skal….Det var vel i går eg så et innlegg som eg bare måtte lese; “Eg skal hjelpe en venn m bla-bla….Hvor mye er en greit pris å ta for dette?” Dette var en person som visst nok jobbet med det han skulle hjelpe en venn med, altså han brukte av sitt yrke og erfaring. Han ga uttrykk for at han ikkje skulle ha full timepris, men litt lønn ønsket han for jobben han gjorde. Det som fattet min interessen var det alle første svaret han fikk: “Hvis du tar betalt av en venn er det ingen venn, men kun en bekjent”. Er det altså sånn at så lenge det er en venn så jobber man gratis? Uansett?? Hvis ikkje blir vennen degradert til en bekjent?? Så ganske kjapt at det var meningsløst å prøve å si noe i det kommentarfeltet, men eg ble sittende å tenke på akkurat dette utover dagen…Har jo nemligen et yrke selv som mange kunne tenke seg å dra nytte av 😀

Andre mente han kunne ta til takke med en 6-Pack, kanskje ei god flaske vin o.l. Det var liksom tiden hans verdt? Å ja, eg er gjerne den første til å tilby å hjelpe noen, uten betaling, MEN om eg f.eks skulle brukt utdanningen min, yrket mitt til å utføre en jobb for en venn som ville si at hen sparte tusenvis? Nei, da hadde eg ikkje jobbet gratis – Nå tror eg ingen av de eg kjenner hadde forventet det heller da…Eg kunne godt klippet plenen og passet på en haug med planter om en venn skulle på ferie, helt uten betaling og drakk eg vin så hadde det vært en koselig betaling, kunne også passet husdyr/barn uten betaling. MEN om noen ønsket at eg f.eks laget invitasjoner og sanghefter til 80 gjester, NOP, eg hadde ikkje gjort det gratis. Det går inn under det eg er utdannet til og det hadde fort kostet noen tusen for å få designet dette om eg ikkje hadde gjort det + det er en relativt stor jobb som fort tar noen dager. Skulle selvfølgelig ikkje hatt min vanlig pris for det, men noe skulle eg hatt for all jobben.

Hører ofte “folk” kan si: “Ååå det måtte vært drømmen å hatt en gjeng med yrkesfagarbeidere i vennekretsen, da hadde eg hatt hjelp til det meste”. Det har vært min drøm også, tenkt så deilig da? Det måtte vært praktisk, og da kunne man jo heller byttet på tjenester, ikkje sant? “Ok, hvis du gidder legge ned varmekabler på vaskerommet for meg så skal eg lage alt av detaljer til bryllupet” – Ikkje sant? Eller kanskje eg kunne foliert bilen din?

Hva tenker du? Tar man betalt fra en venn? Da mener eg større jobber. Utover det er det mye man kan hjelpe en venn med gratis absolutt, men et sted bør grensen gå syns eg, og hvor går evn den grensen? Om du var en murer; Hadde du satt opp en peis helt gratis da? Enn om du var tømrer: Hadde du brukt 2 uker til å sette opp en garasje for en kasse øl? Eller hadde du malt stua for en venn for ei flaske vin?

Uansett hva man velger å gjøre er noe av det viktigste å avtale på forhånd hva man evn vil ha i betaling.
Hvis ikkje er det faktisk store sjanser for at den gode vennen din i ettertid kun blir en bekjent
eller en veldig, veeeldig defus venn…

 

 

 

LAG DEG EN FIN DAG

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

3 kommentarer
    1. Kommer veldig ann på jobben som ønskes at jeg gjør, hvor viktig er det at jeg hjelper til, hvor god venn de er, og hvor god økonomi de har, alt ville nok bli tatt i betraktning før jeg bestemte om jeg ville ta betalt, de jeg har hjulpet (ikke det jeg har utdannelses til, den er ubrukelig til slikt) har selv kommet med pris, så jeg har sluppet unna egentlig dette problemet heldigvis

    2. Ja man betaler selvsagt.. kanskje man er heldig å få en god pris men betaling det skal man gi/ha .
      Eller som du nevner her så kan man bytte tjenester. Legger du platting hos meg strikker jeg genser til deg.

    3. Om det er et forhold der ‘døren går begge veier’, er utgangspunktet mitt ‘nei’. Men det kommer jo selvsagt an på hva det dreier seg om! Spør en en tømrer om hjelp til å bygge huset sitt, så vil det selvsagt være en anelse drøyt i hht betalinger bestående av 6 pk’er og gode tanker, for å si det sånn *hehe*. Om det derimot var en elektriker og tjenesten dreide seg om å koble ‘dimmer’ til spotlysene på arbeidsrommet, ville saken (selvsagt) vært en ganske annen.
      Selv tok jeg kun betalt for produktene som hudpleier når det var snakk om den nærmeste vennekretsen. Jeg har jo dessuten en viss snøring innen datagrafikk, og tar faktisk ikke betalt for å gjøre menyer, plakater, WEB -design, OSV til jobben. Men til gjengjeld, har jeg heller ikke betalt så mye som ei krone for den maten jeg henter der når jeg ikke jobber til dags dato, og egentlig skulle betalt personalrabatt på 40% eller hva det nå er. – Døren går m.a.o begge veier. Dessuten hjelper jeg jo også meg selv når jeg bidrar til å øke besøkstallet- og dermed omsetningen å egen arbeidsplass. 😉

Siste innlegg