HVILKEN TYPE STRIKKER ER DU?

 

Det er mange type strikkere, me kommer jo i alle former, farger og grader av galskap! Det er vel ikkje for ingenting at eg er Tante Gal!?! Så ja, eg betegner meg selv som en passe gal strikker med en god porsjon kreativitet
og finurlige løsninger. Har alltid mange ideèr i hodet, det eneste som stopper meg fra å fylle en diger…LÅVE!?…

med prosjekter er antall armer og tiden min!

 

Et av mine motto er: INGENTING er umulig!

 

Det er søren meg ikkje så mange år siden at en strikker var synonymt med ei bestemor som strikket sokker i Treskogarn…Nå er en strikker så mangt! Ingen får lenger sjokk samme hva du strikker, alt er lov, du må bare ikkje la deg stoppe! Eg mener; HALLO!?! Har ikkje du også blitt litt små(eller stormende!?!)forelsket i Stephen West?? Oh MY!!! Elsker han og eg skulle gjerne hatt samme energinivå i alt eg strikker som det han har!
Eg skulle også gjerne lært meg å brukt multifarget garn på samme måte som han gjør!!

Men du? Hva med deg? Hva type strikker er du?
Går du f.eks målbevisst inn på en garnbutikk, finner ei oppskrift, kjøper akkurat det du
trenger av garn og strikker et og et prosjekt ferdig?

Eller er du litt som meg….

 

 

 

 

…og drar med deg ALT for mye hjem slik at du trenger hjelp?? Danderer du alt garnet rundt deg der du sitter og så bare koser du deg noen dager før du bestemmer hva du skal strikke? Altså bare får hjem masse garn FØR du bestemmer hva du skal strikke? Der har du meg! Det er år og dag siden eg kjøpte oppskrift og garn til noe spesifikk på en butikk. Eg kan ikkje ha kun ha ett prosjekt på pinnene! Eller jo, hvis det er noe spesielt som bør bli ferdig innen rimelig tid da har eg det, men ellers sjonglerer eg mellom flere for ikkje å gå lei 🙂

Dessuten samler eg på oppskrifter og de lagres i mapper på Pc for om eg skulle ha printet ut alt måtte eg hatt et eksternt lager! *ler* ALT er kategorisert og drømmen er jo å strikke alt! I flere år nå har eg også fortrukket engelske oppskrifter fordi de er så mye bedre å lese/forstå enn mange av de norske. La det være sagt, de norske strikkeoppskriftene begynner virkelig å komme seg! Spesielt oppskriftene til uavhengige designere, elsk på de! Hvordan er du der? Har du våget deg ut på med de engelske f.eks? Om du kommer over kneika når det gjelder engelske vil faktisk en ny verden åpenbare seg, bare nevner det 🙂 Eg bruker nok MYE mer tid på å kose meg med oppskrifter og planlegging av prosjekter enn det eg faktisk bruker på selve strikkinga, der har du meg! Midt i et nøtteskall *humrer* Men, poenget er vel at me skal kose oss? Ja og DET gjør eg til gangs 🙂 Dessuten er eg selvutnevnt Queen av Dubbeditter! Strikkerelaterte sådan, alt er av interesse!! Er så lykkelig fordi eg nå har et eget rom til strikking, tja, rommet er litt lite kanskje, men jaggu inneholder det mye!!

 

 

 

 

Trenger eg en “pause” eller ei stund for meg selv så koser eg meg på Garnrommet mitt! Da kan eg stå å dandere små dubbeditter som eg absolutt ser på som nødvendigheter. Det finnes jo en dubbeditt til alt innen strikking,
ja og hvis det ikkje finnes er det jo alltid noen som lager det 🙂 Mye av det havner i min postkasse ♥

 

 

 

 

Hvis eg skulle ha litt strikketørke (Skjer så og si aldri!) en dag kan eg sitte å sortere dubbeditter
av alle slag og eg får litt sånn Peace in mind ♥

 

 

 

 

Som du vet så har eg jo sluttet å røyke, eg damper litt og han ene på butikken der eg kjøper Juice har samlet på “Blikkbokser” til meg!! Akkurat som i gamle dager da tobakken kom på boks haha De boksene ble jo etter hvert et nostalgiske klenodium! Vel, eg fikk en bærpose med tomme blikkbokser i mange farger og varianter så nå kan eg f.eks sortere KNAPPER til den store gullmedaljen! Stilig, ikkje sant? Det er det for en nerd som meg haha

 

 

 

 

Men, ok! Denne kurven definerer meg litt, ja på hvilken type strikker eg er! Alt for mye på gang, ALLTID! Kunne ikkje tenkt meg noen annen måte, selv om en del aldri blir ferdig! Husk det er eg som fant opp begrepet: TurnusStrikking haha Det som også er med meg er at når eg finner noe eg virkelig liker kjempegodt kan eg strikke MANGE av den samme! F.eks en genser, eller hva med tunika?!?! Jepp, Still Light Tunic har eg jo strikket mange av, i forskjellige farger mønster og garntyper. Slike prosjekter elsker eg mest av alt!

 

 

 

 

Dette er også typisk! Eg strikker først et prosjekt etter ei oppskrift for så å strikke min egen variant etterpå.
Dette er Skorsteinsgenseren til Strikkelisa, kjempekjekk genser som lett lar deg være ganske så kreativ!

 

 

 

 

Noen ganger kan eg også lage sinnsykt mye jobb til meg selv bare for å realisere
et “bilde” eg har i hodet på noe eg bare må strikke!!

 

 

 

 

Noe som også definerer en god/flink strikker er når du kan delegere egne strikkeprosjekt *ler lattermildt*. Eg liker
å strikke sokker, men helt ærlig? Det er ikkje så ofte eg gidder, så da delegerer eg den type jobb til min mor! Vips så har eg fort både et og flere par ferdig 🙂 På den måten kan eg heller strikke på noe eg virkelig liker å strikke +

at mor mi får deilig garn som hun kan strikke med.

 

 

 

 

Garn kan brukes til så mangt, pynt f.eks? Kreativt Interiør blir vel dette å regne som? Ganske smart i grunnen, spesielt om du ikkje helt vet hva du skal bruke garnet til. Har du litt garn rundt omkring blir du inspirert når du svinser rundt med støvfilla f.eks.

Så ja, Hva type strikker er du? Er det kun strikkinga du liker, eller elsker du ALT som hører til også? Er det noe du kun gjør noen timer om kwellen for å slappe av eller benytter du en hver ledig liten stund til pinner og garn?
Eg TENKER stort sett alltid på strikking, i allefall alltid på noe innenfor feltet 🙂 Hvis noen bare hadde snappet bort alt som har med strikking å gjøre i livet mitt, ja da vet eg sannelig ikkje hva eg hadde gjort…
Tror panikken hadde meldt seg rimelig fort kan du si 🙂

 

 

 

STRIKK OG KOS DEG!

 

 

 

 

 

Go`klem fra ei Strikkegal Vibbedille 🙂

6 kommentarer
    1. Jeg har dårlig garnlager, dvs bomkjøp med to nøster av ett fint garn, som ikke kan brukes til annet enn luer..

      Strikker mye luer faktisk, og gir på kreftavdelingen på SUS –

      Nå kjøper jeg garn til ett tenkt prosjekt, og mest til barnebarn, og da må Mamman ha ett ord med i laget for å velge rett garn..

      Lurer på oppskrift og garn til de strømpene du har i din headline?

    2. Må bare smile når jeg leser, for ja, det finnes så mange ulike strikkere…
      Jeg strikker nesten bare om natten fordi jeg har noe å pusle med på nattevaktene mine om det er rolig nok…
      Ferietid nå og jeg kommer nok til å strikke på dagtid noen uker fremover, for jeg bare har så lyst å bli ferdig med noe…
      Liker egentlig å bli ferdig med ett og ett prosjekt.

    3. Jeg er nok blitt mer hekler etterhvert. Det er lettere å hekle på frihånd synes jeg. Uten oppskrift altså 🙂 Gir flere muligheter for kreativitet føles det som. Du har utrolig mye fint på gang ser det ut til 🙂

    4. Heller nok mer i retning din type strikker jeg, men ikke i så stor skala. Garn og nøster i alle sorte. Kjøper inn til et prosjekt, lar meg friste av fine nøster og smarte dupeditter.
      I disse koronatider har jeg ryddet rundt omkring og det er masse spenne de som dukker opp.
      Hekler også en del, vever, hakker og gimper litt da trengs forskjellig utstyr…..og så samler jeg på knapper.

    5. Jeg er nok litt som deg i flere av tingene du beskriver her 🙂 F.eks. å handle garn, så handler jeg og mye, og ikke til noe spesielt. Jeg liker å handle hos SandnesGarn, kikke i tilbudskassene. Eller de andre to store garnprodusentene i distriktet vårt. Og jeg kan også handle et garn jeg ser, fordi jeg ikke har sett det før, eller fordi det bare var såååå fint 🙂 Handler da oftest nok til en genser, og så finner jeg en oppskrift senere, eller jeg lager en selv.
      Sokkestrikk gjør jeg når jeg har strikkepause 😉 Da er det kjekt å lage noe som blir fort ferdig.
      Jeg liker noen duppedipper, men har ikke anskaffet meg alt mulig. Jeg har rot i mye her hjemme, altså sånn at jeg ikke husker hvor jeg legger ting, men strikkesakene, de har jeg full kontroll på, til enhver tid 😀
      Jeg har også gjerne flere strikkeprosjekter liggende på en gang, og strikker etter humør og hva jeg har lyst skal bli fort ferdig. Og nå sist begynte jeg på en genser i tynt garn, som jeg har lyst skal bli ferdig, så nå er det den jeg strikker på, når jeg orker. De andre 3 prosjektene får hvile litt 🙂
      Og siden jeg nå skriver her, så fikk jeg jammen lyst å strikke litt 🙂 Og det regner jo i dag også, så ikke noen grunn til å være ute akkurat. Ikke noen grunn jeg kan finne i alle fall 😉
      Ha en herlig dag videre ♥

Siste innlegg