Hvordan stryke store perlerier?

 

Eg vet at flere av dere syns det er skummelt å begi seg ut på den der hersens strykinga av perlefigurer, skjønner hva dere mener! Var kjempeskummelt i lang tid etter at eg prøvde meg på figurer større enn 1 brett. Eg sitter overhodet ikkje på fasiten her, eg mener det beste er å bare kjøre på for så å finne ut hva som funker best for deg. Det som overrasket meg mest var at perlene fikk jo nesten eget liv når strykejernet nærmet seg – Ikkje tull en gang! De hoppet av perlebrettet før eg hadde kommet i gang med strykjernet og de hang seg fast i bakepapiret, opplevde flere mareritt der ja!

Det BESTE rådet eg kan gi som eg fant ut hjalp mye var å stryke bakepapiret godt på begge sider før du legger det ned på figuren du skal stryke, da ligger det! Der etter fant eg ut at ei bunke med bøker i umiddelbar nærhet kan vær lurt! Figuren løfter seg opp på motsatt side av hvor du stryker, skumle greier!

På bildet over har eg lagt ei bok midt på figuren og eg begynner å stryke på høyre siden av boka
(Er du venstrehendt er det gjerne best å starte på venstre siden?) Mens eg stryker på høyre siden skyver eg boka rolig mot venstre mens eg trykke boka litt ned i figuren….

 

 

 

 

…eg skyver boka så langt ut at eg får plass til strykejernet i midten når eg legger bok nr 2 ytterst til høyre på figuren. Nå er eg ganske trygg, eg stryket og trykker jernet ned i figuren til eg ser at perlene smelter sammen, men ikkje FOR mye! Du skal ha brettene av også, hvor mye er også noe du lærer grensen på relativt kjapt.
Åja, eg har hatt figurer som ikkje lot seg rikke….brett og figur rett i søpla!

 

 

 

 

Bøkene blir flyttet litt rundt hvor eg ser det vipper mens eg stryker

 

 

 

 

Når eg er fornøyd med strykinga legger eg ei stor fjøl over, og det er best om fjøla er like stor (litt større?) enn figuren 🙂 Nå flipper du alt sammen! Eg trekker det ut mot bordkanten og smyger armen under slik at eg holde brettene på undersiden.

Eg var på byggvaren å kjøpte 2 digre treplater som eg bruker på de veldig store perleriene. Da legger eg perlebrettene på ei av de platene før eg begynner å perle. Da er det superenkelt å flippe de største perleriene ved å legge plate nr 2 over når det er ferdig.

 

 

 

 

Sånn! Nå skal brettene av! Sannhetens time…Har du strøket for mye? Hvis du nå har klikket brettene på i rekkefølge blir dette enkelt: Trykk ned brettene rundt det brette du skal flippe av. Hvis det henger litt bruker eg noe flatt, f.eks en linjal som eg smyker mellom brett og figur uten å løfte brettet for mye, lirker til det slipper –
Det går som regel alltid bra.

 

 

 

 

Nå har du ei utstrøken siden. Mulig du har sett mange bruke maskeringstape når de skal stryke fordi de vil ha urørte perler på den siden som vises? Eg har prøvd med tape, eg fikset det ikkje….Men hvis du vil ha perlene hele på denne siden kan du nå flippe det tilbake og stryke litt mer OM det er nødvendig. Skal du ha det i ramme kan du la det være nå og bare legg i press til det er kaldt. (Hvis du gjør som dette og det er relevant:
Speilvend motivet før du perler det)

Siden mine dinosaurer mest sannsynlig skal monters opp ut,
eller i allefall direkte på en vegg stryker eg den godt på begge sider 🙂

 

 

 

 

Flipper den tilbake igjen til “rettsiden” og stryker over en runde til før eg…

 

 

 

 

…stabler bøker, fjøl og tunge ting opp på –
Den skal være helt kald før du fjerner dette.

 

 

 

 

Har perlet og strøket flere store figurer siste uka og eg blir like overrasket hver gang hvor enkelt det egentlig går! Men ja, det første året mistet eg flere store perlerier før den “satt”– derfor går eg tilbake til mitt første råd: Kjør på og prøv deg frem til du finner din teknikk. Sånn ellers? Eg syns det er supergøy at så mange av mine mange årige strikkevenner har begynt å perle og at flere tenker å gjøre det! Snakker om at tiden flyr, men nå er det faktisk 3 år siden eg startet denne perlegalskapet og eg ser ikkje at eg skal slutt med det første…!
Er jo så koselig, avslappende og kjempegøy!

Tenkt på hvor mange herlige timer du kan ha sammen med barna din/barnebarn/tantebarn osv Kjør på!

 

 

 

KOS DEG OG HA
EI FIN HELG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

0 kommentarer

Siste innlegg