Hvorfor bruke andre sine bilder?

Foto: Ali Dib Najem/Vibbedille

 

Ikkje bare har eg flere ganger funnet mine egne bilder i både Garn/Strikkeannonser på Finn og på diverse strikkegrupper på Facebook, men jaggu ser eg bare mer og mer av dette – Hver eneste dag! Mange, ja og da mener eg mange uten å overdrive, skor seg på andre sine bilder! Fine bilder hvor eieren garantert har brukt tid og kreativitet for å få et fint bildet blir helt ukritisk brukt av nesten gud og hvermansen! Nå må man lære dette her; Skal du bruke andre sine bilder, enten det er nabokjerringa i 2b eller en kjent strikkedesigner, ja så SKAL eieren av bilder krediteres!! Å NEI, det er ALDRI vanskelig å finne ut hvem som eier bildet, det tar deg gjerne TOPPEN 10 min å finne ut av det (Det er hvis du er litt treg på tastaturet). La det heller bli en regel; Finner du ikkje eieren, ja så bruker du ikkje bildet. Verre trenger det ikkje være, eller, best av alt? Ta ditt eget bildet 😉

Eg ser f.eks bloggere som helt uhemmet, hver eneste dag, bruker nesten utelukkende andre sine bilder uten så mye som å blunke! Prøver man å si noe så er som oftes responsen: “Hvorfor bryr du deg?” eller;
“Hva har du med det å gjøre, eg kan gjøre som eg vil så lenge det ligger på nett!”
Etterpå blir man bare galant blokket av vedkomne…Det er så voksent vettu!!

Vel, eg TRODDE folk generelt var mer opplyst enn som så – I dag! Men nei, dessverre –
Alt for mange er fortsatt veldig kyniske når det kommer til andre sitt arbeid og innsats.

NEI! Me som eier bildene skal ikkje føle på STOLHETEN fordi andre bruker bildene våre! Det er jo ingen som ser på bildet som vet hvem det er sitt uansett, de tror jo det er den som bruker det eier det. SÅ hva gjør det for meg?? NADA! Eg har flere ganger fått meldinger fra kjentfolk som har sett mine bilder brukt i andre sammenheng enn hva som er beregnet, som f.eks på Finn og på Strikkegrupper. De blir brukt for å fremme noe brukeren ønsker å oppnå – Dette er ikkje greit!

Det finnes nettsider hvor man kan betale noen kroner for å få lov å bruke bilder, da velger man selv
(fra den nettsiden hvilke man vil ha) MEN HVA HJELPER DETTE?? Ha! Har sett screenshotbilder fra slike nettsteder brukt i blogginnlegg. Da er det gale da, ikkje det?

Det må jo ikkje bli slik at ingen til slutt vil legge ut bilder? Nå må det skjerpes! Skal du bruke andre sine bilder så krediterer og linker du! Det frekkeste er jo de som klipper bort eller fader ut vannmerkete bilder. Sier bare det,
EN dag bruker du feil bildet og eg kan love deg at det kan koste deg dyrt! Skikkelig dyrt!

Det er ikkje godt nok å skrive under bildet:
Fant det på nett – Lånt fra Google eller Pinteresert! (Det er ganske latterlig!)

 

 

MÅTTE BARE SI DET HØYT!

 

 

Del gjerne innlegget hvis du ser mye av det samme

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

8 kommentarer
    1. Jeg var nok mye sløvere på sånt tidligere, for noen år siden. Men tar nå nesten bare egne bilder. Og hvis jeg bruker noe fra andre er det som regel for å skryte av dem, anbefale en utstilling eller noe og linker alltid til deres nettsider 😊 Ville ikke likt at andre brukte mine tegninger og lot som det var sine f eks 😲

    2. Folk flest tror dette er helt akseptabelt…..og lovlig. Jeg har tul og med opplevd å se bilder av mine strikkeplagg lagt ut som strikket av den som har “stjålet ” mitt bilde. Jeg bruker ofte egne valgte farger eller mønsterkombinasjon og kjenner jo igjen bildet jeg selv tar. Så påminnelser og holdningsendringer må vi ha 😊

      1. Eg har også sett at andre tar æren for hva mine bilder viser!! Selv legger eg ganske mye ned i de fleste bildene mine og det skal godt gjøre å påberope seg ærene, men det er veldig ubehagelig å måtte “krangle” om hvem sitt bildet det er. En skikkelig uting 🙁

    3. Ikke greitt! Men når folk tar bilde av ditt ferdige plagg som du selv har designet og har frekkhetens nådegave å lage mønster etter det og utgi det for sitt eget, DA har man virkelig passert ei grense. Sett flere eksempler på at det skjer og opplevd det selv. Det dumme er at vi jo ikke kommer noen vei med å anmelde slike tyverier!

    4. “Bilde lånt fra Internett” eller “Bilde lånt fra google” er fraser jeg ofte ser under bilder på innlegg bpde i strikkegrupper eller andre steder på Facebook….. Lånt fra Internett?? Seriøst? Altså, det er så dumt og lite gjenomtenkt!! Flott at du setter sølelyset på dette!

    5. Send faktura!

      Eg har fått faglige illustrasjonar, merka med både opphavsrett og ikkje-bruk, stjåle og brukt utan å bli kreditert.

      Så no sender eg faktura viss det ikkje blir med ein gong.

    6. Kreditering alene er ikke nok til å gjøre det lovlig å dele andres innhold i dine egne kanaler. Den som har tatt et bilde (eller en video) eier rettighetene etter Åndsverksloven, og det må gis eksplisitt samtykke av fotografen om man ønsker å bruke bilder vedkommende har tatt.

Siste innlegg