Ikkje kjeft på meg!

 

Eg føler selv eg har ganske stor rettferdighetssans og eg er opptatt av “ting” skal foregå riktig! At noen syns det er utrivelig å få sannheten rett i fleisen når de besøker en gruppe som i utgangspunktet skal være koselig er ikkje min feil. Det er koselig å gå på et Kjøpesenter også, men det betyr ikkje at me skal overse butikktyveneeller?
Hvilke tilstander vil man egentlig ende opp med til slutt? Det er forbudt å stjele samme hvor hen det er. Åndsverkloven ble i verksatt lenge før noen av oss begynte å strikke, det samme med opphavsretten –

Det er disse lovene me skal forholde oss til, ergo er det forbudt å stjele ei strikkeoppskrift ved å kopiere den
og dele den ut gratis (eller sende pdf oppskrifter til alle på vennelista) ja t.o.m om oppskrifta “bare” koster 50 kr,

eller er gratis!! Det er ikkje garnbutikken du stjeler fra, nei, det er som regel fra en person som har viet sitt liv til
å lage flotte strikkedesign, noen ganger helt unike slik at me som ikkje gidder det styret
kan kose oss og strikke de flotteste plagg.

At eg velger å påpeke ting som er urett gjør meg ikkje til synderen, eller? Ja, eg er enig i at det kan bli oppheta diskusjoner når eg poster et innlegg med dette som innhold, men er du ikkje interessert i å vite hva som skjer? Eller syns du det er helt greit at noen f.eks oppretter ei Hemmelig Gruppe på Facebook hvor det er mange 100, om ikkje 1000`vis av medlemmer som kopierer og deler oppskrifter?  Hvis ei oppskrift koster 60 kr fra en uavhenging designer så er det snakk om 9000 kr hvis den blir kopiert 150 ganger! 9000 kr som skulle ha gått direkte til designeren! Syns du det er riktig? En strikkedesigner har utgifter som alle oss andre, de betaler også skatt og de aller fleste er også momspliktige, men inntekten de skulle hatt for jobben de har gjort ble stjålet! Mange sier:
“De har valgt jobben sin selv og de må regne med litt svinn!” JISES! Ok, så la oss si du er TaxiSjåfør, ok? Eg setter meg i bilen og du kjører med en tur som koster 200 kr, eg går ut av bilen, lukker døra og forsvinner? Hva da?
Ikkje fortell meg at du hadde latt det passere?

Det hjelper heller ikkje å sende meg mail (ofte i flertall!) for å fortelle meg hvor tåpelig det er å skape uro og amper stemning når alt du ønsker er å strikke og kose deg. At du ikkje helt ser problemet med å kopiere en oppskrift sier jo ganske mye om deg. Forskjellen på deg og meg er vel da gjerne at eg ikkje klarer å sitte å kose meg når noen skal ødelegge hele idyllen ved å stjele! Eg har sagt det før og eg sier det igjen; Konsekvensen av alt dette er jo at me til slutt ikkje vil kunne kjøpe nye oppskrifter fordi designerene har gitt opp, og det med god grunn.

Det som forundrer meg veldig mye er at flere skriver i min strikkegruppe (Koselig strikking for alle) at de kopierer oppskrifter! Dette skriver de under fult navn! De ser overhodet ikkje problemet? Er det mulig!! Det er snart ingenting som overrasker meg lenger. Folk som dette er grunnen til dårlig stemning, ikkje meg.

Eg kommer ikkje til å slutte å påpeke problemer som eg ser, liker du det ikkje ja så får du rett og slett slutte å lese hva eg skriver. Me vil nok aldri får en slutt på det, men jo flere som blir opplyst om hva som foregår jo større er håpet om at det skal bli vanskeligere å praktisere disse frekke handlingene!! Ikkje gjør deg til en fant for en 100 lapp! Mangen av de norske strikkedesigneren ber i sine oppskrifter om du ikkje kopierer, de skriver t.o.m at om du ikkje har råd til oppskriften så kan du sende en mail og designeren vil finne en løsning for å kunne hjelpe deg.
Ser du hvor laaangt de strekker seg?? Har du f.eks glemt oppskrifta når du er på ferie, ja så er de alle fleste designerene tilgjengelig og kan hjelpe deg på mail.

Bare litt til slutt;
Ikkje rett sinne ditt mot meg, men bli heller med på å få en slutt på disse ufordragelige holdningene som regjerer
i de alle fleste strikkegruppene (ja de finnes i mange andre type grupper også).
Bli med på å slå ned på det når du ser det, ikkje bare lukk øynene og tenk at det ikkje angår deg,
hvis du strikker så vil det gå ut over deg også til syvende og sist!

 

 

Sender en stor TAKK til alle de flotte
designerene me har ♥

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

9 kommentarer
    1. Jeg er enig i det du skriver her, noe du jo også har skrevet om flere ganger før. Det er en stygg uskikk å stjele fra designerene på denne måten,for som du sier så kan alt dette tyveriet til slutt ramme oss alle som elsker å strikke.
      Men nå vet ikke jeg hvor mye dine innlegg om dette temaet hjelper noe i det hele tatt.Du vet,folk som ikke vil kjøpe sine oppskrifter og betale for de,vil mest sannsynlig bare dure på og fortsette som før. Stjele og kopiere over en lav sko!
      I en hver eplekurv fins det gjerne et råttent eple!

      1. Det er mange der ute som alltid kjøper sine oppskrifter (de fleste gjør jo det håper eg), mange har ikkje tenkt over at det ikkje er lov å kopiere, når personer som er ærlige og redelige blir fortalt at andre faktisk kopierer det de selv kjøper vil de også reagere neste gang de ser noen sier/skriver at de kopierer. På den måten blir me ganske sikkert, hver gang eg sier noe, flere som kan slå ned på det når me ser noen stjeler 🙂 En form for langsom kveling av et problem som rammer oss alle hvis det ikkje slutter

        1. Tror du mistolker det jeg sier…du nevner selv hemmelige facebook grupper med 100-1000 medlemmer som kopierer og styrer på.Da må det jo være ganske mange som driver å kopierer mønstere og deler i vildens sky,OG veldig mange som da IKKE kjøper mønster sjøl. Min mening er da at disse folka neppe vil la seg affisere av dine innlegg,men vil fortsette å dure på med tyveriene sine.
          MEN,dine innlegg kan gi nyttig info om dette temaet til de som vil “holde sin sti ren” ,for å si det sånn. Der er vi enige som bare det. 🙂

    2. Helt enig, dette er et viktig tema. Som du også har belyst før, og jeg håper du gjør det igjen. Her trengs det stadig en på minnelse.
      Ha en fin dag 😊

    3. Så hjertens enig.Du er tøff du. 🙂 Ser mange fine strikkeplagg,men æ iste ikke å strikke selv.Er ikke så flink heller.Er vel ikke den som spørr etter oppskrifter.Men ser æ noen som gjør det,så varsku æ admin.Også når noen lure på hvor de kan kjøpe mønster uten garn,bruker æ å si at de kan høre om biblioteket har den boka.

    4. En av grunnene til at jeg kjøper oppskrifter mest fra Ravelry er at de blir liggende der. Så uansett hvor jeg er i verden og har tilgang på nett så kan de hentes der.
      Ellers bruker jeg å ta et bilde om det er fra ei bok (som er min) og legge i “skylagringen” vippes ingen problem med å “glemme” oppskrifta hjemme.. og er man uten nett ja da kan man ikke spørre andre om oppskrifta heller 😏😂

    5. Enig! Dei som ikke vil høre eller lese om dette er sikkert dei som har gjort dette en gang….

Siste innlegg