Isabell Kraemer på NORSK!

Designet av Isabell Kraemer

 

WOOP WOOP! Hva er det eg sier?? Den som venter på noe godt bla bla…Nå vet eg at MANGE av dere lett kan gå av hengslene og brøle ut i et gledens hyl haha Da eg første gang la ut denne oppskriften var den ikkje på norsk og ganske mange ble skuffet fordi engelsk er som gresk, men nå? Ser du? Nå er den tilgjengelig også på norsk. Sånn er det ofte med Isabell sine oppskrifter, det legges til flere og flere språk etter publisering.

Noe mange BØR vite er at du kan ikkje uten videre bare oversette en oppskrift, det kreves tillatelse av den som har opphavsretten til oppskriften som i dette tilfeller er Isabell Kraemer. For en tid tilbake var eg i dialog med henne på mail hvor eg spurte om det var mulig å oversette hennes oppskrifter. Svaret eg fikk var at hvis noen oversatte den f.eks til norsk så ville hun ha den, få den godkjent som “bra nok” for så legge den ved oppskriften som er publisert. Dette er måten det gjøres på, derfor får du hennes oppskrifter på mange språk.

Dette er jo KJEMPESERVICE fra hennes side og dermed kan jo enda flere strikke hennes design,
for det er jo ikkje alle land som har engelsk som et språk nr 2.

 

Ellers har hun ikkje gitt tillatelse til norske oversettelser av hennes oppskrifter, kun de som evn ligger ved hennes orginale oppskrifter på Ravelry. Dvs, er du i en norsk strikkebutikk eller nettbutikk og de kan tilby en norsk variant, vel, da er desseverre ikkje den helt innafor nei, og eg anbefaler deg ikkje til å kjøpe den. Eg vet at det er nettbutikker som selger både Isabell Kraemer og andre utenlandske designere sine oppskrifter med norsk oversettelse og de er ikkje lovlige. Eg har nemlig vært i kontakt med samtlige designere og INGEN har godkjent disse oversettelsene. Ikkje bare det!! Oppskriftene selges også i Garnpakker!! Alle designerene eg har vært i kontakt med fikk sjokk! Problemet er bare at det er lite de få gjort fra der de er, men eg vet at den ene designeren har tenkt å ta dette videre så langt det lar seg gjøre. Det DU kan gjøre er å ikkje kjøpe disse oppskriftene.
Vær kritisk sier eg bare!

 

Har sette mer enn en gang at “Noen” bare oversette en oppskrift og så legger de den ut på en strikkegruppe, eller i sin egen blogg…de mener jo på en merkelig måte at det er jo deres norske oppskrift…Ja ok, du kan jo oversette din egen versjon, men det er i såfall kun til eget bruk! Senest for en uke siden så eg ei som la ut sin egen norske versjon av en oppskrift som eg la ut her på bloggen. Den eg la ut var på engelsk + et annet språk. Pågangen på oppskriften eg la ut var enorm, så det er jo klart at den norske varianten sikkert var POP, men SERIØST!?!?! Skjerpings sier eg nå bare…

 

 

Designet av Isabell Kraemer

Denne deilige genseren strikkes i Tukuwool Fingering og akkurat det SKAL eg ha! Jepp! Det bestemte eg meg for i natt! Genseren har jo ligget på den såkalte Topp10 lista mi siden den ble publisert i 2017! Garnet kan du kjøpe hos GOD SOM ULL så i natt gikk det fluksens en melding til Christine som er butikkeieren med spørsmål om hun kommer på Strikkefestivalen her i oktober! Ikkje bare kommer hun på treffet, men hun skal også holde av garnet eg trenger! SERVICE sier eg bare! Har du koset med et slik nøste noe gang?
Skikkelig GODT garn i masse flotte farger ♥

Tja, da er vel mine strikkeplaner lagt for resten av året? Nå er det Gullungen på pinnene, etter det blir det jo  DENNE og så kan eg avslutte året med en Isabell Kraemer, blir ikkje stort bedre enn det vettu 🙂

 

AAMU
Bildene over
Opp til 126 cm i overvidde
NORSK oppskrift

 

Når du kjøper oppskriften vil den legge seg i Library`n på Ravelry. Oppskriften finnes på 5 språk inkl norsk. Oppskriften vil ligge tilgjengelig i alle 5 språkene på DIN Library, du klikker på den norsk (om det er den du vil) og POFF så er det den som åpner seg 🙂 Grunnen til at eg forklarer akkurat dette er fordi veldig mange som kjøper oppskrift på min oppfordring sender meg panikkmail fordi de har fått oppskriften på en fremmed(?) språk hehe Som oftes legger den engelske varianten seg øverst ser du, men du får den på ALLE tilgjengelige språk 🙂

 

 

* * * *

 

Tja, da våkner man litt i bakevja da…Kwilen i går resulterte i rangling + at når eg endelig kom meg i seng i halv 3 tiden begynte det å regne noe så inni hampen at eg ble vekket flere ganger, likevel ulte alarmen kl 9 og det ble vel ca 5 t på øyet…*Gjesper* Jaja det er bare å bite seg i det og komme seg i rute igjen 🙂 Må ut en tur i løpet av dagen! Må få kjøpt enten ei tube Voltaren eller Ibux Gel….Ser ut for at Dib har rota på seg en beinhinnebetennelse i leggene og akkurat det kunne ikkje ha passet verre for å si det sånn! Så ja, da er det bare å gjør det som kreves så løpetreninga i dag utgår. Det “verste” for beina er jo sparringen fordi da står de å “hopper” konstant på en måte. Når dette gjøres på hardt underlag som parkett får virkelig leggene kjørt seg. De burde absolutt hatt mattene på gulvet, men eg skjønner jo at det er veldig tidkrevende å legge dette på gulvet før hver trening for så å fjerne det igjen etterpå. Klubben burde virkelig fått sitt eget treningslokale for da hadde det vært matter på gulvet hele tiden. Sier det bare; Hadde eg f.eks vunnet i Lotta hadde mange blitt HAPPY!
Kanskje eg bør begynne å spille litt på Lotto?? haha

Hvis du har noen gode tips som du selv har erfart med beinhinnebetennelse så send meg gjerne en melding. Eg var i peroder plaget med dette selv som ung da eg trente mye isdans. Eneste me fikk beskjed om var treningspause. Akkurat nå er ikkje dette aktuelt så me må komme frem til en løsning med evn behandlig og “hjelpemidler” slik at treningen kan fortsette. Leste på nett om hvordan man f.eks kan tape leggene, prøvd det? Noe som hjelper godt?

Jaja, eg får bare sparke dagen i gang og få ting gjort 🙂

 

 

 

LAG DEG EN GOD DAG!

 

 

 

 

Go`klem fra ei Begeistret Vibbedille 🙂

1 kommentar
    1. Åhh den gensern var nydelig. Synd jeg ikke har tålmodighet til å strikke eller lære meg å strikke slike flotte mønstrer.

Siste innlegg