Ja, strikketøyet ditt stinker!

 

Ok, tenkte det kunne være godt å få en bekreftelse på akkurat dette problemet!? Røyker du når du strikker, eller sitter sammen med noen som røyker, ja så STINKER strikketøyet etterpå, helt klart og ingen tvil. Sånn, nå er det sagt høyt – fra en veldig LYKKELIG Ex-Røyker på 5.året 🙂 Det har vært alt for mange heftige diskusjoner,
ja og ikkje minst såre diskusjoner ang dette bla på salgsider av strikkeplagg f.eks. Kjøpere som har kjøpt noe på bestilling har fått det hjem og nesten besvimt av røykelukt når de har pakket opp plagget. Eg tviler ikkje! Selv om dette oppleves veldig ubehagelig er det likevel ikkje god nok grunn til å nærmeste “henge ut”
den som har strikket det du bestilte 🙁

Eg har aldri strikket og solgt noe selv så eg har ikkje havnet i den situasjonen, men eg kan fortelle en liten ting….
I høst når storesøs og eg ryddet huset etter min mor tok eg ansvaret for alt av garn og håndarbeid…Ble ganske så trist når eg åpnet garnskapet å kjente hvordan det faktisk stinket….Mor mi var ikkje i kategori “storrøyker”, men likevel…Garnet lå i skapet på loftet og annet håndarbeid lå i sybordet på et soverom. Hun hadde flere lekre Wollmeise f.eks, men eg orket ikkje ta det med hjem…Eg ga bort absolutt alt, men informerte mottaker om at det luktet røyk – Mener eg ga bort en wollmeise her på bloggen.

Nå er det godt over 4 år siden eg sluttet å røyke, har ikkje tatt i en sigg siden! Men, ennå kan eg komme over et plagg eller annet som stinker røyk (Type ting man lagrer). Det er helt rart så mye som eg har vasket,
ryddet OG kastet! Jo lenger eg har vært røykfri jo mer syns eg røyk stinker! Før reagerte eg ikkje om eg gikk inn
i et hus hvor det ble røykt, nå er det nesten så eg trekke godt inn og holder pusten når eg er inne. Det er rett og slett forjæ….! En av grunnene til at eg buser ut med dette er fordi mine egne unger har fortalt meg sannheten (som eg egentlig har vist i alle år), ja at strikketøyet mitt stinket, derfor har de ikkje villet ha noe av det eg har strikket.
Ja, det er litt sårt å høre at det er grunnen til at eg ikkje har fått strikket til de på mangen år,
men NÅ har det blitt andre boller! Eg har strikket til begge 2 etter røykeslutt

og plaggene har blitt brukt! Bare det alene var jo verdt å slutte å røyke for.

MEN, eg skjønner at røykere som får dette påpekt protesterer! Ja for når du selv røyker så kjenner du det ikkje + at det er en anelse flaut, det syns nå eg sjøl i allefall. Da er det bedre å være ærlig med den du skal strikke til
og bare si at du røyker så kan de velge selv før de evn kjøper noe av deg –

Eller, den som bestiller kan jo også spørre om vedkomne røyker.

Veldig ofte har eg sette røykere blir hakket på, ja det har jo lenge blitt sett på som skam å røyke, men det er ikkje kriminelt – så la det passere. Neste gang du skal bestille et strikkeplagg av en strikker du ikkje kjenner annet enn fra nett, spør om vedkomne røyker og ikkje kjeft og smell så voldsomt i ettertid 🙂

 

 

Til slutt?
Ja eg må nesten bare anbefale de som røyker om å slutte 🙂
Det er det beste eg har gjort og ikkje var det så vanskelig heller! Er slettes ikkje bare penger du sparer, men H E L S A blir også betraktelig bedre! Vinn-Vinn

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

7 kommentarer
    1. Har klart meg uten røyk i 1 år og 1 måned 😁😎 deilig.

      Men jeg røykte ikke inne de siste 29 årene av røykekarieren på 42 røykeår. Nettopp pga lukt og nikotin som satte seg på alt.

    2. Har vært røykfri i 14 år. Har fått garn fra røykere – det er så kvalmt- likeså klær.

    3. 1. april 2000 tok jeg min siste sigarett. Overraskende enkelt å slutte! Men det var svært mange år før det at det ikke ble røykt inne, heldigvis😉

    4. Datter fikk hjem bunad etter brodering som stinket. Selv som røyker var det ufyselig. Ja jeg røyker og strikker. Røyker ute, vasker hender når jeg kommer inn og så gjør jeg det som skal gjøres. Aldri lukt i de plagga sier min datter som er overfølsom. Men en annen sak er dette med dyr. Har en superallergiker for katter og når man ser hvor mange som har katt eller hund på arbeidet tenker jeg at det også bør gjøres oppmerksomt på, for det merkes godt på pusten.
      En morsom historie til slutt. Kjøpte en bruktbil veldig billig i et firma. Årsak. De fikk ikke solgt den fordi den var godt innrøyket. Fikset det greit. Et glass eddik sto permanent i bilen over tid. Skrudde på lokket når den var i bruk og tok av når jeg kom hjem. Så god som ny etter en måned. Det tipset reddet bilen til min svigersønn da det tok fyr i musikkanlegget i bilen.
      Ønsker deg en flott kveld.
      Klem fra LIv

    5. Ja røykelukt i klær er fælt. Ille er det når de som røyker benekter det,men som du sier den som bestiller må spørre om det,akkurat som vi som ikke tåler katter og hunder spør når vi kjøper noe,slik at vi kan ta forhåndsregler som å åpne pakken ute,la ting henge ute og lufte ut,få partneren til å åpne pakker og støvsuge ting,eller ta garnet ut för oss ute, hanke det opp og dyppe det i vannbøtte. så jeg kan overta det 😁🤣 erfaringer her ser det,vi lærer å leve med det 😁 ikke nødvendig å hugge hode av noen,vi må bare lære oss å spør..

Siste innlegg