Jobber du Gratis?

 

 

Nei, eg tviler på at du jobber gratis? Mulig du gjør noen tjenester eller frivillig arbeid, men gratis tro eg det er få av oss som gjør eller som er villige til å gjøre. Me har alle et liv som skal gå rundt, mat på bordet vil da alle ha og gjerne litt ekstra, da må man ha en lønn for å oppfylle krava, ikkje sant? Hva om noen kom å STJAL det du tjente penger på?? Du hadde virkelig lagt mye arbeid ned i jobben du gjorde og det gjensto KUN å innkassere, men rett ved målstreken så SWOSJ kom det en gjeng som bare sopte inn gevinsten(lønna), HVA hadde du da gjort??
Jo det kan eg fortelle deg, du hadde satt himmel og jord i bevegelse for å få tak i det som var ditt,

ikkje det??

Senario: Du er på en GalleriUtstilling og det henger masse flotte malerier på veggene som er til salgs, du beundrer alle som en, knipser bilder og koser deg. Når du kommer hjem setter du deg med Pc`en, fikser på bildene du tok, printer dem ut, rammer dem inn og deler dem ut til alle du møter, ja for alle som vil eie en Picaosso kan få en av deg. Flott ikkje sant? Du har nå oppfylt et ønske noen hadde. Men du? Hva skjer med deg? Jo, du kan bli anmeldt og få en klekkelig bot i det minste skal eg si, skal eg fortelle deg HVORFOR?? Det finnes nemlig en lov som heter Åndsverkloven og det er Copyright på det meste ser du! I tillegg til dette har du snytt den som har opphavsretten for mye peng!

Dette gjelder OGSÅ i StrikkeMiljøet! Tro det eller ei, men det ER faktisk helt sant! Noen tjener penger på å strikke for så å selge det, de vil ha godt betalt og de vil veldig gjerne ha sine penger- Fullt forståelig, ikkje sant?

Strikkedesigneren som gjør det mulig for oss som strikker til å kunne sitte i timevis å kose oss med lekre og flott oppskrifter, de er det ikkje så farlig med eller? Nei for jobben de gjør betyr ingenting, eller?

Hvorfor skal ikkje de få betalt for arbeidet sitt på lik linje som alle andre kunstnere og arbeidstakere? Eg bare spør? Hvis du setter deg ned ei kwellsstund med penn, papir og kalkulator, tegn et mønster på et ruteark over ei kofte f.eks. Sitt, tell og regn deg ut, men husk for all del at jakka skal kunne strikkes i størrelsene Liten til Extra stor! Ikkje bare det, men du må teste ut diverse garn for å se hva som blir finest og du må teste flere pinner for
å finne den fineste/beste strikkefastheten. Tror du at du klarer det på, la oss si en halv time?

NEI! Du har ikkje sjans skal eg si deg!

Så ja, du kan si eg har et problem, et relativt STORT problem, men mulig du har et svar:

HVORFOR fortjener ikkje en StrikkeDesigner betaling
for jobben H*N gjør, fortelle meg det?

 

Hva gir deg retten til å kopiere en oppskrift for så å dele den ut f.eks til venninnene dine i Syforeningen?? Eller at du f.eks sender den pr mail til den som måtte spør etter den? Det er faktisk like enkelt for alle å bare gå inn på nett å betale for så å laste den ned selv. Me gjør da dette med så mye annet!? Hvorfor gjør du deg til “fant” for en 50 lapp? Hvorfor bryr me oss ikkje om disse menneskene som gjør en så formidabel jobb for oss??

 

Du har lov å låne eller låne bort både bøker og oppskrifter.

 

Det er heller IKKJE lov å kopiere mønster fra bøker/magasiner, ei heller kopiere opp gratis mønster å dele ut uten tillatelse fra designer. Kjenner bare eg blir så forbanna over alt eg ser og leser på diverse strikkegrupper om hvor enkelt det er for å få noen til å dele med seg og hvor enkelt det er for mange å spør om
“Kan du sende den til meg?” Det er for søren ulovlig!??

 

Copyright er Copyright! Den skal du respektere!

 

Denne regel gjelder også om du kommer over en gratis oppskrift på en blogg f.eks. Du står fritt til å bruke den og hvis noen spør hvor oppskriften finnes da henviser du til bloggen hvor du fant den. Denne type designere skal også krediteres 🙂 Tro det eller ei, men etter at eg la ut gratis oppskrift/mønster på Disse Hønene mine har eg kommet over de som har strikket de, lagt de ut og henviser til egne ideér og notater. Å nei, de har ikkje sett min oppskrift før….det er svaret eg får når eg spør…!

Skal også legge til at eg har fått uhorvelig mange flotte bilder av ganske mange som har strikket mine høner og det setter eg stor pris på ♥ Men, som med mye annet er det alltid noen som skal ødelegge. Enn så lenge har det ikkje ødelagt min glede med å dele av det eg lager, det eneste eg vil ha i retur er i grunnen at du ikkje stjeler mine oppskrifter og ideér 🙂 Fortell fra hvor du har oppskriften og ikkje lat som ingenting og bare si at det er din.
Det er faktisk ganske lavmål…

 

Sånn, da har eg vel egentlig fått sagt det eg ville,
uten å ha blitt avbrutt så HÅPER eg du tenker deg godt om neste gang!

 

 

 

VIS RESPEKT!

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

1 kommentar
    1. 👏👏👏 Det er så viktig, i alle situasjoner! Jeg var ikke så opplyst før, men blitt mye bedre nå. Supert at du tar opp slike tema, alle kjenner vel noen som er selvstendig arbeidstaker hvorfor skal de jobbe gratis? Gi respekt til de som fortjener det. Opplevd selv at noen brukte mitt bilde av noe jeg hadde for salg fordi de ønsket å kjøpe flere. Skjønte/ville ikke skjønne da jeg viste til Copyright for “kun et bilde” 😡 Rett skal være rett, jeg ba bare om å bli spurt før det ble brukt, bruk var greit

Siste innlegg