“Kan man strikke på fly?”

 

Eg måtte bare le i går….“Kan man strikke på fly?” ble det spurt om på flere strikkegrupper….Min første reaksjon: “NÅ IGJEN!” Ja for i hvor mange år har dette blitt en diskusjon? Det er neste like mange meninger/erfaring som kommentarer og etter på sitter man tilbake med en følelse om at det muligens ikkje er så smart å ta strikketøyet
i håndbagasjen. Da kan det fort bli en kjedelig flytur om den er litt lang.

Hvis man i steden for spør Google så er dette det først som kommer opp, og det er Luftfartstilsynet som svarer: Strikkepinner er tillatt i håndbagasjen. De står ikke på lista over forbudte gjenstander, og anses ikke å kunne benyttes som våpen. Du kan ta med deg vanlige strikkepinner av normal størrelse.

 

Andre ting som du sikkert ikke visste du kunne ha med er blant annet dartpiler, lekepistoler (så lenge de ikke kan forveksles med ordentlige våpen), vandrestaver, skøyter, håndjern, fiskestang, sprøyter og sprøytespisser. Potteplanter er også tillatt, med mindre den står i våt jord og overstiger væskeforbudet.

 

Eg kan jo gjerne legge til at et par nyslipte
skøyter fort kan bli et farlig våpen…men men

 

Passasjerer vil bli fornøyd med svaret: ingen flyselskap har i sitt regelverk forbud mot transport av mat
i håndbagasjen
. Det kan også være nyttig for reisende å vite at matprodukter er tillatt både i håndbagasjen og innsjekket bagasje. Husk nå for all del å spis opp/drikk opp maten før du kommer til enkelte flyplasser….
Kan jo da f.eks nevne Australia….“Ref. Grensekontrollen” *smiler*

Det man da IKKJE kan ta med seg er:
miner, granater og andre militære eksplosiverfyrverkeri og annet pyroteknisk utstyr,
røykbomber og røykpatronerdynamitt, krutt og plastiske eksplosiver

 

Et siste tips, basert på statistikker:
Jo lenger bak i flyet du sitter å strikker jo tryggere er du!

 

 

 

HAVE A NICE FLIGHT!

 

 

 

Go`klem Vibbedille 🙂
Vibbedillle på Instagram

1 kommentar
    1. Det er så sin sak at Luftfartstilsynet sier at det er lov med strikkepinner i håndbagasjen. Noe helt annet er det når hen som sitter i sikkerhetskontrollen nekter deg å ha dem med, med den begrunnelse at “på denne flyplassen godtar vi ikke strikkepinner i håndbagasjen”, og gir deg beskjed om at enten legger du igjen strikkepinnene eller så får du stå igjen når flyet letter. Jeg har mange ganger trukket ut pinnene og avlevert dem, for så å kjøpe nye når jeg kom frem dit jeg skulle (og for en jobb å få strikketøyet på plass igjen!). Så jeg har sluttet med strikketøy i håndbagasjen. Jeg tar heller med en god bok.
      Vandrestaver bruker ikke jeg, men kjenner flere som ikke har fått dem med som håndbagasje. De måtte sendes som spesialgods, når de ikke var pakket i koffert eller ryggsekk, og innsjekket slik.

Siste innlegg