Lag påskeblomster med ungene

 

Ferien er for mange i gang og dagene skal fylles. Har du f.eks barn, barnebarn, tantebarn som kanskje kommer innom på en liten ferie et par dager er det greit å ha litt aktiviteter å fylle på med. Ikkje trenger det koste en formue heller, kok noen egg, spis de og finn frem vannmalingen 🙂 

 Skal du ha egg til frokost? Ta i så fall vare på skallene!

 

 

 

 

Vask skallene godt + riv ut den hinna som er på innsiden,
alt dette uten å knekke egga for mye – La det være litt igjen tenker eg…La eggeskallene tørke.

 

 

 

Mens eggene ligger til tørk finner du frem noen passende blomsterpinner, der etter tvinner du blomstertape rundt hele pinnen. Du kan fint male pinnene også, ingen problem 🙂 Du trenger ikkje springe mann av huse for å finne blomstertape, men du kan evn spørre på blomsterbutikken om du likevel skal innom å kjøpe litt påsketulipaner 🙂 

 

 

 

 

Eg fant frem silkepapirene mine, brettet et ark dobbelt og klippet ut ca 20 cm lange blader. La så bladene inn til pinnen og surret noen runder med blomstertape rundt den nedertse kanten 🙂 OM du ikkje har silkepapir,
la ungene male noen ark grønne, gjerne med litt mye vann, la arkene tørke
og så klipper du ut ganske så livaktige blader 🙂 

 

 

 

 

Når eggene er helt tørre er de klar for litt maling. Du kan bare finne frem malerskrinet til ungene for her skal det males med mye vann! Malte alle de halve eggeskallene og lot det renne litt. Brukte også Poscatusjene (Eller andre tusjer) til å tegne litt mønster i kronbladene på “tulipanene”. Her er det ingen fasit, det er bare å kline til!  Limte perler i midt av “tulipanen” og så limte eg selve blomstene fast til stilken. Alt er limt med limpistol 🙂 Gåsunger kan dere plukke ute, greit å ta seg en luftetur inni mellom alt hobbyleringen 🙂
Eg jukset å kjøpte noen stilker på blomsterbutikken.

 

 

 

 

Vet nå ikkje helt eg, men eg syns nesten denne buketten var et finere blikkfang enn buketten med de ekte tulipanene som står på spisebordet ♥ 😀 Uansett, jobben din nå er å spare på eggeskallene etter alle påskefrokostene du skal stelle i stand og så er det bare
å benke seg ned etter på. Super aktivitet sammen med ungene, eller bare for deg selv.

I dag skal eg en runde på handle litt med Amira, hun har tatt seg ferie og er litt billøs hehe Senere er planen å gå tur med ei Turgruppe for jenter som eg er medlem i på facebook – Får se hva eg rekker, tenker eg!
Sola skinner og det er flott vær 🙂

 

 

KOS DEG OG HA
EN FIN DAG

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

0 kommentarer

Siste innlegg