Livet med Gebiss

 

Lørdag, ja det betyr vel litt lørdagssnop i skåla? Jepp, stemmer det – også for meg 😀 Du som følger meg på snapchat (vibbedille) fikk nok med deg at eg var innom Europris i dag? Vel, de har jo en diger snopedisk! O`la la! Som alle andre har eg noen favoritter, 2 av de beste er på bildet over: Sprengsalte dødningshoder og irrsure skaller! Her snakker me potensielt ei tunge full av nupper etter hvert *ler* Ååå men det er så digg!

De siste 3 mnd har det blitt lite snop av denne typen….en av de “mørke” sidene ved å ha gebiss…Jepp…eller, eg liker heller å si protese, for det er det det er: “Protese er en erstattning for noe man har mistet”. Jadda, eg har mistet tennene min, alle som en og eg ønsket alle sammen dit pepper`n gror.
Nop, eg savner de ikkje – Trooo meg!

Annen hver uke med tannverk, inn til tannlegen å slukke litt brann…bli ruinert hver eneste gang…Spis ei skive, woops….der ramlet det ut ei tann gitt! Smak ei anbefalt nøtt fra datteren, du smaker bare fordi…woops…der knakk det enda en tann…Søvnløse netter med hinsides galskapende grusom tannverk, ja man tror faktisk noen ganger at forstanden skal forlate åstedet – Sååå vondt kan det være! *Ta en Paracet eller 5* —> Døfødt, her må det narkose til for å bli smertefri….Tenner kan virkelig være et mareritt av de sjeldne…Trooo meg….I know…!
For ikkje snakke om alle de forskjellige blikkene man får fra et 10 talls forskjellige tannleger man er innom…
selv sitter du tilbake med skyldfølelse… Når du kan se at de du snakker med sikkert helt ubevist ser på munnen din når du snakker….UUuubeeehaaagelig!

Det er nå 13 år siden eg fikk protese opp og det er altså 3 mnd siden eg trakk alle tennene nede, og fikk protese – 2 av mine beste valg for meg selv så langt i livet 😀 Når det først var så galt angrer eg intet. Selv om det egentlig ikkje er noe problem så var det vanskeligere med nye tenner nede enn opp – Akkurat slik tannlegen prøvde
å forberede meg på. Likevel, hadde gjort det igjen. Fordelen oppe er at me har eg hel gane som skaper et insane vakum som gjør at tennene ikkje beveger seg, ikkje trenger du noe lim heller. Nede er det myyye mindre plass for å “feste” en protese, du oppnår overhodet ikkje noe vakum slik som oppe. Likevel har dette gått veldig greit. Har blitt noen besøk hos tannlegen bare for å file protesene til etter hvert som gommene stabiliseres. Nå vil eg si at gommene sikkert er der de skal være, men eg bruke lim, kanskje mest for min egen trygghet og for å unngå at de eg prater med skal få tennene rett i fleisen under ei latterkule! Nei, det er ikkje tull…litt merkelig, men enkelte bevegelse man gjøre sånn helt uten å tenke har eg funnet ut kan påvirke muskelaturen i lepper, kinn og i munnen. Grunnen til at eg nå merker det er jo fordi eg er påpasselig med å holde tennene på plass. Sånn helt ærlig? Om ikkje tennene står 100% i underkjeven kan de veldig lett komme frem i en vanlig samtale, bare sånn…liksom

Men vettu? Det gjør meg ingenting! Eg er så H A P P Y for de fine flotte hvite tennene mine som egentlig kostet flest, verdt hver eneste krone spør du meg! Enn så lenge kan eg fortsatt ikkje bite AV noe, eg må putte det inn i munnen og så tygge, det går helt fint….Så ja, enn så lenge får eg rett og slett bare fortsette med å klippe opp lørdagssnopet mitt – Alternativet hadde vært sååå mye verre 😀 Dessuten har eg en fremtid uten….

 

 

TANNVERK!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

2 kommentarer
    1. Heisan 🙂 Takket være din tannhistorie , heiv jeg meg rundt og sitter nå med en midlertidig protese i “2 etasjen” ….. Får den ordentlige protesen om et par måneder . Jeg har Pyrea og følte at tannlegen bare skulle tjene penger . Tilslutt innrømmet han at denne rensingen osv osv osv måtte jeg holde på med resten av livet . Da ble det bråstopp for meg , koronaen kom og jeg skulle ikke tilbake til den tannlegen .
      Nå i februar sendte jeg mailer til flere tannleger og ville ha klare svar …det fikk jeg , men ingen som ville sette inn en helprotese . I den siste mailen jeg sendte fikk jeg et svar jeg likte .
      Så nå har jeg trukket de 8 tennene som stod igjen oppe , har en midlertidig protese som er dritvond å ha på pga betennelse og litt gnagesår . Men dette går over , og om et par måneder har jeg den ordentlige protesen . Moser maten , spiser suppe og havregrøt og gurimalla hvor glad jeg er som er kvitt de tenna mine . Tusen takk for at du skriver om dette , det hjalp meg å få ut finger’n . Klem til deg 😍👍🏻🙂

      1. Så bra! <3 Nå er du virkelig på god vei og alt kan bare bli bedre 🙂 DU er knalltøff! Gleder meg til å høre fra deg når du er i mål! Masse lykke til videre, og du? Suppe og havregrøt er ikkje så verst så lenge man har en fint og smertefritt smil 😀

Siste innlegg